Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı Iv (Tar) | CTR 204 | 4 | 2 + 2 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çalgı hakkında genel bilgi kazandırmak. İlgili alan derslerine katkı sağlamak. Çalgı repertuvarı ve icrası hakkında öngörü sahibi olmak. Çalgıyla ilgili araştırmalara yönlendirmek. Eşlik bilinci kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Tarda 8. ve 9. pozisyonların tanıtılması. Bu pozisyonları içeren etütlerin ve uygun eserlerin çaldırılması. Zeng tellerin kullanımı. Çeşitli tonlarda gam çalışmalarına devam edilmesi. Bu tonlarda yazılmış etüt ve eserlerin icrası. Eserlerin notaları üzerinde görülen özel çalım tekniklerine özgü çeşitli işaret ve kısaltmaların açıklanması ve uygulanması. Azerbaycan geleneksel musiki türlerinin tanıtılması ve (çeşitli mahnı, reks örneklerinin) icrasına giriş. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tarda sekizinci pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. | Benzetim, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
2 | Tarda dokuzuncu pozisyon perdelerini tanıma ve kullanabilme becerisini kazanır. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Anlatım, | Ödev, Sınav, Performans Görevi, |
3 | Zeng telleri kullanabilme becerisi kazanır. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Anlatım, | Ödev, Sınav, Performans Görevi, |
4 | Çok diyez ve bemollü tonlardaki gamları çalabilme becerisi kazanır. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Anlatım, | Ödev, Sınav, Performans Görevi, |
5 | Çarpma, gruppetto, tril, mordent, glissando gibi özel çalış tekniklerini tanıma ve uygulama becerisi kazanır. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Anlatım, | Ödev, Sınav, Performans Görevi, |
6 | Azerbaycan Halk müziği türlerinden mahnı ve reks hakkında teorik bilgi sahibi olur. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Anlatım, | Ödev, Sınav, Performans Görevi, |
7 | Mahnı ve reks türlerine ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser örneklerini icra edebilme becerisi kazanır. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Anlatım, | Ödev, Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarda 8. pozisyon seslerinin tanıtılması. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. |
2 | Tarda 8.pozisyonu içeren karma etüt ve uygun eserlerin icrası. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. |
3 | Tarda 9.pozisyonu oluşturan perdelerin tanıtılması.9.pozisyonu içeren karma etüt ve uygun eserlerin icrası. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. |
4 | Tarda 1-9 pozisyonları içeren karma etüt ve uygun eserlerin icrası. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. |
5 | Azerbaycan geleneksel musiki türlerinin tanıtılması ve çeşitli örneklerin dinletilmesi. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.TRT Müzik Dairesi Yayınları . |
6 | Mahnı türüne örnek teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası I. | TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Iğdırın al alması isimli ezginin birinci ve ikinci bölümü) |
7 | Mahnı türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası II. | TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Iğdırın al alması isimli ezginin birinci ve ikinci bölümü) |
8 | Ara sınav | |
9 | Zeng tellerin kullanımına yönelik çalışmalar. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi |
10 | Çok diyez ve bemollü tonlarda gam, arpej ve etütler. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. |
11 | Çarpma, gruppetto, tril, mordent, glissando gibi özel çalış tekniklerinin tanıtılması ve uygulanması. | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. |
12 | Reks türüne örnek teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası I. | TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. Bahar ve şenlik reksi isimli ezginin birinci ve ikinci bölümü. |
13 | Reks türüne örnek teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası II. | TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.Bahar ve şenlik reksiisimli ezginin birinci ve ikinci bölümü. |
14 | Reks türüne örnek teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası. | TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Karabağ isimli ezginin birinci ve ikinci bölümü) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Kazım GÜRKAN Çalgı Ders Notları |
Ders Kaynakları | Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı. Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. | X | |||||
2 | Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. | X | |||||
3 | Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. | X | |||||
4 | Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
6 | Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. | X | |||||
7 | Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur | X | |||||
8 | Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur | X | |||||
9 | Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. | X | |||||
10 | Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |