Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bağımlılık Nörofizyolojisi | MAD 512 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAYRULLAH YAZAR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. DERYA GÜZEL ERDOĞAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bağımlılık nörofizyolojisinin klinik yansımalarını da içerecek şekilde incelenmesidir. |
Dersin İçeriği | Bağımlılık çeşitleri ve nöro-kimyasal mekanizmları ile olan etkileşimleri incelenecektir. İlaveten sağlıklı toplum oluşturulmasına katkı sağlamak için, bağımlılık yapan maddelerden sakınılması ve korunulması için yeni yaklaşımlara yer verilecektir.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sinir sistemi organizasyonunu kavrayabilir | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
2 | sinir sistemi elemanlarını kavrayabilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
3 | Merkezi sinir sistemi anatomisini kavrayabilir | Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
4 | Merkezi sinir sistemi fizyolojisini öğrenebilir | Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
5 | Serebral hemisferleri tanımlayabilir. | Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
6 | Serebral hemisferlerin fizyolojisini kavrayabilir | Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Deney / Laboratuvar, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
7 | Sinir Sisteminin regulatuar merkezlerini öğrenebilir. | Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
8 | sinir sisteminde regulatuar merkezlerin bağımlılıktaki rollerini tanımlayabilir | Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
9 | Bağımlılıkta otonom yanıtları kavrayabilir. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
10 | bağımlılığın temel kavramlarını öğrenebilir. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
11 | Bağımlılığın nörobiyolojsini tanımlayabilir. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
12 | Bağımlılıgın temel nedenlerini tanımlayabilir. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
13 | bağımlılığın anatomik yolaklarını tanımlayabilir. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav, |
14 | Bağımlılıkta nörokimyasalların fonksiyonlarını tnımlayabilir. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sinir Sisteminin Temel Organizasyonu | |
2 | Sinir Sistemi Elemanları | |
3 | Merkezi Sinir Sistemine Giriş | |
4 | Merkezi Sinir Sistemine Giriş | |
5 | Serebral Hemisferler ve Nörofizyolojisi | |
6 | Serebral Hemisferler ve Nörofizyolojisi | |
7 | Sinir Sisteminde Regulatuar Merkezler | |
8 | Sinir Sisteminde Regulatuar Diğer Merkezler | |
9 | Periferik Sinir Sistemi ve OtonomYanıtların Regulasyonu | |
10 | Bağımlılığın Nörobiyolojisi | |
11 | Bağımlılığın Nörobiyolojisi | |
12 | Nasıl Bağımlı Oluyoruz? | |
13 | Madde Bağımlılığının Nöroanatomisi | |
14 | Madde Bağımlılığında Nörokimyasallar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Bağımlılık nedir? Bağımlılık ve nöroanatomi Bağımlılık ve nörofizyoloji Bağımlılık ve nörobiyokimya Bağımlılık ve dopamin DSM V’e göre bağımlılık Alkol bağımlılığı ve nörofizyoloji Sigara içiciliği ve nörofizyoloji Sosyal media bağımlılığı ve nörofizyoloji Madde bağımlılığı ve psikiatrik sorunlar-I Madde bağımlılığı ve psikiatrik sorunlar-II Bağımlılık tedavileri ve farklı yaklaşımlar Sağlıklı Yaşam-I Sağlıklı Yaşam-II
|
Ders Kaynakları | Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. John E. Hall (Author). Tietz Klinik kimyada temel ilkeler. Editörleri: Carl A. Burtis, Edward R. Ashwood. Calbreath DF, (1992), Clinical chemistry a fundamental textbook, W.B. Saunders Company, Philadelphia. Anderson SC, Cockayne S, Clinical chemistry concepts and aplications, W.B. Saunders Company, Philadelphia. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/ https://dergipark.org.tr/tr/pub/jnlm 1Yazar, H., Kayacan, Y., Erel, Ö. 2022. Thiol-Disulfide Homeostasis as an Oxidative Stress Indicator. In: Patel VB, Preedy VR. (eds) Biomarkers in Nutrition. Biomarkers in Disease: Methods, Discoveries and Applications. Publisher Name: Springer, Cham.Online ISBN: 978-3-030-81304-8. Pp: 1-18. Doç. Dr. Ahmet Bülent Yazıcı Saü Tıp Fakültesi, ders notları
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Madde bağımlılığı alanında neden sonuç ilişkisi kurmaya yönelik niceliksel ve niteliksel araştırmalar planlayabilir, yürütebilir ve sonuçlandırabilir. | ||||||
2 | Diğer bağımlılıklar alanında neden sonuç ilişkisi kurmaya yönelik niceliksel ve niteliksel araştırmalar planlayabilir, yürütebilir ve sonuçlandırabilir. | ||||||
3 | Madde bağımlılığı ve diğer bağımlılıklar ile ilgili nedene yönelik önleme ve çözüm stratejileri geliştirebilir. | ||||||
4 | Adolesan döneminin fizyolojik özellikleri, bağımlılıklarla ilişkisi, döneme özgü sağlık sorunları ve temel ilk yardım uygulamaları konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
5 | Bağımlılık alanın, bilimsel araştırmaların yürütülmesi ve yayınlanması konularının etik boyutu hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
6 | Madde kullanım bozuklukları ve tedavi yöntemleri konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
7 | Stresin tanımı, sonuçları ve başa çıkma yöntemleri ile ilgili bilgi sahibi olur. | ||||||
8 | Madde bağımlılıkları alanının dışında kalan tüm bağımlılık türlerini tanımlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |