Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Değerler Ahlak ve Etik Öğretimi EPO 608 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. RÜŞTÜ YEŞİL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

1-Değer, ahlak ve etik kavramlarının bireysel ve toplumsal yaşam açısından anlam ve önemini fark edebilme,

2-Yaşanan sorunlarla değer-etik-ahlak kavram ve uygulamaları arasındaki ilişkileri analiz edebilme,

3- Değer-ahlak-etik ile eğitim kavram ve süreçleri arasındaki ilişkilerin yön ve gücüne ilişkin değerlendirmeler yapabilme,

4-Bileşenleri açısından değer-ahlak-etik eğitimi süreçlerini analiz edebilme,

5- Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminin bireysel, toplumsal ve ülke boyutundaki kısa, orta ve uzun vadeli amaçlarını analiz edebilme,

6- Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminde içerik sorununu ve boyutlarını analiz edebilme,

7- Türkiye ve dünyada değer-ahlak-etik öğretimi yaklaşım ve modellerini tanıyabilme,

8- Değer-ahlak-etik öğretiminin değerlendirilmesi araç ve süreçlerini tanıyabilme,

9- Türkiye ve dünya alanyazınında değer-ahlak-etik öğretimi çalışmalarını analiz edebilme,

10-Belirli bir hedef kitleye dönük belirli süre çerçevesinde değer-ahlak-etik öğretimi süreci tasarlayabilme.

Dersin İçeriği

Değer, ahlak ve etik kavramları, Yaşamın alanlarında değer/ahlak/etik kavramlarının yeri ve önemi, Yaşanan sorunlar ve Değer/Ahlak/Etik eğitimi ilişkisi, Değer/Ahlak/Etik eğitimi süreci, Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretiminin amacı, içeriği, yaklaşım ve modelleri, ölçme ve değerlendirme uygulamaları, Değer/Ahlak/Etik eğitim ve öğretiminde yaşanan sorunlar, Türkiye’de ve Dünyada yapılan araştırma ve eğitim çalışmaları, Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretimi araştırma konuları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Değer, ahlak ve etik kavramlarının bireysel ve toplumsal yaşam açısından anlam ve önemini fark eder. Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav,
2 Yaşanan sorunlarla değer-etik-ahlak kavram ve uygulamaları arasındaki ilişkileri analiz eder Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Sınav,
3 Değer-ahlak-etik ile eğitim kavram ve süreçleri arasındaki ilişkilerin yön ve gücüne ilişkin değerlendirmeler yapar Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme, Sözlü Sınav,
4 Bileşenleri açısından değer-ahlak-etik eğitimi süreçlerini analiz eder Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Ödev, Sınav,
5 Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminin bireysel, toplumsal ve ülke boyutundaki kısa, orta ve uzun vadeli amaçlarını analiz eder Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınav,
6 Değer-ahlak-etik eğitim ve öğretiminde içerik sorununu ve boyutlarını analiz eder Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme, Ödev, Sözlü Sınav,
7 Türkiye ve dünyada değer-ahlak-etik öğretimi yaklaşım ve modellerini tanır Tartışma, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev,
8 Değer-ahlak-etik öğretiminin değerlendirilmesi araç ve süreçlerini tanır Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
9 Türkiye ve dünya alanyazınında değer-ahlak-etik öğretimi çalışmalarını analiz eder Tartışma, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme , Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Ödev,
10 Belirli bir hedef kitleye dönük belirli süre çerçevesinde değer-ahlak-etik öğretimi süreci tasarlar Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Değer, ahlak ve etik kavramları ve yaşamın farklı yönleriyle ilişkisi
2 Yaşanan sorunlar ve Değer/Ahlak/Etik eğitimi ilişkisi
3 Değer/Ahlak/Etik Eğitimi Süreci ve genel eğitim süreçleri ile ilişkisi
4 Değer/Ahlak/Etik öğretiminin amacı (Bireysel, toplumsal, ekonomik, siyasal)
5 Değer/Ahlak/Etik öğretiminin içeriği (Felsefi, tarihi, dini, kültürel, siyasi)
6 Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretiminde yaklaşım ve modeller
7 Değer/Ahlak/Etik öğretimi süreçlerinde ölçme ve değerlendirme yaklaşım ve uygulamaları
8 Günümüzde Değer/Ahlak/Etik eğitimi süreçlerinde yaşanan sorunlar
9 Türk-İslam ve Batı geleneğinde Değer/Ahlak/Etik eğitimi uygulamaları
10 Modern dönemde Türkiye ve dünyada Değer/Ahlak/Etik eğitimi uygulamaları
11 Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretimi ile ilgili akademik çalışmalar (Tez çalışmaları ve kitaplar)
12 Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretimi ile ilgili akademik çalışmalar (Makale, bildiri, araştırma raporları)
13 Değer/Ahlak/Etik eğitimi ve öğretimi alanında araştırma konuları
14 Final Sınavı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Aydın, M.Z. ve Akyol Gürler, Ş. (2013). Okulda Değerler Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınevi

Strahovnik, V. (2016). Ethics and Values Education. In: Peters M. (eds) Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-287-532-7_167-1

Özer, B. (Editör), (2019). Karakter ve Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem akademi Yayınevi.

Kaymakcan, R. ve Meydan, H. (2020). Ahlak değerler ve eğitimi, İstanbul: Dem yayınevi.

Ada, Ş. ve Silman, F. (Editörler), (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.

Yeşil, R. (2020). Ahilik ve Değer Eğitimi Modeli. Konya: Çizgi Kitabevi.

Ulusoy, K. (2019). Katakter, Değerler ve Ahlak Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.

Oral, B. Çoban, A. ve Bars, M. (Editörler) (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.

Yeşil, R. (2021). Tohum Sorun: Sorumluluk ve Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama X
2 Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma X
3 Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma X
4 İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme X
5 Program tasarısı hazırlama X
6 Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma X
7 Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme X
8 Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme X
9 Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme X
10 Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma X
11 Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme X
12 Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma X
13 Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 4 4
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 1 10 10
Proje / Tasarım 2 10 20
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6