Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Göç Coğrafyası | COG 213 | 3 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin; Göç ve göçe ilişkin uluslararası göç, mülteciler, diaspora, emekli göçü, beyin göçü gibi nedenleri ve süreçlerine bağlı olarak farklılaşan güncel konular hakkında bilgilenmeleridir. Göç araştırmalarındaki çok disiplinliliğin gerekçelerini ve yararlılığının kavranması ve coğrafyanın göç araştırmalarına yaklaşımını anlamaları da ayrıca önemlidir. Son olarak, uluslararası boyutta göç hareketlerinin nedenleri, türleri, izlenilen yollar ve sonuçları konusunda bilgi sahibi olmaları, küreselleşme ile birlikte değişen göç eğilimleri ve türleri konusunda değerlendirmeler bilgilenmeleri ve böylelikle ülkelerin değişen nüfus ve göç stratejileri hakkında analizler yapıp çıkarımlarda bulunabilmeleri hedeflenmiştir. |
Dersin İçeriği | Göçün tanımı, nedenleri ve değişen göç dinamikleri * Göçün haritalanması * Küreselleşme- Göç ilişkisi * Sosyo-mekansal boyutu ile Dünya’da değişen göç türleri ve değişen göç dinamikleri * Uluslar arası yasadışı göçler ve mülteci sorunu * Göç kuramları bağlamında Uluslararası Emek Göçü * Uluslararası Emekli Göçü- Beyin Göçü, çevre mültecileri vb. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Göç ve göçe ilişkin gelişen değişen kavramlar hakkında bilgilenme ve göç araştırmalarının gündemdeki yeni konuları ve izlenilen yöntemler konusunda bilgi sahibi olma. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Değişen göç dinamikleri ve küreselleşme arasındaki ilişkiyi dünyadan örneklerle kurabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Benzetim, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Nüfus artışı ve kalkınma ikilemini bölgesel sosyo-ekonomik ve mekânsal farklılıklarla birlikte anlayabilme, değerlendirebilme. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Dünyada nüfus artışı ve dağılışının yol açtığı sorunlar konusunda doğal kaynaklar, uluslararası siyaset ve demografi boyutu ile ilişkisel analizler yapabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgi ve kaynakların önerilmesi. Göç ve göçe ilişkin kavramların tanımlanması ile göç araştırmalarında güncel konuları ile göç araştırmalarında coğrafi yaklaşımın açıklanması | |
2 | Göç nedir? Göçün nedenleri ve coğrafi temelleri… Göçün Türleri ve türü tayin eden faktörler, göçün kaynağı, göçün mesafe-maliyet ilişkileri | |
3 | Göç hukuku ve göçün uluslararası boyutu | |
4 | Uluslararası göç tartışmaları ve göç kuramları | |
5 | Dünya’da büyük göçler : nedenleri ve sonuçları | |
6 | Küreselleşme ve Dünyada değişen göç dinamikleri Anlatım | |
7 | VİZE SINAVI | |
8 | Göçün ekonomisi ve stratejisi – BM Göç Raporundan | |
9 | Göçün sosyo-ekonomik ve kültürel boyutu | |
10 | Uluslararası Emek Göçü –İşçi göçleri Seminer sunumu | |
11 | Göç literatüründe göçmen, mülteci, sığınmacı, diaspora | |
12 | Uluslararası göç ve mülteci sorunu- BMMYK Görevleri | |
13 | Uluslararası göç, Mültecilik ve Kadın | |
14 | Küresel İklim Değişimi Göçleri- Çevre mültecileri Uluslararası tatil ve emekli göçleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | PRESTON H. S.- HEUVELINE P.- GUILLOT M, 2001, Demography-Mesasuring and Modelling Population Processes, Blackwell Publ., London. ÖNER, N.A.Ş., IHLAMUR-ÖMER, S. GÜLFER, 2012, Küreselleşme Çağında Göç, İstanbul, ,İletişim. TOKSÖZ Gülay, 2007, Uluslararası Emek Göçü, Bilgi Üniv. Yayınları, İstanbul. TÜMERTEKİN Erol, ÖZGÜÇ Nazmiye, 1998, Beşeri Coğrafya –İnsan Kültür- Mekan, Çantay Kitabevi, İstanbul. MUTLUER Mustafa, 2001, Uluslararası Göçler ve Türkiye, Çantay Kitabevi, İstanbul. CHAMBERS, Iain. 2009, Göç, Kültür, Kimlik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 16 | 2 | 32 |
Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |