Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Göstergebilim GIT 413 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Göstergebilim dersi öncelikle öğrencileri göstergebilim ile tanıştırmayı hedeflemektedir. Bu anlamda göstergebilim her türlü sözlü, sözsüz ve görsel kaynağı bir metin olarak ele almaktadır. 

Dersin İçeriği

Çeşitli medya/mecrada sunulan/aktarılan/ maruz bırakılan Görsel İletişim Tasarımlarının (afiş, reklam, film vb.) göstergebilimsel yöntem ışığında çözümlenme ve yorumlanması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Görme, algılama ve göstergebilim kavramı ve kuramlarını kavrayabilir ve göstergeleri fark edebilir. Tartışma, Ödev, Proje / Tasarım,
2 Göstergebilimi geliştiren kuramcıları bilir Tartışma, Ödev, Proje / Tasarım,
3 Görsel iletişim tasarımı çalışmalarını çözümleme ve yorumlama yöntemlerini bilir Tartışma, Ödev, Proje / Tasarım,
4 Kitle İletişim Araçları tarafından aktarılan hareketli tasarımların (reklam, film, video vb.) göstergelerini çözümler ve aktarılmak istenen mesajı açar. Tartışma, Ödev, Proje / Tasarım,
5 Toplumsal ve kültürel göstergelerin çözümlemesi ve yorumlamasını yapar. Tartışma, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 14 haftalık dersin kapsamını, amacını, başarısını ve genel çerçevesini çizmek
2 Görme, algı ve göstergebilim kavramı ve tarihi.
3 Göstergebilim kuramcıları ve yaklaşımları.
4 Göstergebilimin temel özellikleri, öğeleri ve türleri.
5 Görsel Analiz nasıl yapılır? Gösterge, Gösteren ve Gösterilen İlişkisi ve örnek görsel analiz.
6 Afiş ve grafiti örnekleri üzerinden göstergebilimsel çözümleme. Ödev
7 Ödevin sınıf tarafından değerlendirilmesi ve yorumlanması. Eksikliklerin giderilmesi.
8 Örnek bir reklamın göstergebilimsel analizi ve tartışması. Ara sınav için: Reklam filmi analizi ödevi.
9 Ara Sınav
10 Sınav için reklam filminin sınıflandırılması ve yorumlanması.
11 Örnek bir kısa filmin göstergebilimsel analizi ve tartışması. Kısa film analizi ödevi.
12 Ev ödevinin sınıf tarafından değerlendirilmesi ve yorumlanması. Eksikliklerin giderilmesi Ödev Teslimi
13 Örnek bir uzun metrajlı filmin göstergebilimsel analizi ve tartışması.
14 Bitirme proje ödev önerilerinin değerlendirilmesi. Bitirme projesi ödevinin verilmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Göstergebilimin ABC'si (Mehmet Rifat),

Göstergebilime Giriş (Fatma Erkman- Akerson,

Sinemada Anlam Yaratma (Seçil Büker),

 Pasajlar (Walter Benjamin),

Gelenek ve Bireysel Yeti (T.S. Elliot),

Göstergebilim (Bahar Dervişcemaloğlu),

Göstergebilim (Pierre Guiraud),

 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları (Mehmet Rifat),

Göstergebilimsel Serüven (Roland Barthes),

Göstergebilim ve Gramatoloji (Jacques Derrida),

 Alımlama Göstergebilimi (Umberto Eco)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek.
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek.
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek.
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. X
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. X
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. X
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. X
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak.
9 Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. X
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek.
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek.
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak.
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. X
15 Estetik farkındalığa sahip olabilmek. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ödev 2 25 50
Kısa Sınav 2 25 50
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5