Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ebelikte Temel İlke ve Uygulamalar | EBE 102 | 2 | 6 + 12 | 12 | 16 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. NASİBE YAĞMUR ZİYAİ, Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU, Arş.Gör. SEVGİ KÖROĞLU, Öğr.Gör. AYLA DİKMEN, Öğr.Gör.Dr. NURHAN AKTAŞ, Öğr.Gör. PARİSA HADAVİ BAVİLİ, Arş.Gör. RAMAZAN BOZKURT, Arş.Gör. HATİCE KILIÇKIRAN, Arş.Gör. ŞİLAN YAVUZ, |
Dersin Yardımcıları | Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU, Araş. Görv. Ramazan Bozkurt, Araş. Görv. NASİBE YAĞMUR ZİYAİ,Öğr.Gör. AYLA DİKMEN, Öğr.Gör. NURHAN AKTAŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, ebelik felsefesi, evrensel etik ilkeler ve ebelik değerleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerini karşılamada yaratıcı, eleştirel düşünmeyi ve bilimselliği ilke edinmiş, mesleki çalışmaları ile hemşireliğin gelişimine katkıda bulunacak profesyonel ebeler yetiştirmesini sağlayan çağdaş eğitim ve öğretim faaliyetlerini sürdürmek ve geliştirmek. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar, (İnsan ve temel gereksinimleri, sağlık, hastalık, çevre). Hemşirelik ve meslekleşme süreci, Sağlıklı hastane ortamı, Enfeksiyon kontrolü, Yaşam bulguları, İlaç uygulamaları, Sıvı elektrolit dengesi, Damar içi sıvıların uygulaması, Kan transfüzyonu, Hiperalimentasyon, Solunum gereksinimi ve hemşirelik bakımı, Sağlıklı ve hasta bireyin hareket gereksinimi bilme, Sıcak ve soğuk uygulamalar, Bireysel hijyen ve hemşirelik bakımı, Zor hasta ile iletişim, Sağlıklı ve hasta bireyin boşaltım gereksinimi (üriner boşaltım, barsak boşaltımı), Beslenme, Metabolizma ve hemşirelik bakımı, Perioperatif hasta bakımı, Yara bakımı ve sargılar, Kritik düşünme ve hemşirelik süreci, Uyku ve hemşirelik girişimleri, Ölüm ve kayıp kavramı ve hemşirelik girişimleri. . |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrencinin ebelik mesleğinin toplumdaki yerini, diğer mesleklerle olan ilişkilerini, görev, yetki ve sorumluluklarını tanımasına yardım etmek. | Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, |
2 | İnsanı kendine özgü varlığı ve gereksinimleri içinde, çevresi ve toplumla birlikte, bütüncül bir anlayışla ele alır. | Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Anlatım, | Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
3 | Sağlık ekibinin üyesi olarak sağlıklı/hasta bireyin bakımında ebenin rollerini benimser.. | Gösterip Yaptırma, Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, | Performans Görevi, Sınav, |
4 | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda sağlıklı ve hasta bireylere bakım verme becerisini kazanır. | Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Örnek Olay, | Performans Görevi, Sınav, |
5 | Bireyin sağlık bakım ortamına kabulunden eve gönderilmesine kadar olan süreçte temel ebelik uygulamalarını gerçekleştirir. | Beyin Fırtınası, Benzetim, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Performans Görevi, |
6 | Yaşam modeline dayalı sağlıklı/hasta bireyin bakım sürecini gerçekleştirir. | Bireysel Çalışma, Deney / Laboratuvar, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
7 | Tüm ebelik uygulamaları bilim ve sanat yönüyle bütünleştirerek gerçekleştirir | Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hasta kabul, eğitimi, nakil ve taburculuk süreci-Vaka Örneği | |
2 | Hasta güvenliği, Enfeksiyon kontrol ve önlenmesi (El Hijyeni-KKE-İzolsayon) | |
3 | İletişim, etkileşim, kişilerarası ilişkiler ve hasta-hemşire İlişkisi | |
4 | Harereket Aktivitesi (ROM-Pozisyon)-Hijyen Uygulaması, | |
5 | Doku bütünlüğünün sağlanması, Yara yönetimi ve Sıcak ve Soğuk Uygulamalar | |
6 | Yaşamsal bulgular I / Nabız ve Kan Basıncı | |
7 | Ara sınav | |
8 | Solunum aktivitesinin sürdürülmesinde yardımcı hemşirelik girişimleri | |
9 | İlaç yönetimi, oral ve yerel ilaç uygulamaları | |
10 | Parenteral ilaç uygulamaları, IV sıvı tedavisi ve Kan Transfüzyonu | |
11 | Sıvı-elektrolit-asit- baz dengesi | |
12 | Beslenme: enteral ve parenteral beslenme | |
13 | Boşaltım: bağırsak ve üriner boşaltım | |
14 | Uyku, Ölüm, Cinsellik, Çalışma ve Eğlence Aktivitesi-Vaka Örneği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Craven R.F, Hirnle C.J. (2009): Fundamentals of Nursing. Human Health and Function. 6th Edition. Lippincott. Williams and Willkins. Philadelphia. 2- Barland A., Locsin R. (2007). Technogy and Nursing Practice, Concepts and Issıes. Palgrave Macmillan. 3- Potter,P.A. ve Perry,A.G.,(2009): Fundementals of Nursing, 7th Edition, Mosby Company, St.Louis. 4- Menyk BM, Fineout-Overholt E (2005).Evidence-Based Practice In Nursing&Healthcare A Guide to Best Practice.Lippincott Williams&Wilkins Philadelphia.
5- Atabek Aştı T, Karadağ A (Eds). (2013). Hemşrielik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı 1. Baskı, Akademi Basım ve Yayıncılık, İstanbul.
6- Babadağ K., Aştı TA (Eds). (2008). Hemşireli Esasları Uygulama Rehberi, 1. Baskı, İstanbul Medical Yayıncılık, İstanbul.
7- Berman A., Synder S., Kozier B., Erb G. (2008). Kozier and Erb's Fundamental of Nursing. 8 th.ed. New Jersey: Prentice Hall.
8- Roper, N., Logan, W.W. ve Tierney, A.J. (1996). The Elements of Nursing, A Model for Nursing Based on a Model of Living. 4. Edition, Churchill Livingstone, NewYork. 9-Birol, L. ve Akdemir, N. (2004).İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. İçinde; Akdemir N. Hemşirelikte Temel Kavramlar.( 2. Baskı), Ankara: Sistem Ofset; 12-5. 10-Birol, L.(2005). Hemşirelik Süreci. 7. Baskı, İzmir: Etki Matbaacılık; 401-539. 11-Campbell, J.C. ve Sefton, M. (2010). Discharge teaching about patient retention of knowledge. Home Healthcare Nurse, 28(6), 366-374 www.homehealthcarenurseonline.com. 12-Carpenito,L.J.Çeviren:Erdemir,F.(2005).Handbook of Nursing Diagnosis.
Philedelphia: Lippincott Company; 30-180. 13-Kaya, N. (2008). YaGam Modeli. içinde Babadağ, K., Atabek AGti, T. (Ed.), Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. Gstanbul: Gstanbul Medikal Yayıncılık; 1-7. 14-Şendir, M. (2012). Hemiirelik Tanıları. Gçinde Atabek Aşti, T., Karadağ, A. (Ed)., Hemşirelik Esasları. Hemşirelik Bilim ve Sanat. Gstanbul: Akademi Basım ve Yayıncılık:179-200
ATABEK AŞTI, Türkinaz, KARADAĞ Ayişe. Hemşirelik Esasları, Hemşirelik bilim ve sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, Şubat 2012, İstanbul. Babadağ K, Atabek Aştı T. Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık. 2008. Erdemir F. (Editör) Hemşirelik tanıları el kitabı. Nobel Kitabevleri. Ankara. 2012. Ulusoy M.F. Görgülü R.S. (1995) Hemşirelik Esasları-Temel Kuram, Kavram, İlke ve Yöntemler, Cilt I, Ankara. Çağın Ofset Klinik uygulama becerileri ve yöntemleri (2011). (T. Atabek Aştı ve A. Karadağ, cev.editörleri). Adana. Nobel Kitabevi. (orjinali. Perry and Potter Clinical Nursing Skilis and Techniques, 2006) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | ||||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Performans Görevi (Uygulama) | 16 | 8 | 128 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 404 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 16,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 16 |