Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ebelikte Temel İlke ve Uygulamalar EBE 102 2 6 + 12 12 16
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. NASİBE YAĞMUR ZİYAİ, Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU, Arş.Gör. SEVGİ KÖROĞLU, Öğr.Gör. AYLA DİKMEN, Öğr.Gör.Dr. NURHAN AKTAŞ, Öğr.Gör. PARİSA HADAVİ BAVİLİ, Arş.Gör. RAMAZAN BOZKURT, Arş.Gör. HATİCE KILIÇKIRAN, Arş.Gör. ŞİLAN YAVUZ,
Dersin Yardımcıları

Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU, Araş. Görv. Ramazan Bozkurt, Araş. Görv. NASİBE YAĞMUR ZİYAİ,Öğr.Gör. AYLA DİKMENÖğr.Gör. NURHAN AKTAŞ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, ebelik felsefesi, evrensel etik ilkeler ve ebelik değerleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerini karşılamada yaratıcı, eleştirel düşünmeyi ve bilimselliği ilke edinmiş, mesleki çalışmaları ile hemşireliğin gelişimine katkıda bulunacak profesyonel ebeler yetiştirmesini sağlayan çağdaş eğitim ve öğretim faaliyetlerini sürdürmek ve geliştirmek.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar, (İnsan ve temel gereksinimleri, sağlık, hastalık, çevre). Hemşirelik ve meslekleşme süreci, Sağlıklı hastane ortamı, Enfeksiyon kontrolü, Yaşam bulguları, İlaç uygulamaları, Sıvı elektrolit dengesi, Damar içi sıvıların uygulaması, Kan transfüzyonu, Hiperalimentasyon, Solunum gereksinimi ve hemşirelik bakımı, Sağlıklı ve hasta bireyin hareket gereksinimi bilme, Sıcak ve soğuk uygulamalar, Bireysel hijyen ve hemşirelik bakımı, Zor hasta ile iletişim, Sağlıklı ve hasta bireyin boşaltım gereksinimi (üriner boşaltım, barsak boşaltımı), Beslenme, Metabolizma ve hemşirelik bakımı, Perioperatif hasta bakımı, Yara bakımı ve sargılar, Kritik düşünme ve hemşirelik süreci, Uyku ve hemşirelik girişimleri, Ölüm ve kayıp kavramı ve hemşirelik girişimleri. .

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrencinin ebelik mesleğinin toplumdaki yerini, diğer mesleklerle olan ilişkilerini, görev, yetki ve sorumluluklarını tanımasına yardım etmek. Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav,
2 İnsanı kendine özgü varlığı ve gereksinimleri içinde, çevresi ve toplumla birlikte, bütüncül bir anlayışla ele alır. Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi,
3 Sağlık ekibinin üyesi olarak sağlıklı/hasta bireyin bakımında ebenin rollerini benimser.. Gösterip Yaptırma, Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Performans Görevi, Sınav,
4 Temel insan gereksinimleri doğrultusunda sağlıklı ve hasta bireylere bakım verme becerisini kazanır. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Örnek Olay, Performans Görevi, Sınav,
5 Bireyin sağlık bakım ortamına kabulunden eve gönderilmesine kadar olan süreçte temel ebelik uygulamalarını gerçekleştirir. Beyin Fırtınası, Benzetim, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Sınav, Performans Görevi,
6 Yaşam modeline dayalı sağlıklı/hasta bireyin bakım sürecini gerçekleştirir. Bireysel Çalışma, Deney / Laboratuvar, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
7 Tüm ebelik uygulamaları bilim ve sanat yönüyle bütünleştirerek gerçekleştirir Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hasta kabul, eğitimi, nakil ve taburculuk süreci-Vaka Örneği
2 Hasta güvenliği, Enfeksiyon kontrol ve önlenmesi (El Hijyeni-KKE-İzolsayon)
3 İletişim, etkileşim, kişilerarası ilişkiler ve hasta-hemşire İlişkisi
4 Harereket Aktivitesi (ROM-Pozisyon)-Hijyen Uygulaması,
5 Doku bütünlüğünün sağlanması, Yara yönetimi ve Sıcak ve Soğuk Uygulamalar
6 Yaşamsal bulgular I / Nabız ve Kan Basıncı
7 Ara sınav
8 Solunum aktivitesinin sürdürülmesinde yardımcı hemşirelik girişimleri
9 İlaç yönetimi, oral ve yerel ilaç uygulamaları
10 Parenteral ilaç uygulamaları, IV sıvı tedavisi ve Kan Transfüzyonu
11 Sıvı-elektrolit-asit- baz dengesi
12 Beslenme: enteral ve parenteral beslenme
13 Boşaltım: bağırsak ve üriner boşaltım
14 Uyku, Ölüm, Cinsellik, Çalışma ve Eğlence Aktivitesi-Vaka Örneği
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Craven R.F, Hirnle C.J. (2009): Fundamentals of Nursing. Human Health and Function. 6th Edition. Lippincott. Williams and Willkins. Philadelphia.                                                                                                                                                                                                             2- Barland A., Locsin R. (2007). Technogy and Nursing Practice, Concepts and Issıes. Palgrave Macmillan.                                                                                                                                                                           3- Potter,P.A. ve Perry,A.G.,(2009): Fundementals of Nursing, 7th Edition, Mosby Company, St.Louis.                                                                                                                                                                                       

4- Menyk BM, Fineout-Overholt E (2005).Evidence-Based Practice In Nursing&Healthcare A Guide to Best Practice.Lippincott Williams&Wilkins Philadelphia.                                                                                     
5- Atabek Aştı T, Karadağ A (Eds). (2013).  Hemşrielik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı 1. Baskı, Akademi Basım ve Yayıncılık, İstanbul.                                                                                                                             
 6- Babadağ K., Aştı TA (Eds). (2008). Hemşireli Esasları Uygulama Rehberi, 1. Baskı, İstanbul Medical Yayıncılık, İstanbul.                                                                                                                                                     
7- Berman A., Synder S., Kozier B., Erb G. (2008). Kozier and Erb's Fundamental of Nursing. 8 th.ed. New Jersey: Prentice Hall.                                                                                                                                               
 8- Roper, N., Logan, W.W. ve Tierney, A.J. (1996). The Elements of Nursing, A Model for Nursing Based on a Model of Living. 4. Edition, Churchill Livingstone, NewYork.                                                                                                                       9-Birol, L. ve Akdemir, N. (2004).İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. İçinde; Akdemir N. Hemşirelikte Temel Kavramlar.( 2. Baskı), Ankara: Sistem Ofset; 12-5.                                                                     10-Birol, L.(2005). Hemşirelik Süreci. 7. Baskı, İzmir: Etki Matbaacılık; 401-539.                                                                 11-Campbell, J.C. ve Sefton, M. (2010). Discharge teaching about patient retention of knowledge. Home Healthcare Nurse, 28(6), 366-374 www.homehealthcarenurseonline.com.                                                      12-Carpenito,L.J.Çeviren:Erdemir,F.(2005).Handbook of Nursing Diagnosis.
Philedelphia: Lippincott Company; 30-180.                                                                                                                13-Kaya, N. (2008). YaGam Modeli. içinde Babadağ, K., Atabek AGti, T. (Ed.), Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. Gstanbul: Gstanbul Medikal Yayıncılık; 1-7.                                                                                          14-Şendir, M. (2012). Hemiirelik Tanıları. Gçinde Atabek Aşti, T., Karadağ, A. (Ed)., Hemşirelik Esasları. Hemşirelik Bilim ve Sanat. Gstanbul: Akademi Basım ve Yayıncılık:179-200

ATABEK AŞTI, Türkinaz, KARADAĞ Ayişe. Hemşirelik Esasları, Hemşirelik bilim ve sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, Şubat 2012, İstanbul.

Babadağ K, Atabek Aştı T. Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık. 2008.

Erdemir F. (Editör) Hemşirelik tanıları el kitabı. Nobel Kitabevleri. Ankara. 2012.

Ulusoy M.F. Görgülü R.S. (1995) Hemşirelik Esasları-Temel Kuram, Kavram, İlke ve Yöntemler, Cilt I, Ankara. Çağın Ofset

Klinik uygulama becerileri ve yöntemleri (2011). (T. Atabek Aştı ve A. Karadağ, cev.editörleri). Adana. Nobel Kitabevi. (orjinali. Perry and Potter Clinical Nursing Skilis and Techniques, 2006)
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır.
6 Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
7 Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 30
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 8 16
Performans Görevi (Uygulama) 16 8 128
Performans Görevi (Laboratuvar) 16 4 64
Toplam İş Yükü 404
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 16,16
Dersin AKTS Kredisi 16