Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Afet ve Acil Durum Anlarında Manevi Danışmanlık MDR 514 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EYÜP ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu derste, öğrencilerin çeşitli travmatik yaşantılarının bireyler üzerindeki etkilerini anlamaları ve söz konusu yaşantılar ile başa çıkmaları için danışanlarına gerekli psikolojik desteği sağlamayı öğrenmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Travmanın tanımı, kapsamı ve türleri (doğal afetler, insan eliyle yaratılmış travmalar, vekaleten travma, ikincil travma vb.); travma sonrasında çocuklar, ergenler ve yetişkinlerde görülebilen tepkiler ve bunları etkileyen etmenler, travma yaşantısının bireysel, ailevi ve toplumsal sonuçları, travmanın neden olduğu olası psikolojik bozukluklar (travma sonrası stres bozukluğu, akut stres bozukluğu vb.); travmanın insanlarda yol açtığı olumsuz etkileri önlemeye yönelik yaklaşımlar ve müdahale yöntemleri; travmayla ilişkili yürütülen devlet politikaları ve travma mağduru ile çalışırken dikkate alınacak hukuki temeller, travmaya maruz kalmış kişilerle çalışacak psikolojik danışmanın nitelikleri ve yeterlilikleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Travmatik deneyim ve tepkileri tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Travmatik durumlarda verilen bedensel ve duygusal tepkileri tanır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Krize müdahale kuramlarını açıklar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Travma sonrası psikolojik danışma hizmetlerini açıklar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Kriz ve krize müdahale süreçlerinde mesleki etik ve yasal gereklilikleri bilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Çeşitli kriz durumlarıyla başa çıkma yollarını bilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
7 Psikolojik danışma kuramlarından uygun olan yaklaşımı travma ile baş etme sürecine uygular. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
8 Travmayı cinsiyet açısından değerlendirir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
9 Erken travma yaşantılarının insan gelişimi üzerinde etkisine çeşitli bakış açıları ve kuramsal çerçevelere göre yorumlar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Travmanın Tanımı ve Kapsamı
2 Travma Sonrası Stres Tepkileri
3 Travmanın Bireyler ve Aileler Üzerindeki Etkileri
4 Travmatik Olaydan Etkilenmeyi Belirleyen Etmenler
5 Travmatik Olaylara Dayanıklı Bireylerin Özellikleri
6 Travmatik Bir Olaydan Sonra Normal Yaşama Dönmede Okulların Rolü ve Önemi
7 Travma Sonrası Stres Bozukluğunu Açıklamaya Yönelik Kuramlar
8 Ara sınav
9 Travma Sonrası Büyüme
10 Yardım Çalışanlarında Travma Sonrası Stres Bozukluğu
11 Travma Sonrasında Uzman Yardımları
12 Çocuklarla Çalışmanın Ana Hatları
13 Ana Babalarla Çalışmanın Ana Hatları
14 Öğretmenlerle Çalışmanın Ana Hatları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Upta L, Ve Diğerleri , Çocuklar Ve Felaket. Toplanma Tekniklerinin Öğretilmesi, MEB- UNİCEF : Psiko-Sosyal Okul Projesi, Türkiye Haziran 2001

Öztan N, Ve Diğerleri , Travma Sonrası Normal Tepkiler, MEB- UNİCEF Psiko-sosyal Okul Projesi,Türkiye Aralık 2001 , (Yayımlanmamış Lisans Tezi), U.Ü.İ.F., Bursa-1997.

Işık, S. 2000; Kriz ve krize müdahale. Ankara üniv. yayınları. Ankara.

Işık, S. 2000;Krize müdahale ve intiharı önleme. Ankara Üniv. Yayınları. Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir X
2 Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir
3 Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak
4 Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme X
5 Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme
6 Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme X
7 Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma X
8 Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme
9 Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme
10 Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme
11 Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma X
12 Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama
13 Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme X
14 Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) X
15 Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)