Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Minyatür I TEZ 303 5 2 + 4 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. AYŞEN CİVİLİ
Dersi Verenler Öğr.Gör. AYŞEN CİVİLİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Minyatür sanatının tarihi gelişim sürecini, estetik özelliklerini ve prensiplerini bilen, görme ve algılama yetisi kazanarak çağın değişen ve gelişen ihtiyaçlarına cevap verebilecek sanatçı adaylarını eğitilmesi derslerin temel amacıdır.
Dersin İçeriği İslam Öncesi Dönem Minyatür Sanatı, Selçuklu Devri Minyatür Sanatı, Osmanlı Resim Kavramı: Siyasal ve kültürel çerçeve, İmge dünyası; Osmanlı Minyatür Sanatının Erken Dönemi; resim etkinliğinin, üslup, form ve kompozisyon yönünden tarihsel gelişimi içinde incelenmesi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Minyatür sanatının tarihsel gelişimi içerisinde inceler. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
2 Fırça, boya hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
3 Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümler. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
4 Çizim yapılan kağıdı istenilen, gerekli şekilde kullanır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
5 Tabiat kaynaklı hayvan motiflerini bilir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
6 Minyatür sanatı hakkında verilen araştırma konuları ile ilgili kaynakları inceler. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
7 Doğa unsurlarını( ağaç, bitki örtüsü, taş, kaya, dağ, deniz, akarsu ve bulut uygulamalarını yapar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Minyatürün tanımı, tarihçesi ve gelişim süreci hakkında genel bilgilerin
2 Ağaç motiflerinin çizimi ve üsluplaştırılmasının öğrenilmesi
3 Ağaç motiflerinin çizimi ve üsluplaştırılmasının öğrenilmesi
4 Çiçek motiflerinin çizimi ve üsluplaştırılmasının öğrenilmesi
5 Çiçek motiflerinin çizimi ve üsluplaştırılmasının öğrenilmesi. (I. kısa sınav)
6 Kaya ve taş motiflerinin çizimi ve üsluplaştırılmasının öğrenilmesi
7 Bulut motiflerinin çizimi ve üsluplaştırılmasının öğrenilmesi
8 Su ve dalga motiflerinin çizimi ve üsluplaştırılmasının öğrenilmesi
9 Hayvan figürlerinin çizimi ve üsluplaştırılmasının öğrenilmesi (Ara Sınav)
10 Hayvan figürlerinin çizimi ve üsluplaştırılmasının öğrenilmesi
11 Öğrenilen motiflerle serbest bir kompozisyon tasarlanması(II. Kısa Sınav)
12 Konuya devam
13 Konuya devam
14 Ödevlerin toplanması.(Final)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Mahir, Banu; Osmanlı Minyatür Sanatı, Kabalcı Yayınevi,İstanbul 2005And, Metin; Osmanlı Tasvir Sanatı: 1 Minyatür, İş Bankası Yayınları, İstanbul 2002.
Atasoy, N./ F.Çağman, Turkisch Miniature Painting, İstanbul, 1974.Atasoy, N.,Hasbahçe(Osmanlı Kültüründe Bahçe ve Çiçek) Aygaz A.Ş. Koç Kültür ve Tanıtım Hizmetleri Tic. A.Ş. Yay. İstanbul 2002Atıl, E., Turkish Art, Washington, 1981.Atıl, E., The Age of Sultan Süleyman, Washington, 1987.
Atıl, E., Levni ve Surname(Bir Osmanlı Şenliğinin Öyküsü)Koç Kültür Yayınları,İstanbul 1999.
Meriç, R.M., Türk Nakış Tarihi Araştırmaları, Vesikalar I., Ankara, 1953.
Grube, E., Notes on Ottoman Painting in the 15 th Century, in Essays in Islamic Art and Architecture in Honor of Katherine Otto-Dorn, Malibu, 1981.
Uzunçarşılı, İ.H., Osmanlı Sarayı nda Ehl-i Hiref (Sanatkarlar) Defteri, Belgeler, XI/15 (1981-1986): 23-76.
Renda, G., Osmanlı Minyatür Sanatı, Promete Kültür Dizisi, 2001.
Tanındı, Z., Osmanlı Döneminde Türk Minyatürü, Osmanlı Ansiklopedisi, Cilt 11.
Tanındı, Z., Türk Minyatür Sanatı, Ankara 1996.
Çağman, F., Osmanlı Minyatür Sanatı, Anadolu Uygarlıkları, V, İstanbul; 1988:987-1000
Çağman F./Tanındı, Z., İslam Minyatürleri,Tercüman Sanat ve Kültür Yayınları, İstanbul 1979.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını, motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Mesleki ve etik sorumluluğu gösterir. X
9 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
11 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X
12 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
13 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
Toplam 25
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 9 18
Ödev 1 10 10
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6