Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı Vııı (Kaval) | CKV 408 | 8 | 2 + 2 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek. |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Örnek eserleri çalar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Geleneksel İcra yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Transpozeye geçiş yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Üslub çalışmalarını uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
5 | İcra tekniğini geliştirme becerisi kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
6 | Grup çalışmasına katılır. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçmiş dönemin tekrarı | Geçmiş dönemde öğrenilen konuların tekrar yoluyla hatırlatılması, kayıtların dinletilmesi, |
2 | Geleneksel icraların dinlenmesi, dikte ve icra çalışmaları | Bunlarla ilgili önemli icracıların, mahalli sanatçıların icralarının ses kayıtlarının dinletilmesi, |
3 | Geleneksel icraların dinlenmesi, dikte ve icra çalışmaları | Ses kayıtlarının dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından örneklerinin verilmesi, daha sonra öğrenci tarafından geleneksel icra uygulamalarının yapılması |
4 | Geleneksel icraların dinlenmesi, dikte ve icra çalışmaları | Geneleksel icraları ile ün yapmış Kaval üstatların konserlerinin izlenmesi, eğer uygunsa okula davet edilmesi |
5 | Geleneksel icraların dinlenmesi, dikte ve icra çalışmaları | Geleneksel icrayı destekleyecek türkülerin araştırılıp geçilmesi, kayıtların dinlenmesi |
6 | Geleneksel icraların dinlenmesi, dikte ve icra çalışmaları | Geleneksel icrayı meydana getiren nüans ve tavır özelliklerinin tespit edilmesi, |
7 | Geleneksel icraların dinlenmesi, dikte ve icra çalışmaları | Geleneksel icra ile yapılmış bir performansın diğerlerinden ayrıldığı tarafların tespiti, böyle icraların notaya alınırken dikkat edilmesi gereken hususlar |
8 | Sınıf içi dikte çalışmaları, | Kaval ile çalınan bir ezginin notaya alma çalışmaları, |
9 | İleri icra teknikleri ve repertuar çalışmaları | Karakoyun Havası, ses kaydının dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından icrası daha sonra bölümlere ayırarak öğrenciler tarafından icra edilmesi. |
10 | İleri icra teknikleri ve repertuar çalışmaları | Alla Turca, Sultaniyegah Sirto, Çargah Sirto, ses kaydının dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından icrası daha sonra öğrenciler tarafından icrası |
11 | İleri icra teknikleri ve repertuar çalışmaları | Çoban Havası, Dehlenk isimli eserlerin ses kayıtlarının dinletilmesi öğretim elemanı tarafından icrası daha sonra öğrenciler tarafından icrası |
12 | İleri icra teknikleri ve repertuar çalışmaları | Kürdili Hicazkar Saz Semaisi, Azerbaycan Suiti ses kayıtlarının dinletilmesi, öğretim elemanı tarafından icrası daha sonra öğrenciler tarafından uygulanması |
13 | Geleneksel icraların dinlenmesi, dikte ve icra çalışmaları | Geleneksel üslupta icra örneklerinin ses kayıtlarının dinletilmesi, öğrenciler tarafından icrası |
14 | Genel Tekrar | Öğrenilen bilgilerin sınav ile değerlendirilmesi yoluyle tekrar edilmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dilsiz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı, Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu, Dr. Mahmut KARAGENÇ, Salih SÜTOĞLU, Harun GENÇ Ege Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Ders Notları. |
Ders Kaynakları | TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ , Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991). |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. | X | |||||
2 | Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. | X | |||||
3 | Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. | X | |||||
4 | Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. | ||||||
5 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
6 | Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. | X | |||||
7 | Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur | X | |||||
8 | Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur | X | |||||
9 | Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. | X | |||||
10 | Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Proje / Tasarım | 3 | 1 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |