Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Meyve Sebzelerin Kurutularak Dayandırılması | GDA 612 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OKTAY YEMİŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Meyve-sebzelerin muhafazasında kurutmanın öneminin anlaşılması, kurutmada su aktivitesi ve bozulma ilişkisinin kavranması ve kaliteli kurutulmuş ürünlerin elde edilmesi |
Dersin İçeriği | Kurutmanın Önemi, Kurutma İle İlgili Genel Prensipler, Su Aktivitesi, Sorpsiyon İzotermi, Kurutma Yöntemleri ve Kurutucular, Çeşitli Ürünlerin Kurutulması, Kuruma Sırasında Gıdanın Yapısında Meydana Gelen Değişmeler, Kurutulmuş Ürünlerde Kalite Kriterleri, Kuruma Hızı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Meyve-Sebzeleri Dayandırılma Yöntemlerini kavrar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
2 | Kurutma işleminde uygulanan ön işlemleri kavrar ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Kurutulmuş bazı meyve ve sebzelerin üretim aşamalarını ve özelliklerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Kurutulmuş ürünlerde kaliteyi artırmak amacıyla çalışmalar yapar ve tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Seçeceği bir meyve ya da sebzenin kurutulması amacıyla üretim aşamalarını tasarlar ve uygular | Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Kurutulmuş gıdalarda kalite kontrol analizlerini yapar ve uygular | Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kurutmanın Tanımı, Tarihçesi, Koruma Mekanizması | |
2 | Su Aktivitesi | |
3 | Sorpsiyon İzotermi | |
4 | Hava-su karışımları ve temel ilkeler | |
5 | Kurutmanın mekanizması | |
6 | Kurutmada meydana gelen başlıca değişmeler ve gıda stabilitesi | |
7 | Kurutucular ve Kurutucu Tipleri | |
8 | Kabin ve tünel kurutucular | |
9 | Konveyörlü ve akışkan yatak kurutucular | |
10 | Püskürtmeli kurutucular (spray drying) | |
11 | Dondurarak kurutma | |
12 | Diğer kurutucu sistemler | |
13 | Kurutulmuş ürünlerde kalite kriterleri | |
14 | Kurutulmuş ürünlerde kalite kriterleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Cemeroğlu, B. 2004. Meyve Sebze İşleme Teknolojisi (I. ve II. Cilt). Gıda Teknolojisi Derneği Yayınları, Bizim Büro Basımevi-Ankara Kudra T, Mujumdar AS, 2002. Advanced Drying Technologies. Marcel Dekker, Inc., New York. Mujumdar, A.S. 2000. Drying Technology in Agriculture and Food Sciences.Science Pub. İnc. USA Barbosa-Casanovas, G. and Vega-Mercado, H. 1996. Dehydration of Foods. Chapman&Hall. New York. Brennan, J.G. 1994. Food Dehydration: a Dictionary and Guide. Butterworth-Heinemann Ltd. UK |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır. | ||||||
8 | Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |