Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlmî Tefsir ILA 319 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

İlmî Tefsire ait kavram, konu ve kaynakları incelemek

Dersin İçeriği

İlmî Tefsire ait kavram, konu ve kaynaklar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlmî Tefsir, İlmî Tefsir Usulünün ve Tarihinin kavram, konu ve kaynaklarını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
2 İlmî Tefsirin mahiyeti ve ilişkili olduğu tarafları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
3 İlmî Tefsirin manası, tanımı, tarihi, isimleri ve bölümlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
4 İlmî Tefsirin tarihî sürecini ve gelişim meselesini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Kuranın her asra hitap ettiğini anlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
6 İlmî Tefsir metodu ile ilgili eserleri okur. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tefsir ve Tevil kelimelerinin tanımı
2 İlmî Tefsirin tanımı
3 İlmî Tefsirin Tarihi
4 İlmî Tefsirin Önemi
5 İlmî Tefsirin Diğer Tefsir Çeşitleri ile Karşılaştırılması
6 Bu Sahada Eser Yazanlar ve Eserleri
7 İlmî Tefsiri kabul etmeyenler ve delilleri
8 İlmî Tefsiri kabul edenler ve delilleri
9 Kuran İlim-Bilim ilişkisi
10 İlmî Tefsirin fayda ve zararları
11 İlmî Tefsir Uygulamaları
12 İlmî Tefsir Uygulamaları
13 İlmî Tefsir Uygulamaları
14 İlmî Tefsir Uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu

Çelik, Ömer, Kurandan Teknolojik Yansımalar, İstanbul 2009.

Ders Kaynakları


Suyûtî, C., el-İtkân fî Ulûmil-Kurân, Kahire 1985.
Zerkânî, M., Menâhilul-İrfân fî Ulûmi´l-Kur´ân, Kahire ts.
Karacam, İsmail, Sonsuz Mucize Kuran.
Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, Ankara 1988.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 3 2 6
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 63
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,52
Dersin AKTS Kredisi 3