Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fotoğraf GIT 111 1 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü MERVE BOZKURT
Dersi Verenler MERVE BOZKURT,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Dersi alan öğrencilerin; fotoğrafın tarihsel sürecine hakim olması ve bu dinamik süreçte gelişen fotoğraf makinelerinin çeşitleri, özellikleri, farklılık ve benzerlikleri, objektif çeşitleri hakkında bilgi sahibi olmasını amaçlamaktadır. Bunun yanında öğrencilerin; fotoğrafın temel kavramlarını (enstantene, diyafram ISO, alan derinliği vb.) ve fotoğrafta kompozisyon öğelerini öğrenerek donanımlı bir şekilde fotoğraf çekmeye hazır olmaları amaçlanmaktadır.  

Dersin İçeriği

Dersin içeriği; fotoğraf tarihi, fotoğraf makineleri, objektif çeşitleri, fotoğrafta temel kavramlar, fotoğrafta kompozisyon öğelerinden oluşmaktadır. Bununla birlikte Photoshop'a temel düzeyde giriş yapılmaktadır.  

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kullanım amaçlarına göre fotoğraf makinesini seçer.
2 Kullanım amaçlarına göre objektif seçer.
3 Manuel (elle) ayarlarla fotoğraf çeker.
4 Fotoğrafa dair tüm teknik ve estetik kavramlara hakim olur.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fotoğraf Tarihi; teknik, estetik ve işlevsel alanda öne çıkan yönleriyle incelenir. Özer Kanburoğlu, A'dan Z'ye Fotoğraf
2 Camera Obscura incelenir. Quentin Bajac, Karanlık Odanın Sırları / Fotoğrafın İcadı
3 Makinenin yapısı ve türleri incelenir. Ders Sunusu
4 Objektif türleri karşılaştırılır. Ders Sunusu
5 Objektif türlerinin etkileri karşılaştırılır. Ders Sunusu
6 Diyafram ve enstantane ilişkisi incelenir. Ders Sunusu
7 ASA/ISO değerlerinin etkileri incelenir. Ders Sunusu
8 Eşdeğerlilik yasası incelenir. Ders Sunusu
9 Alan derinliği ve hız-hareket etkisi uygulaması yapılır. Ders Sunusu
10 Kelvin derecesi ve beyaz dengesi incelenir. Özer Kanburoğlu, A'dan Z'ye Fotoğraf
11 Dijital fotoğraf tarihi incelenir. Özer Kanburoğlu, 100 Soruda Dijital Fotoğraf
12 Dijital fotoğrafın getirdiği yenilikler incelenir. Özer Kanburoğlu, 100 Soruda Dijital Fotoğraf
13 Dijital fotoğraf sanatından örnekler incelenir. https://www.magnumphotos.com/
14 Belirlenen bir konu hakkında dijital fotoğraf çalışması yapılır. Uygulama
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Özer Kanburoğlu, A'dan Z'ye Fotoğraf

Roland Barthes, Camera Lucida

Michael Freeman, Fotoğraf Okulu 4,

Dijital Kurgu, Çeviri: Doruk Demircioğlu, İnkılap Kitabevi 2012

Chris George, A’dan Z’ye Dijital Fotoğrafçılık, Çeviri: Bala Toprak, İnkılap Kitabevi 2018

Faruk Akbaş, Fotoğraf Teknik Okumaları, Say Yayınları 2015 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. X
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. X
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. X
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. X
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. X
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. X
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. X
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. X
9 Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. X
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. X
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. X
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. X
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. X
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. X
15 Estetik farkındalığa sahip olabilmek. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
Toplam 50
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 4 4 16
Ara Sınav 1 4 4
Ödev 4 8 32
Final 1 4 4
Performans Görevi (Atölye) 2 4 8
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5