Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müziksel İşitme, Okuma ve Yazma I TMB 101 1 2 + 2 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. HACI BEKİR KURŞUNET
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. HACI BEKİR KURŞUNET,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin temel müziksel işitme, okuma ve yazma becerileri kazanmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Müzik teorisine ilişkin temel bilgiler, ritmik okuma, duyuş, deşifre, solfej, ritmik ve melodik dikte çalışmaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ritm değerlerine ilişkin sınıflandırmalar yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma,
2 Ritm bilgisini ritmik okuma ve yazma uygulamalarında kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma,
3 Aralık bilgisini kavrar. Duyduğu aralıkları karşılaştırır ve analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma,
4 Basit (2/4, 3/4, 4/4 ) 6/8, 9/,12/8'lik usullerde el vuruşları yaparak ritmik okumalar yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma,
5 Seviyesine uygun parçaları deşifre eder. Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma,
6 Seviyesine uygun okuma parçalarını ezberler. Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
7 Seviyesine uygun okuma parçalarını dikte eder. Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma,
8 Fa anahtarında seviyesine uygun parçaları solfej yapar. Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Nota isimleri, Anahtarlar, Değerleri, Porte üzerindeki yerleri, Temel müzik kavramları
2 Dizi oluşumları (majör-minör), Müzikte ölçü, ritim ve tartım kavramları bona çalışmaları
3 Aralık bilgisi (2’li, 3’lü,4’lü, 5’li aralıklar) Do majör gam ve solfej çalışmaları
4 Verilen sesten çıkıcı aralık kurma çalışmaları, 6'lı, 7'li, 8'li aralıklar (Majör dizilerin ilk 5 sesi ile solfej ve dikte çalışmaları,
5 Bona ve solfej alıştırmaları
6 2/4, 3/4, 4/4’lük ölçülerde dikte ve solfej çalışmaları
7 Do Majör dizinin 6 sesi ile solfej ve dikte çalışmaları
8 Basit tartımlarla solfej, dikte ve deşifre çalışmaları.
9 Do majör tonunda yaratıcı ezgi yazma çalışmaları
10 Basit tartımlarla solfej, dikte ve deşifre çalışmaları.3/8, 6/8 'lik usullerde ritmik okuma ve solfej çalışmaları
11 Senkoplu tartımlarla bona ve solfej çalışmaları
12 Fa anahtarında basit ölçülerde ritmik okuma çalışmaları.
13 Fa anahtarında basit ölçülerde ritmik okuma çalışmaları.
14 Deşifre çalışmaları ve genel tekrar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Muammer Sun, Solfej I.

F. Fontaine, Rirtm ve Zaman Duygusunun Temelleri

Muammer Sun/ Metin Munzur, Aralık Bilgisi

Mine Mucur, Solfej Kitabı

Nail Yavuzoğlu, Rölatif Absolut Kulak Eğitimi 1 ve Günlük Teknik Çalışmalar

Nail Yavuzoğlu, Poliritmik Solfej 1

Lavignac 1a-1b-1c

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir.
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. X
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. X
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 4 10 40
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 154
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,16
Dersin AKTS Kredisi 6