Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Siyer’İn Bir Kaynağı Olarak Kur’An ITS 625 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ESRA ATMACA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kur'an-ı Kerîm'de yer alan Hz. Peygamber'in hayatıyla ilgili ayetlerin tespit edilmesi ve bu ayetlerin nazil olma sebepleriyle birlikte doğru bir şekilde değerlendirilip Hz. Muhammed'in hayatını inceleyen Siyer ilmine kaynaklığının anlaşılması.

Dersin İçeriği

1. Siyer'in Kaynağı Olarak Kur'an'ın Önemi  1.1. Mekkî Sûrelerin Özellikleri  1.2. Medenî Sûrelerin Özellikleri   2. Mekke'de Nâzil Olan Âyetler ve Siyer 2.1. Hz. Muhammed'in Peygamberliği Öncesi 2.2. Hz. Muhammed'in Davet Yöntemleri 2.3. Müşriklerin ve Diğer Grupların Davete Tepkileri 3. Medine'de  Nâzil Olan Âyetler ve Siyer 3.1. Tebliğle İlgili Âyetler  3.2. Müslümanlara Karşı Çıkan Gruplarla İlgili Âyetler 3.3. İbadetlerle İlgili Âyetler 3.4. Diğer Konularla İlgili Âyetler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kur'an'ın Siyer'e kaynaklığının önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
2 Mekkî ve Medenî sûrelerin özelliklerini bilir. Anlatım, Tartışmalı Ders, Ödev, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
3 Mekke döneminde Siyer'e kaynaklık eden ayetlerin neler olduğunu bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Ödev, Sınav, Ödev,
4 Medine'de nazil olan ayetlerin Siyer'e kaynaklığını anlar. Anlatım, Tartışma, Teorik Ders, Sınav, Sözlü Sınav,
5 İdare ve ibadetlerle ilgili ayetlerin hangileri olduğunu Siyer ilmine kaynaklığı açısından bilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Ödev, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Ekonomik ve sosyal hayatla ilgili ayetleri Siyer'e kaynaklığı açısından bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışmalı Ders, Sınav, Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Siyer'in kaynağı olarak Kur'an'ın önemi Konuyla ilgili makaleler okunacak
2 Mekkî Sûrelerin özellikleri Konuyla ilgili makaleler okunacak
3 Önceki peygamberler ve Hz. Muhammed'in peygamberliği Konuyla ilgili makaleler okunacak
4 Hz. Muhammed'in peygamberlik öncesi hayatı Konuyla ilgili makaleler okunacak
5 Hz. Muhammed'in ilk vahiy alışı ve davet yöntemleri Konuyla ilgili makaleler okunacak
6 Müşriklerin ve Kitap ehlinin İslâmî tebliğe tepkileri Konuyla ilgili makaleler okunacak
7 Medenî Sûrelerin özellikleri Konuyla ilgili makaleler okunacak
8 Medine'de İslâm kardeşliği Konuyla ilgili makaleler okunacak
9 Medine döneminde müşrikler ve münafıklar Konuyla ilgili makaleler okunacak
10 Medine döneminde Ehl-i Kitap Konuyla ilgili makaleler okunacak
11 İdare hayatıyla ilgili âyetler Konuyla ilgili makaleler okunacak
12 İbadetlerle ilgili âyetler Konuyla ilgili makaleler okunacak
13 Ekonomik hayatla ilgili âyetler Konuyla ilgili makaleler okunacak
14 Sosyal hayatla ilgili âyetler Konuyla ilgili makaleler okunacak
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1. Muhammed Coşkun, Kur'an Yorumunda Sîret Nüzûl İlişkisi, Fikir Yayıncılık, İstanbul 2014. 2. İzzet Derveze, Kur'an'a Göre Hz. Muhammed'in Hayatı, Yarın Yayıncılık, İstanbul 2016. 3. Korkut Dindi, Siyer-Kur'an İlişkisi, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2019. 4. Eyüp Elkoca, Nüzul Sürecinde Kur'an-Siyer İlişkisi, Siyer Yayınları, İstanbul 2019. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 15
1. Sözlü Sınav 10
1. Performans Görevi (Seminer) 15
1. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Sözlü Sınav 1 3 3
Performans Görevi (Seminer) 1 8 8
Final 1 10 10
Ödev 1 12 12
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6