Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yaşam Döngüsü Analizi ve Mühendislik Uygulamaları CEM 520 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHSEN AKBULUT ULUDAĞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AHSEN AKBULUT ULUDAĞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yaşam Döngüsü Analizi çalışmaları, Sürdürülebilirlik Analizlerinin temelini oluşturmaktadır. Bu bağlamda, bu dersin amacı; Sürdürülebilirlik analizi  ve farklı mühendislik uygulamaları için yaşam döngüsü analizini uygulayabilecek temel bilgi birikimini ve uygulama becerilerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Yaşam Döngüsü Analizi Tanımı, Yaşam Döngüsü Analizi Metodolojisi, Amaç ve Kapsam, Sistem sınırları, Envanter Toplama, Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirme, Yaşam Döngüsü Yorumu, YDA Yazılımları ve Uygulamaları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yaşam Döngüsü Analizi (YDA) Tanımı ve Sistem Odaklı Düşünme, YDA Avantajları ve Dezavantajları,
2 YDA Tarihi, YDA ve Sürdürülebilirlik
3 YDA Destekleyen Nicel ve Nitel Yöntemler
4 ISO Çerçevesi, ISO 14040, Hedef ve Kapsam Tanımı,
5 Yaşam Döngüsü Envanter Analizi için Veri Toplama, Veri Yönetimi ve YDA Veritabanları
6 Çoklu Proseslerin ve Çok Fonksiyonlu Ürün Sistemlerinin Analizi
7 YDA'da Belirsizlik ve Değişkenlik
8 İleri Yaşam Döngüsü Modelleri-YDA Yazılımları
9 Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirmesi
10 Yaşam Döngüsü Maliyet Analizi (LCCA), Sosyal Yaşam Döngüsü Analizi (S
11 Farklı Sistemlere Yaşam Döngüsü Analizi Örnekleri
12 Farklı Sistemlere Yaşam Döngüsü Analizi Örnekleri
13 Uygulamalı YDA Çalışmaları
14 Uygulamalı YDA Çalışmaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

M. A. Curran, Life Cycle Assessment Handbook, Wiley, 2012. 

W. Klöpffer and B. Grahl, Life Cycle Assessment (LCA) A Guide to Best Practice, Wiley-VCH, 2014.

H. S. Matthews, C. T. Hendrickson, D. H. Matthews, Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi: Önemli Kararlar İçin Nicel Yaklaşımlar, Akademisyen Yayınevi, 2015.

M. Z. Hauschild, R. K. Rosenbaum, S. I. Olsen, Life Cycle Assessment-Theory and Practice, Spriger, 2018. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)