Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yaşam Döngüsü Analizi | CVM 464 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHSEN AKBULUT ULUDAĞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AHSEN AKBULUT ULUDAĞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yaşam döngüdü analizi yönteminin uygulanışını öğrenerek, çevresel etki analizlerini YDA tabanında gerçekleştirebilecek temel bilgi birikiminin sağlanmasıdır. |
Dersin İçeriği | Yaşam Döngüsü Analizi Tanımı, ISO Çerçevesi, Yaşam Döngüsü Analizi Metodolojisi, Amaç ve Kapsam, Sistem sınırları, Envanter Toplama, Yaşam Döngüsü Etki Değerlendirme, Yaşam Döngüsü Yorumu, YDA Yazılımları ve Uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yaşam Döngüsü Analizi (YDA) Tanımı, YDA Avantajları ve Dezavantajları | |
2 | YDA ve Sürdürülebilirlik, YDA ve Çevresel Sistemler, YDA Tarihi | |
3 | YDA ve Su, Besin ve Enerji | |
4 | ISO Çerçevesi, ISO 14040 | |
5 | Risk Analizi ve YDA Çerçeveleri, Risk Analizi-Toksikoloji, Risk Analizi Metotları | |
6 | Çevresel Risk Analizi, Çevresel Veri Toplama | |
7 | YDA-Detaylı Metodoloji, Amaç ve Kapsam, Fonksiyonel Birim Tanımı, | |
8 | Yaşam Döngüsü Envanter Analizi | |
9 | Veri tabanları ve Yaşam Döngüsü Etki Kategorileri | |
10 | YDA Belirsizlik Analizi | |
11 | Yaşam Döngüsü Yorumu | |
12 | YDA Örnekleri ve YDA’nın önemli noktaları | |
13 | Öğretici Uygulamalar (Uygulamalı YDA Çalışmaları) | |
14 | Öğretici Uygulamalar (Uygulamalı YDA Çalışmaları) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | M. A. Curran, Life Cycle Assessment Handbook, Wiley, 2012. W. Klöpffer and B. Grahl, Life Cycle Assessment (LCA) A Guide to Best Practice, Wiley-VCH, 2014. H. S. Matthews, C. T. Hendrickson, D. H. Matthews, Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi: Önemli Kararlar İçin Nicel Yaklaşımlar, Akademisyen Yayınevi, 2015 M. Z. Hauschild, R. K. Rosenbaum, S. I. Olsen, Life Cycle Assessment-Theory and Practice, Spriger, 2018. SimaPro 9.5.0.0 Tutorial |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matemetik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |