Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Değerler Ahlak ve Etik Öğretimi EPO 608 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. RÜŞTÜ YEŞİL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

1-Değer, ahlak ve etik kavramlarının bireysel ve toplumsal yaşam açısından anlam ve önemini fark edebilme,

2-Yaşanan sorunlarla değer-etik-ahlak kavram ve uygulamaları arasındaki ilişkileri analiz edebilme,

3- Değer-ahlak-etik ile eğitim kavram ve süreçleri arasındaki ilişkilerin yön ve gücüne ilişkin değerlendirmeler yapabilme,

4-Bileşenleri açısından değer-ahlak-etik eğitimi süreçlerini analiz edebilme,

5- Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminin bireysel, toplumsal ve ülke boyutundaki kısa, orta ve uzun vadeli amaçlarını analiz edebilme,

6- Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminde içerik sorununu ve boyutlarını analiz edebilme,

7- Türkiye ve dünyada değer-ahlak-etik öğretimi yaklaşım ve modellerini tanıyabilme,

8- Değer-ahlak-etik öğretiminin değerlendirilmesi araç ve süreçlerini tanıyabilme,

9- Türkiye ve dünya alanyazınında değer-ahlak-etik öğretimi çalışmalarını analiz edebilme,

10-Belirli bir hedef kitleye dönük belirli süre çerçevesinde değer-ahlak-etik öğretimi süreci tasarlayabilme.

Dersin İçeriği

Değer, ahlak ve etik kavramları, Yaşamın alanlarında değer/ahlak/etik kavramlarının yeri ve önemi, Yaşanan sorunlar ve Değer/Ahlak/Etik eğitimi ilişkisi, Değer/Ahlak/Etik eğitimi süreci, Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretiminin amacı, içeriği, yaklaşım ve modelleri, ölçme ve değerlendirme uygulamaları, Değer/Ahlak/Etik eğitim ve öğretiminde yaşanan sorunlar, Türkiye’de ve Dünyada yapılan araştırma ve eğitim çalışmaları, Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretimi araştırma konuları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Değer, ahlak ve etik kavramlarının bireysel ve toplumsal yaşam açısından anlam ve önemini fark eder. Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav,
2 Yaşanan sorunlarla değer-etik-ahlak kavram ve uygulamaları arasındaki ilişkileri analiz eder Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Sınav,
3 Değer-ahlak-etik ile eğitim kavram ve süreçleri arasındaki ilişkilerin yön ve gücüne ilişkin değerlendirmeler yapar Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme, Sözlü Sınav,
4 Bileşenleri açısından değer-ahlak-etik eğitimi süreçlerini analiz eder Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Ödev, Sınav,
5 Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminin bireysel, toplumsal ve ülke boyutundaki kısa, orta ve uzun vadeli amaçlarını analiz eder Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınav,
6 Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminde içerik sorununu ve boyutlarını analiz eder Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme, Ödev, Sözlü Sınav,
7 Türkiye ve dünyada değer-ahlak-etik öğretimi yaklaşım ve modellerini tanır Tartışma, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev,
8 Değer-ahlak-etik öğretiminin değerlendirilmesi araç ve süreçlerini tanır Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
9 Türkiye ve dünya alanyazınında değer-ahlak-etik öğretimi çalışmalarını analiz eder Tartışma, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Ödev,
10 Belirli bir hedef kitleye dönük belirli süre çerçevesinde değer-ahlak-etik öğretimi süreci tasarlar Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Değer, ahlak ve etik kavramları ve yaşamın farklı yönleriyle ilişkisi
2 Yaşanan sorunlar ve Değer/Ahlak/Etik eğitimi ilişkisi
3 Değer/Ahlak/Etik Eğitimi Süreci ve genel eğitim süreçleri ile ilişkisi
4 Değer/Ahlak/Etik öğretiminin amacı (Bireysel, toplumsal, ekonomik, siyasal)
5 Değer/Ahlak/Etik öğretiminin içeriği (Felsefi, tarihi, dini, kültürel, siyasi)
6 Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretiminde yaklaşım ve modeller
7 Değer/Ahlak/Etik öğretimi süreçlerinde ölçme ve değerlendirme yaklaşım ve uygulamaları
8 Günümüzde Değer/Ahlak/Etik eğitimi süreçlerinde yaşanan sorunlar
9 Türk-İslam ve Batı geleneğinde Değer/Ahlak/Etik eğitimi uygulamaları
10 Modern dönemde Türkiye ve dünyada Değer/Ahlak/Etik eğitimi uygulamaları
11 Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretimi ile ilgili akademik çalışmalar (Tez çalışmaları ve kitaplar)
12 Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretimi ile ilgili akademik çalışmalar (Makale, bildiri, araştırma raporları)
13 Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretimi alanında araştırma konuları
14 Final Sınavı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Aydın, M.Z. ve Akyol Gürler, Ş. (2013). Okulda Değerler Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınevi

Strahovnik, V. (2016). Ethics and Values Education. In: Peters M. (eds) Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-287-532-7_167-1

Özer, B. (Editör), (2019). Karakter ve Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem akademi Yayınevi.

Kaymakcan, R. ve Meydan, H. (2020). Ahlak değerler ve eğitimi, İstanbul: Dem yayınevi.

Ada, Ş. ve Silman, F. (Editörler), (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.

Yeşil, R. (2020). Ahilik ve Değer Eğitimi Modeli. Konya: Çizgi Kitabevi.

Ulusoy, K. (2019). Katakter, Değerler ve Ahlak Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.

Oral, B. Çoban, A. ve Bars, M. (Editörler) (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.

Yeşil, R. (2021). Tohum Sorun: Sorumluluk ve Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama X
2 Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma X
3 Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma X
4 İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme X
5 Program tasarısı hazırlama X
6 Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma X
7 Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme X
8 Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme X
9 Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme X
10 Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma X
11 Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme X
12 Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma X
13 Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 4 4
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 1 10 10
Proje / Tasarım 2 10 20
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6