Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kadın Sağlığı ve Hastalıkları | EBP 510 | 2 | 2 + 6 | 5 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders ile, ebelik yüksek lisans öğrencilerinin kadın sağlığına özgü temel kavramları ayrıntılı bir biçimde ele alarak aralarındaki ilişkiyi kavramaya, kadın sağlığına ilişkin sorunları tanımaya, analiz ve sentez etmeye, çözümüne yönelik bilgi, beceri ve tutum kazanmaya; tüm yaşam evrelerinde üreme sağlığının bozulduğu durumlarda, kadının fiziksel ve psiko-sosyal bakım gereksinimlerinin bütüncül yaklaşımla tanılanmasına ve giderilmesine ilişkin bilgi ve uygulamalara odaklanmasını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Dersin içeriği; dünyada kadın ve kadın sağlığının durumu, Türkiye’de kadın ve kadın sağlığının durumu, kadın sağlığı ile ilgili ulusal ve uluslararası sözleşmeler ve kadın sağlığına yansımalar, kadının sosyalizasyonu, toplumsal cinsiyet ve kadın sağlığı, kadın sağlığının kişilerarası ve sosyal boyutları; şiddet, suistimal, taciz, tecavüz, yaşam dönemlerine göre kadın sağlığının korunması , geliştirilmesi ve ebelik, kadın sağlığının değerlendirilmesi, CYBE, Kadınlarda kanser tarama testleri, Jinekolojik problemler, Jinekolojik malignensiler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dünyada ve Türkiye’de kadın sağlığının durumunu bilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması, | Sınav, Performans Görevi, |
2 | Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik girişimleri sıralar | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Sınav, Performans Görevi, |
3 | Kadının sağlığının önemini, aile ve toplum içinde kadının konumunu bilir | Grup Çalışması, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Sınav, Performans Görevi, |
4 | Kadın sağlığını etkileyen faktörleri tanımlar | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
5 | Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesinde ebenin rolü, sorumlulukları, yetki ve sınırları bilir | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada Kadın ve Kadın Sağlığının Durumu | |
2 | Türkiye'de Kadın ve Kadın Sağlığının Durumu | |
3 | Kadın Sağlığına İlişkin Ulusal ve Uluslararası Sözleşmeler ve Kadın Sağlığına Yansımaları | |
4 | Kadın Sağlığına İlişkin Ulusal ve Uluslararası Sözleşmeler ve Kadın Sağlığına Yansımaları | |
5 | Kadın Sağlığının Kişilerarası ve Sosyal Boyutları; Şiddet, İstismar, Taciz, Tecavüz | |
6 | Kadın Sağlığının Kişilerarası ve Sosyal Boyutları; Şiddet, İstismar, Taciz, Tecavüz | |
7 | Yaşam Döngüsünde Kadın Sağlığının Korunması, Geliştirilmesi ve Ebelik | |
8 | Yaşam Döngüsünde Kadın Sağlığının Korunması, Geliştirilmesi ve Ebelik | |
9 | Kadın Sağlığının Değerlendirilmesi | |
10 | Kadın Sağlığının Değerlendirilmesi | |
11 | CYBE ve korunma yolları | |
12 | Jinekolojik problemler ve bakım | |
13 | Kadınlarda kanser tarama testleri ve ebenin görevleri | |
14 | Jinekolojik malignensiler ve bakım |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | 1. Taşkın L. (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Güneş Kitabevi, Ankara. 2. Şirin A., Kavlak O. (2015). Kadın Sağlığı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 3. Coşkun A. (2013). Hemşireler ve Ebeler İçin Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. 4. Ayhan A., Durukan T., Günalp S., Önderoğlu L.S., Yaralı H., Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi, Güneş Tıp Kitapevleri, Ankara. 5. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA) 2018 Verileri, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Ana-Özet Rapor, Ankara. 6. http://www.who.int/topics/ 7. http://www.acog.org/ 8. http://www.figo.org/ |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilme | X | |||||
2 | Ebeliğe yönelik kavramları tartışabilme | X | |||||
3 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebeliğe özgü teori geliştirebilme | X | |||||
4 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilme | X | |||||
5 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilme | X | |||||
6 | Hizmet sunumunda bakımı etkileyen kültürel engellerin aşılmasına yönelik transkültürel ebelik bakımını uygulayabilme | X | |||||
7 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilme | X | |||||
8 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilme | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 1 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 14 | 6 | 84 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |