Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tezhip Tasarımı I | TEZ 301 | 5 | 2 + 4 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. AYŞEN CİVİLİ |
Dersi Verenler | Doç. MESUDE HÜLYA DOĞRU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tezhip Sanatının en önemli dönemleri olan XV. ve XVI. yüzyıl sanatçılarının, ekollerinin, kullandıkları motiflerin ve eserlerinin tanıtılmasıyla öğrencinin klasik dönem alt yapısının oluşturulması amaç edinilmiştir. |
Dersin İçeriği | XV. ve XVI. Yüzyıl tezhip sanatının tanıtılması. XV. ve XVI. Yüzyıllarda ekol olan Baba Nakkaş ve Karameminin sanat anlayışları ve eserlerinin tanıtımıyla birlikte klasik dönemden esinlenerek özgün tezhip çalışmalarının yapılması. Mail Kıta adı verilen;Tezhip sanatında Talik yazının kullanımıyla desteklenen özel formun tezhiplenmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | XV. Yüzyıl tezhip sanatı ekolü hakkındaki bilgileri teorik olarak aktarır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
2 | XV. Yüzyıl tezhip sanatı ekolünün sanatçılarını ve eserlerini yorumlar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
3 | XV. Yüzyıl tezhip sanatı renk ve desenlerini bilerek tasarım yapar. | Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, | Proje / Tasarım, |
4 | XV. Yüzyıl tezhip sanatı anlayışına uygun tasarım yapar. | Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, | Proje / Tasarım, |
5 | XVI. Yüzyıl tezhip sanatı ekolü hakkında öğrenilen genel bilgiyi aktarır. | Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
6 | XVI. Yüzyıl tezhip sanatı ekolünün sanatçı ve eserlerini yorumlar. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Proje / Tasarım, |
7 | XVI. Yüzyıl tezhip sanatı renk ve desenlerini bilerek tasarım yapar. | Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, | Proje / Tasarım, |
8 | XVI. Yüzyıl tezhip sanatı anlayışına uygun tasarım yapar. | Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, | Proje / Tasarım, |
9 | Tezhip sanatı içinde yer alan farklı formlarla ilgili tasarım yapar. | Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, | Proje / Tasarım, |
10 | Kitap Sanatları hakkında verilen konuyu araştırır ve bilgisayarda hazırladığı sunumu kendi cümleleriyle ifade eder. | Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 15. yy. Fatih Dönemi ve Baba Nakkaş üslubu Tezhip sanatı hakkında bilgilendirme. Baba Nakkaş üslubu çerçeve ya da cilt kapağı şeklinde bir tezhip tasarımının eskiz çalışmasına başlama. | |
2 | Tezhiplerin üzerine çalışacağı murakkaların yapılması. Verilen konunun eskiz çalışmalarının tamamlanması. 12. haftada teslim edilmek üzere, XV. ve XVI. Yüzyıl tezhip sanatı konusunda her öğrenciye birer araştırma konusu verilmesi. | |
3 | Murakka üzerindeki orijinal desenin çalışılmasına başlama. | |
4 | Murakka üzerindeki orijinal desenin çalışılmasına devam. | |
5 | Baba Nakkaş üslubu çerçeve ya da cilt kapağı şeklindeki tasarımın murakka üzerindeki orijinal çalışmanın bitirilip teslim edilmesi. | |
6 | Bayezid Dönemi, Kanuni Sultan Süleyman dönemi ve 16. yy. Karamemi üslubu tezhip sanatı hakkında bilgilendirme. Karamemi üslubu sayfa çalışmasına (Tezhip, Naturalist Üslup, Çift Tahrir) başlanması. | |
7 | Eskiz çalışmasına devam edilmesi ve bitirilmesi. Desenin murakka üzerine geçirilmesi. | |
8 | Karamemi Üslubu sayfa tasarımının tezhip tasarımının murakka üzerinde çalışılmasına devam. | |
9 | Ara Sınav. Tezhip çalışmasının bitirilmesi ve teslim edilmesi. | |
10 | Mail Kıta (Talik yazı çerçevesi) hakkında bilgi verilmesi, örneklerin gösterilmesi. Mail Kıta bir tezhip tasarımının eskiz çalışmalarına başlanması. | |
11 | Mail Kıtanın eskiz aşamasının tamamlanması. | |
12 | Araştırma konularının öğrenciler tarafından bilgisayar yardımıyla sunulması ve çalışmaların teslim edilmesi. | |
13 | Mail Kıta tasarımın murakka üzerinde çalışılmasına başlanması. | |
14 | Mail Kıta çalışmanın bitirilmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | BİROL,İnci,DERMAN,Çiçek,Motifler,Kubbealtı Yayınları, İstanbul 1991 İslam Sanatında Türkler, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1982 ERSOY, Ayla, Türk Tezhip Sanatı, Akbankın bir kültür hizmeti, İstanbul, 1988 KESKİNEL, Cahide, Türk Süsleme Sanatlarında Stilize Çiçekler-HATAİ, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2000 ÖZEL, Mehmet, Geleneksel Türk Sanatları, Kültür Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1995 ÖZEL, Mehmet, Türkiyenin Şaheserlerinden Örnekler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1999 ÖZEN, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatı, Gözen Kitap ve Yayınevi,İst.2003 ÖZEN, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatından Örnekler, Özen Kitap ve Yayınevi,İst.2007 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
5 | Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | ||||||
8 | Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. | X | |||||
9 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
10 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | |||||
12 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
13 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 20 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Atölye) | 35 |
2. Performans Görevi (Atölye) | 35 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Atölye) | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |