Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | IMM 500 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. UĞUR ŞEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. UĞUR ŞEN, |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr. Şaduman Şen |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Gerçek araştırmacı veya bilim insanı olmanın koşulu olarak öğrenciler: • bilim ve teknolojinin temel özelliklerine aşina olmak, • bilim adamlarının temel özelliklerinin farkında olmak • bilimsel araştırma yöntemlerini öğrenmek • çevrimiçi yöntemlere özel önem vererek her türlü literatür taraması konusunda yeterli altyapıya ve pratiğe sahip olmak • araştırmaya karşı olumlu bir tutum geliştirmeyi öğrenmek • dürüstlük, özgünlük ve akademik özgürlük gibi bilimsel ve etik değerlerin temel unsurlarıyla donatılmış olmak ve aynı zamanda farklı araştırma suiistimalleri ve bunların olası sonuçlarının farkında olmak • hem yazılı (gayri resmi notlar ve mektuplar, resmi raporlar, tezler ve dergi makaleleri) hem de sözlü (sunumlar, bilimsel tartışmalar) iletişimin formatı, tarzı ve dilindeki gelenekleri vurgulayarak bilimsel bilginin paylaşımında iletişim becerilerini geliştirmek • öngörülebilir gelecekte bilgi teknolojisi araçlarının araştırmanın tüm aşamalarına hakim olacağı bilinciyle donatılmalı; • endüstriyel ve akademik araştırma yöntemleri arasındaki farkların farkında olmak • Araştırma finansmanının farkında olun ve araştırma teklifinin nasıl yazılacağını öğrenin. Böylece öğrenciler bu dersi başarıyla tamamlayarak şunları yapabileceklerdir: • araştırma konuları oluşturmak • mevcut bilginin iyi özetlerini geliştirmek • daha iyi araştırma çalışmaları tasarlamak • araştırmayı daha verimli ve etkili bir şekilde yürütmek • araştırmaya katılan diğer kişilerle daha profesyonel bir şekilde etkileşim kurun • daha iyi sözlü ve yazılı araştırma raporları sunmak • bilgi teknolojilerinin kullanımı konusunda bilgi sahibi olmak • "sorumlu bir bilim insanı/araştırmacı olmanın" temel unsurlarını anlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders, bilim ve mühendislik alanlarında lisansüstü düzeyde (özellikle Yüksek Lisans düzeyinde) kaliteli araştırmaların yürütülmesi için sağlam bir temel sağlamayı amaçlamaktadır. Bilimsel araştırma yöntemleri ve bunların araştırma sürecinin farklı aşamalarındaki etkileri incelenecektir. İlgili kaynakların nasıl bulunacağı ve en iyi şekilde nasıl kullanılacağı, araştırmaya yönelik olumlu bir tutumun geliştirilmesi, bilimsel değerlerin (dürüstlük, etik, özgünlük ve akademik özgürlük) takdir edilmesi ve bilimsel kaynakların kullanımında becerilerin geliştirilmesi konularına da vurgu yapılacaktır. uygun format, stil ve dil kullanılarak uygun akademik türler (araştırma önerileri, farklı rapor türleri, dergi makaleleri, tezler). Bilgi teknolojilerinin araştırmanın tüm aşamalarında (çevrimiçi literatür taraması, veri işleme, yazılı iletişim ve sunumlar) ve diğer çağdaş yöntemlerin kullanımı da bir dizi pratik uygulamayla birlikte ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmanın temellerini açıklayabilecektir.Bilgi kaynakları ve bilgiye ulaşma yollarını açıklar.Bilim, bilimsel yöntem ve bilimsel araştırma kavramlarını tanımlar.Bilimin amaçlarını açıklar.Bilimin işlevlerini açıklar.Bilimin tarih içindeki gelişimini açıklar. | ||
2 | Bilimsel araştırma türlerini açıklayabilecektir.Nicel ve nitel araştırmanın genel özelliklerini açıklar.Nicel ve nitel araştırma yaklaşımlarını karşılaştırır.Nicel ve nitel araştırma desenlerinin genel özelliklerini açıklar. | ||
3 | Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını açıklayabilecektir.Araştırma problemini ifade eder.Araştırma modelini belirler.Araştırma örneklemini saptar.Veri toplama yöntemini belirler.Araştırma verilerini toplar.Araştırma verilerini çözümler.Araştırmayı rapor eder. | ||
4 | Bilimsel araştırmalarda etik ilkeleri açıklayabilecektir.Araştırma sürecinde dikkat edilecek etik ilkeleri belirler.Araştırma raporunu kaynak gösterme ilkelerine dikkat ederek hazırlar.Araştırmacı ve araştırma katılımcısının hak ve sorumluluklarını açıklar. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimin, teknolojinin ve bilim adamlarının temel özellikleri; Bilimsel düşünme becerileri | |
2 | Araştırma ve araştırma ortamına giriş: Araştırmanın tanımı; Araştırmanın özellikleri; Araştırma türleri; Araştırmanın sonuçları; Araştırmada özgünlük; Araştırma ortamı ve akademik kariyere kısa bir giriş. | |
3 | Zaman yönetimi becerileri | |
4 | Çevrimiçi tarama yöntemlerine ağırlık vererek literatür taraması ve inceleme. Literatürün tanımı; Literatür taramasının amaçları (inceleme); Kütüphane ve İnternet; İlk arama: Nereden başlamalı? Verimli ve etkili bir literatür araştırması nasıl yapılır? | |
5 | Arama ve okuma stratejileri geliştirmek; Bir alanda yayınlanmış tüm kitaplar nasıl aranır? Bir araştırma konusuyla ilgili tüm araştırma makaleleri nasıl aranır? Alıntı indeksleri veya veritabanları nelerdir? ISI Web of Science nasıl kullanılır? | |
6 | Atıf Referans Araması nedir ve nasıl yapılır? Referans koleksiyonunuzu otomatik arşivlemek, düzenlemek, paylaşmak, alıntı yapmak ve biçimlendirmek için "EndNote"u çok kullanışlı bir araç olarak kullanmak. ISI Ana Dergi Listesi (MJL) Arama. Okuma ve yayınlama için dergi seçim kriterleri. Dergi Atıf Raporları nasıl kullanılır? | |
7 | Araştırmada Değerler (Etik): Giriş; Bilimin doğasına genel bir bakış; Araştırmada dürüstlük; Araştırmada etik konular; Araştırmada özgünlük; Akademik özgürlük | |
8 | Araştırmada bilimsel yöntem: Gözlem: Problem tanımı; Veri toplama; Kayıt tutma; Verilerin geçerliliği; Değişkenler; Araştırma problemi seçerken dikkat edilmesi gereken diğer hususlar; Hipotezler; Deney; İndüksiyon. | |
9 | Araştırmada bilimsel yöntem: Gözlem: Problem tanımı; Veri toplama; Kayıt tutma; Verilerin geçerliliği; Değişkenler; Araştırma problemi seçerken dikkat edilmesi gereken diğer hususlar; Hipotezler; Deney; İndüksiyon. | |
10 | Araştırmada bilimsel yöntem: Gözlem: Problem tanımı; Veri toplama; Kayıt tutma; Verilerin geçerliliği; Değişkenler; Araştırma problemi seçerken dikkat edilmesi gereken diğer hususlar; Hipotezler; Deney; İndüksiyon. | |
11 | Araştırma makalesi yazma ve yayınlama becerileri - Yayınlanma aşamaları; Kağıdın Bileşenleri; Denklemler ve Formüllerle İlgili Kılavuzlar; Tablolar ve şekiller için kılavuzlar. | |
12 | Tez ve araştırma makalesi yazımı için bilgisayar becerileri: Bilimsel grafik çizme, tablo hazırlama, bilimsel denklem ve formülleri düzenleme (denklem düzenleyici), tez veya makale taslağı hazırlamada otomasyon teknikleri (tablo ekleme) gibi bilgisayar destekli araçlara hızlı bir genel bakış içerik, dizin, hiper metin, dipnot ve referanslar vb.), dil araçları (bilimsel sözlükler, eş anlamlılar sözlüğü, eşanlamlılar vb.), veritabanları | |
13 | Bilimsel iletişim - Bilgi tasarımı! : Bilimsel iletişimin değeri; Yönergelerin yazılması; Yazışma: Notlar; Edebiyat; Elektronik posta; Resmi raporlar; Laboratuvar raporları; Tasarım raporları; İlerleme raporları; Talimatlar; Tezler ve tezler; Bilimsel dergi makaleleri; Sözlü sunumlar; Bilimsel dil; Bilimsel tartışma tarzı (görgü kuralları) | |
14 | Araştırmada başarıya yönelik tutumlar: Giriş; Araştırma tutumu; Araştırmaya yönelik motivasyon; Performansla ilgili tutumlar; Kişiliğinizi uyarlamak; Mentorlarla (danışmanlarla) ilişkiler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof.Dr. Veysel Yılmaz, Doç.Dr. Füsun G. Alacapınar, Öğretim üyesi ders notları, Kitap, Anı yayınları, 6 Baskı
|
Ders Kaynakları | Örneklendirilmiş bilimsel araştırma teknikleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | İmalat yöntemleri, İmalat planlama ve kontrol, malzemelerin özellikleri, üretim planlama gibi konularda temel bilgi birikimine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |