Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Matematiksel İstatistik | KAL 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Genel matematik dersini biliyor varsayılır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HALİM ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Matematiksel İstatistik herhangi bir bilimsel araştırmanın gerekli bir parçasıdır. Matematiksel İstatistik, fiziksel, sosyal ve özellikle mühendislik bilimlerinde ortaya çıkan problemlere düzenli olarak uygulanmaktadır. Bu dersin amacı, istatistiksel veri analizinin kavramlarını tanıtmak ve metodlarını, vermektir. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar ve semboller. Olasılık Uzayları. Bir değişkenli olasılık dağılımları. Çok değişkenli olasılık dağılımları. Matematiksel beklenen değer. Bağımsız rasgele değişkenlerin toplamları. Örneklemler ve örneklem dağılımları. İstatistiksel tahmin. İstatistiksel sonuç çıkarma. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Araştırma konusu ile ilgili örnekleme planı yapabilir. | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Araştırma konusu ile ilgili veri derleyebilir. | Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Verileri analiz edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Verilere dayalı olarak tahmin yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
5 | Verilere dayalı olarak planlama ve kestirim yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
6 | Problem çözme becerisi gelişir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
7 | Olayları yorumlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
8 | Çalışma alanı ile ilgili parametre seçimini yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
9 | Fiziksel problemler için matematiksel modelleri yorumlama yeteneğini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
10 | Görsel değerlendirmeler için sunum yapma becerisini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
11 | Araştırmalar için hazır paket programları anlama ve uygulama yeteneğini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
12 | Araştırma problemine model uydurma becerisi gelişir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar ve semboller | |
2 | Olasılık Uzayları | |
3 | Bir değişkenli olasılık dağılımları | |
4 | Çok değişkenli olasılık dağılımları | |
5 | Matematiksel beklenen değer | |
6 | Matematiksel beklenen değer | |
7 | Bağımsız rasgele değişkenlerin toplamları | |
8 | Örnekleme ve örnekleme yöntemleri | |
9 | Örneklem dağılımları | |
10 | Verilerin düzenlenmesi | |
11 | Verilerin analizi | |
12 | İstatistiksel tahmin | |
13 | İstatistiksel sonuç çıkarma | |
14 | İstatistiksel sonuç çıkarma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof. Dr. Halim Özdemir ve Yrd. Doç. dr. Nesrin Güler, Matematiksel İstatistik (Uzaktan Öğretim) Ders Notları, Sakarya Üniversitesi 2012, |
Ders Kaynakları | 1) Paul L. MEYER, Introductory probability and statistical applications, Addison-Wesley Publishing Company, USA,1970. 2) Akdeniz, F, Olasılık ve istatistik, Baki Kitaevi, Seyhan/ADANA, 1998 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
2 | Kalite alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
3 | Kalite alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
4 | Kalite alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
5 | Kalite alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
6 | Kalite alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | X | |||||
8 | Kalite alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
9 | Kalite alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
10 | Kalite alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | ||||||
11 | |||||||
12 | |||||||
13 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |