Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği | HEM 202 | 4 | 4 + 8 | 8 | 16 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK AYGİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi FUNDA AKDURAN, Doç.Dr. HAVVA SERT, Prof.Dr. DİLEK AYGİN, Dr.Öğr.Üyesi SERAP ÇETİNKAYA ÖZDEMİR, Dr.Öğr.Üyesi HANDE CENGİZ AÇIL, Arş.Gör. ÖZGE YAMAN, Arş.Gör.Dr. AYŞE ÇELİK YILMAZ, Arş.Gör. AYSEL GÜL, Arş.Gör. SEVGİ KÖROĞLU, Arş.Gör. NİLGÜN SERT, |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Dilek AYGİN, Dr. Öğr. Üyesi Hande CENGİZ AÇIL, Arş. Gör. Ayşe ÇELİK YILMAZ, Arş. Gör. Özge YAMAN, Arş. Gör. Aysel GÜL, Arş. Gör. Nilgün SERT |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Cerrahi hastalıkları ve bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, cerrahi hastasındaki sorunları saptayabilme, planlamaya uygun girişimleri yapabilme becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Cerrahi hastalıkları bilgisine ilişkin temel kavramların öğrenilmesini takiben, cerrahi hastanın bakımının yürütülmesi, homeostazisin sürdürülmesi için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin ders ve hastane ortamında kazandırılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Cerrahi hastalıklarına ilişkin temel kavramları tanımlar. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Beyin Fırtınası, | Sınav, Performans Görevi, |
2 | Ameliyat olacak hastanın ameliyat öncesi-esnası-sonrası bakımını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Benzetim, | Performans Görevi, Sınav, |
3 | Sistem hastalıkları ve cerrahi bakımı hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur. | Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
4 | Enflamasyon, İmmun Yanıt ve İyileşme kavramlarını bilir. | Problem Çözme, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Sınav, |
5 | Şok ve hemşirelik bakımını bilir, yanıklı hasta bakımını bilir. | Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
6 | Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Sınav, |
7 | Cerrahi hastalıkları hemşireliği teorik ve klinik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | Beyin Fırtınası, Benzetim, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Sınav, |
8 | Güncel cerrahi yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Benzetim, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Sınav, |
9 | Sistem hastalıklarının belirti, bulgu, tanı yöntemlerini ve tedavisini açıklar. | Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cerrahi Hastalıklarına Giriş ve Temel Kavramlar | Bireysel çalışma |
2 | Enflamasyon, İmmun Yanıt ve İyileşme | Bireysel çalışma |
3 | Şok (Homeostazis, Stres Yanıtı) ve Hemşirelik Bakımı, Yanıklı Hasta Bakımı | Bireysel çalışma |
4 | Ameliyat Öncesi, Sırası ve Sonrası Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
5 | Solunum Sistemi Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
6 | Kardiyovasküler Sistem Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
7 | Periferik Damar Hastalıkları Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
8 | Gastrointestinal Sistem Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
9 | Endokrin Sistem Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
10 | Ürogenital Sistem Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
11 | Kas İskelet Sistemi Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
12 | Sinir Sistemi Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
13 | Kulak Burun Boğaz Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı, Göz Cerrahisi ve Hemşirelik Bakımı | Bireysel çalışma |
14 | Güncel Cerrahi Yaklaşımlar ( Meme Cerrahisi, Obezite Cerrahisi, Robotik Cerrahi, Organ Transplantasyonu, Onkolojik Cerrahi, KBB Cerrahisinde Yeni Uygulamalar, COVID'li Hasta ve Perioperatif Hemşierlik Bakımı) | Bireysel çalışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | -Cerrahi Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Mehmet Mihmanlı, Sakarya Üniv. Yayını) -Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Fethiye Erdil, Hacettepe Üniv. Yayını) -Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. -Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical -Surgical Nursing,Mosby Year Book, St. Louis, 2004. -Can G. Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Semptom Yönetimi, Mavi İletişim Danışmanlık AŞ Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2007. -Cerrahi Hemşireliği 1-2 (Ed. Güler Aksoy, Nevin Kanan, Neriman Akyolcu Nobel Tıp Kitap Evi 2019) -Cerrahi hastalıklar hemşireliği El Kitabı (Vehbi Koç Vakfı Yayını) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | ||||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 8 | 128 |
Ara Sınav | 1 | 50 | 50 |
Kısa Sınav | 2 | 30 | 60 |
Final | 1 | 65 | 65 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 45 | 45 |
Toplam İş Yükü | 412 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 16,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 16 |