Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mantık | ILA 112 | 2 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Felsefe Tarihi |
Önerilen Seçmeli Dersler | Mantık ve İslami İlimler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. AFİFE ŞEYMA TAÇ |
Dersi Verenler | Arş.Gör. MUHAMMED YETİM, Arş.Gör. AFİFE ŞEYMA TAÇ, Arş.Gör. AYŞE KAYA, |
Dersin Yardımcıları | ------ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin İslma mantıkçıları tarafından geliştirilen mantık sistemleri ve teorilerini tanıması ve İslami ilimleirn metodu olarak kullanabilecek düzeyde bu sistemleri işletebilmesi |
Dersin İçeriği | Derste Klasik MAntığın temel konuları olan kavramlar, kavrmlar aası ilişkiler, tanım teorisi, önermeler ve çıkarım biçimleri ele alınmakta bu konulara dair İslam mantıkçılarının geliştirdiği teorilerdeki farklar üzerinde durulmaktadır. Ayrıca bir metot bilimi olan mantığın İslam düşüncesi içinde yer alan diğer disiplinlerde ilişkisi incelenmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mantığın temel kavramlarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Analitik ve istidlale dayalı düşünmeyi kavrar | Bireysel Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
3 | Mantığın diğer disiplinlere katkısını öğrenir | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
4 | Mantık problemlerinin İslam düşüncesi içindeki gelişimini inceler | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Akıl yürütmeyi geliştirir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Temel felsefe kavramlarını kavrar ve birbirleriyle ilişkilendirir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mantığın Tanımı, Akıl İlkeleri ve Mantığın Konusu | |
2 | Mantığın Mahiyeti, Amacı, Önemi ve Faydaları | |
3 | Mantığın Tarihçesi | |
4 | Kavram, Çeşitleri ve Delâletleri, Kavramlar Arası İlişkiler | |
5 | 5 Tümel ve Kategoriler | |
6 | Tanım, Çeşitleri ve Şartları | |
7 | Tanımda ortaya çıkan hatalar ve tanımlanamazlar | |
8 | Bölme ve Sınıflandırma | |
9 | Önerme ve Çeşitleri | |
10 | Modal Önermeler, Önermelerde Dağıtıcılık ve Önermeler Arası İlişkiler | |
11 | Akıl Yürütme, Kıyas, Kıyasın Yapısı ve Unsurları | |
12 | Yüklemli Kıyaslar, Bitişik ve Ayrık Şartlı Kıyaslar | |
13 | Tümevarım ve Analoji | |
14 | Burhan |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğrenci giriş niteliğinde felsefe, felsefe tarihi ve İslam dünyasına felsefenin girişi hakkında temel bilgilere sahip olmalıdır. |
Ders Kaynakları | İbrahim Emiroğlu, Klasik Mantığa Giriş, Ankara Doğan Özlem, Mantık, Notos Kitap, 2009 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
Toplam | 70 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 18 | 2 | 36 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 18 | 2 | 36 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |