Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı II (Kaval) CKV 212 4 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kullanılan Me todlar içerisinde görülecek parmak numaralarının anlam açıklamalarını yapar. 

Dersin İçeriği

Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Enstrümanı yeteri derecede çalma becerisini kazanır. Bireysel Çalışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Metot ile ilgili deneyim kazanır. Grup Çalışması, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
3 Alternatif kaynaklar göstererek konuların geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Sınav,
4 Türk Müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkilerin bakımından ele alır. Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
5 Hüseyni dirizi ile ilgili etütleri çalar. Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
6 2. Ve 3. Ve 4. kademedeki seslerle ilgili teknik bakımdan icra yapar. Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavalda kademe çalışmaları Kavaldaki ses bölgelerinin porte üzerinde nota olarak gösterilmesi
2 2. ve 3. Kademe sesler ile ilgili etüt çalışmaları 2 numaralı etüt çalışmasının bona olarak çalışılması ve etüt parçasındaki seslerin kaval üzerinde gösterilmesi
3 Sinsin Türküsü 3- Kayseri-Bünyan yöresine ait Sinsin isimli türkünün notasının bona olarak okutulması daha sonra solfejinin yapılması
4 Ellik türküsü -Kavalın 2. ve 3. kademelerindeki notalırından oluşan Sivas yöresine ait Ellik türküsünün notasının bona olarak okutulması daha sonra solfejinin yapılması
5 Dudak 4. kademesiyle Elde Edilen Sesler Kavalın 4. kademesinden çıkan seslerin porte üzerinde gösterilmesi, bununla ilgili etüt çalışmaları.
6 2.3.ve 4. Kademe seslerle ilgili örnek alıştırmalar numaralı etüt parçasının Bona olarak okutulması,
7 Kürdi dizisi sesleri ve özellikleri La kararlı 5 koma si bemol arıza alan dizi hakkında genel bilgiler..
8 Al Fadimem Kürdi dizisinde, Al Fadimem isimli türkünün bona olarak okutulması, daha sonra solfejinin yapılması
9 Uşşak dizisi Uşşak dizisi nazari ..
10 Dere Kenarında Taş Ben Olaydım Giresin yöresine ait Dere Kenarında Taş Ben Olaydım isimli türkünün notasının bona olarak okutulması, sonra solfejinin yapılması
11 İleri dil teknikleri alıştırmaları Notasyonda kullanılan vurgu işaretleri hangileridir bunların araştırılması, bunlarla ilgili örnek çalışmalar
12 Dil vurgularının uygulanışı Kürdi dizisi sesleri ve özellikleri
13 Geleneksel İcrada Yanak Vurularının Uygulanışı Yanak vurgularının uygulanışı ile ilgili videoların izlenmesi ve egzersizlerin yapılması
14 Genel Tekrar Bugüne kadar öğrenilen bilgilerin sınav yoluyla tekrar edilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Dilsiz Kaval Metodu, Fedai Taştekin, 2011, Gazimihal, R. M. 2001. Türk Nefesli Çalgıları. İkinci basım. Ankara. Kültür Bakanlığı. Öztürk, Ö. 2005. Karadeniz Ansiklopedik Sözlük. 2. Cilt. İstanbul. Açın, Cafer,(1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul....Kemal Akdemir, AKDEMİR, Kemal, Dört Yıllık Müzik Eğitimi Veren Yüksek Öğretim Kurumlarında ve Konservatuvarlarda Dil siz Çoban Kavalı Çalma Teknikleri ve Eğitim Müfredatı,  Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu,   

Ders Kaynakları

TÜRKİYE RADYO TELEVİZYON KURUMU TÜRK HALK MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ ,  Türk Halk Müziğinden Seçmeler (1, 2, 3), TRT Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Müzik Dairesi Başkanlığı Ankara Şubat 1998, Hamit Çine, Burdur’dan Damlalar, Valilik Yayınları, İzmir, 1989. Cafer Açın, Enstrüman Bilimi (Organoloji), Yenidoğan Basımevi, İstanbul, (1994), Saadet Abdullayeva, Azerbaycan Halk Çalgı Aletleri, Adiloğlu Neşriyyatı, Bakı, 2002, Bela Bartok, Küçük Asyadan Halk Musikisi, Çeviren: Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık İstanbul (1991)

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 yemen-ellerinde-veysel-karani 0,03 MB
0 HİCAZ ETÜT 1 Ney'de hicaz makamı sesleri 0,51 MB
0 Hicaz Etüt-2 Hicaz makamında 2/4 ve 4/4 karışık egzersizler 0,56 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar.
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır.
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir.
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır.
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir.
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir.
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır.
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir.
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4