Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yaşam Döngüsü Analizi ve Mühendislik Uygulamaları | CEM 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHSEN AKBULUT ULUDAĞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AHSEN AKBULUT ULUDAĞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yaşam Döngüsü Analizi çalışmaları, Sürdürülebilirlik Analizlerinin temelini oluşturmaktadır. Bu bağlamda, bu dersin amacı; Sürdürülebilirlik analizi ve farklı mühendislik uygulamaları için yaşam döngüsü analizini uygulayabilecek temel bilgi birikimini ve uygulama becerilerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Yaşam Döngüsü Analizi Tanımı, Yaşam Döngüsü Analizi Metodolojisi, Amaç ve Kapsam, Sistem sınırları, Envanter Toplama, Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirme, Yaşam Döngüsü Yorumu, YDA Yazılımları ve Uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yaşam Döngüsü Analizi (YDA) Tanımı ve Sistem Odaklı Düşünme, YDA Avantajları ve Dezavantajları, | |
2 | YDA Tarihi, YDA ve Sürdürülebilirlik | |
3 | YDA Destekleyen Nicel ve Nitel Yöntemler | |
4 | ISO Çerçevesi, ISO 14040, Hedef ve Kapsam Tanımı, | |
5 | Yaşam Döngüsü Envanter Analizi için Veri Toplama, Veri Yönetimi ve YDA Veritabanları | |
6 | Çoklu Proseslerin ve Çok Fonksiyonlu Ürün Sistemlerinin Analizi | |
7 | YDA'da Belirsizlik ve Değişkenlik | |
8 | İleri Yaşam Döngüsü Modelleri-YDA Yazılımları | |
9 | Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirmesi | |
10 | Yaşam Döngüsü Maliyet Analizi (LCCA), Sosyal Yaşam Döngüsü Analizi (S | |
11 | Farklı Sistemlere Yaşam Döngüsü Analizi Örnekleri | |
12 | Farklı Sistemlere Yaşam Döngüsü Analizi Örnekleri | |
13 | Uygulamalı YDA Çalışmaları | |
14 | Uygulamalı YDA Çalışmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | M. A. Curran, Life Cycle Assessment Handbook, Wiley, 2012. W. Klöpffer and B. Grahl, Life Cycle Assessment (LCA) A Guide to Best Practice, Wiley-VCH, 2014. H. S. Matthews, C. T. Hendrickson, D. H. Matthews, Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi: Önemli Kararlar İçin Nicel Yaklaşımlar, Akademisyen Yayınevi, 2015. M. Z. Hauschild, R. K. Rosenbaum, S. I. Olsen, Life Cycle Assessment-Theory and Practice, Spriger, 2018. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|