Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
V. Ders Kurulu (Hücre Bilimi V ve Hareket Sistemi) | TIP 1500 | 0 | 81 + 19 | 9 | 9 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GAMZE GÜNEY ESKİLER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Doç.Dr. GAMZE GÜNEY ESKİLER |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | I. Sınıf öğrencileri bu ders kurulu sonunda, doku ve iskelet sistemlerinin yapı ve işlevleri, kas ve sinir sistemlerinin normal yapı ve işlevleri hakkında bilgi sahibi olacak, kas dokusu tiplerini ve sinir hücrelerini ayırt edebilecek, hekimliğin toplumsal ve düşünsel boyutları hakkında bilgi sahibi olacaklar. |
Dersin İçeriği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kas ve sinir dokusu proteinlerinin yapı ve işlevini tanımlayabilecek, metabolizmasını yorumlayabilecek. | Anlatım, | Sınav, |
2 | Sinir sistemine ait anatomik oluşumların yapı ve fonksiyon ilişkilerini tanımlayabilecek. | Anlatım, | Sınav, |
3 | Kas ve sinir dokularının yapısal elemanlarını bilecek, kas ve sinir dokusunu oluşturan öğeleri mikroskopta inceleyip tanıyabilecek, çizgili kas, kalp kası ve düz kas kesitlerini mikroskopta inceleyerek ve tanımlayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
4 | Otonom sinir sisteminin organizasyonu ve işlevini bilecek | Anlatım, | Sınav, |
5 | Sinir kas kavşağının yapısını öğrenecek; İskelet kası, düz kas ile kalp kasının yapısal ve işlevsel özelliklerini, uyarılma ve kasılma mekanizmalarını bilecek | Anlatım, | Sınav, |
6 | Zar üzerinden su ve madde taşınımı, zar dinlenim potansiyeli, aksiyon potansiyeli, hücreler arası iletişim, kimyasal ileticiler ve ikinci habercileri bilecek | Anlatım, | Sınav, |
7 | Sinir hücresinde uyarılma ve ileti mekanizmalarını (membran dinlenim potansiyeli, aksiyon potansiyeli, sinir hücresinde yayılımı, sinaptik ileti, nörotransmiterler) kavrayacak. | Anlatım, | Sınav, |
8 | Sinir-kas kavşağının yapısını, kas dokusunun uyarılma-kasılma mekanizmalarını, kas tipleri arasındaki farklılıkları öğrenecek | Anlatım, | Sınav, |
9 | Duysal sinir hücrelerinin uyarılma ve ileti özellikleri, otonom sinir sisteminin yapısı ve işlevlerini bilecek | Anlatım, | Sınav, |
10 | Bağ dokusu, örtü epiteli, kemik dokusu proteinlerinin yapı, işlevi ve metabolizmasını öğrenecek. | Anlatım, | Sınav, |
11 | Hareket sistemine ait anatomik oluşumları yapı ve fonksiyonlarını tanımlayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
12 | Alt ekstremite ve kalça bölgesi kasları ile bu bölgelerde yer alan önemli damar ve sinir yapılarını öğrenip sayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
13 | Kan basıncı ölçme, Yüzeysel sütür atma ve alma, arteryal ve venöz kan alma ve kan şekeri ölçme işlemlerinin basamaklarını sayabilecek ve uygulayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
14 | Non iyonize radyosyonun tanımının, temel kavramlarının ve biyolojik etki mekanizmalarının ve sağlık üzerine etkilerinin kavrayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
15 | İyonize radyasyonun tanımının, temel kavramlarının, tıpta kullanım alanlarının, biyolojik sistemlerde etki mekanizmalarının ve sağlık üzerine etkilerinin öğrenebilecek | Anlatım, | Sınav, |
16 | Görüntüleme yöntemlerinin (termografi, endoskopi, bronkoskopi, kolonoskopi, ultrasonografi, radyografi, bilgisayarlı tomografi, pozitron emisyon tomografi, tek foton emisyon bilgisayarlı tomografi, manyetik rezonans görüntüleme) temel biyofiziksel çalışma prensiplerinin ve uygulama alanlarının öğrenebilecek | Anlatım, | Sınav, |
17 | Nükleik asitlerin yapı ve işlevini tanımlayabilecek, pürin, pirimidin nükletodilerinin metabolizmasını anlatabilecek | Anlatım, | Sınav, |
18 | DNA yapısı, replikasyonu, onarımındaki temel kavramları açıklayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
19 | RNA sentezi, işlenmesi ve düzenlenmesi hakkında bilgileri anlatabilecek | Anlatım, | Sınav, |
20 | Protein biyosentezi ve sentez sonrası modifikasyonları tanımlayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
21 | Rekombinant DNA teknolojisi hakkında bilgileri anlatabilecek | Anlatım, | Sınav, |
22 | Gen ifadelerinin düzenlenmesini ve bu mekanizmaların gen patolojisi ve hastalıkların etiyolojisindeki rolünü kavrayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
23 | Genomik evrimin mekanizmalarını, FISH tanı yöntemlerini kullanım amaçlarını kavrayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
24 | Hücre ve dokuların histolojik ve fonksiyonel özelliklerini bilecek, epitel, bağ, kıkırdak ve kemik dokularını ayırt edebilecek, iskelet sisteminin organizasyonunu kavrayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
25 | Tıp fakültesi öğrencisi olarak, güncel bilgiye ulaşma gerekliliğinin farkında olacak | Anlatım, | Sınav, |
26 | Tıp fakültesi öğrencisi olarak, çalışma disiplininin gerekliliğinin farkında olacak. | ||
27 | Tıp fakültesi öğrencisi olarak, tıp eğitiminin bir bütün olduğunu, tüm bilgilerinin bir sonraki eğitim için gerekli olduğunun farkında olacak. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genetik tanı yöntemleri, Gluteal bölge ve Plexus lumbosacralis, Nükleotidler, Sinir, Non iyonizan radyasyon, Uyluğun ön ve medial bölgesi, Kas, Rekombinant DNA teknikleri, DNA yapısı, Sinir, Nöron tipleri ve nöroglia, RNA sentezi,Tıbbi Bilişim | |
2 | Genetik tanı yöntemleri, Gluteal bölge ve Plexus lumbosacralis, Nükleotidler, Sinir, Non iyonizan radyasyon, Uyluğun ön ve medial bölgesi, Kas, Rekombinant DNA teknikleri, DNA yapısı, Sinir, Nöron tipleri ve nöroglia, RNA sentezi,Tıbbi Bilişim | |
3 | Genetik tanı yöntemleri, Gluteal bölge ve Plexus lumbosacralis, Nükleotidler, Sinir, Non iyonizan radyasyon, Uyluğun ön ve medial bölgesi, Kas, Rekombinant DNA teknikleri, DNA yapısı, Sinir, Nöron tipleri ve nöroglia, RNA sentezi,Tıbbi Bilişim | |
4 | İyonize radyasyonun biyolojik etkileri, Kan Basıncı Ölçme , Iyonize radyasyonun Tıpta Kullanımı, Uyluğun arka ve lateral bölgesi, fossa poplitea, Protein biyosentezi ve sentez sonrası modifikasyonlar, Tıbbi Bilişim | |
5 | İyonize radyasyonun biyolojik etkileri, Kan Basıncı Ölçme , Iyonize radyasyonun Tıpta Kullanımı, Uyluğun arka ve lateral bölgesi, fossa poplitea, Protein biyosentezi ve sentez sonrası modifikasyonlar, Tıbbi Bilişim | |
6 | Yüzeysel sütür atma ve alma becerisi, Bacağın arka bölgesi, Düz Kas ve Kalp Kası Fizyolojisi, Görüntüleme Teknikleri, Gen haritalanması ve İnsan genom Projesi, Bacak ön ve lateral bölgesi , Proteinlerin hücre içi dağılımı ve trafiği, Tıbbi Bilişim | |
7 | Yüzeysel sütür atma ve alma becerisi, Bacağın arka bölgesi, Düz Kas ve Kalp Kası Fizyolojisi, Görüntüleme Teknikleri, Gen haritalanması ve İnsan genom Projesi, Bacak ön ve lateral bölgesi , Proteinlerin hücre içi dağılımı ve trafiği, Tıbbi Bilişim | |
8 | Yüzeysel sütür atma ve alma becerisi, Bacağın arka bölgesi, Düz Kas ve Kalp Kası Fizyolojisi, Görüntüleme Teknikleri, Gen haritalanması ve İnsan genom Projesi, Bacak ön ve lateral bölgesi , Proteinlerin hücre içi dağılımı ve trafiği, Tıbbi Bilişim | |
9 | Gen ifadesinin düzenlenmesi , Sinir kas kavşağı ve kavşak iletimi, Arteryal ve Venöz Kan Alma becerisi , Periferik Sinir histolojisi, Sinir ganglionlarının histolojisi, Görüntüleme Teknikleri, Ayak anatomisi, Tıbbi Bilişim | |
10 | Gen ifadesinin düzenlenmesi , Sinir kas kavşağı ve kavşak iletimi, Arteryal ve Venöz Kan Alma becerisi , Periferik Sinir histolojisi, Sinir ganglionlarının histolojisi, Görüntüleme Teknikleri, Ayak anatomisi, Tıbbi Bilişim | |
11 | Gen ifadesinin düzenlenmesi , Sinir kas kavşağı ve kavşak iletimi, Arteryal ve Venöz Kan Alma becerisi , Periferik Sinir histolojisi, Sinir ganglionlarının histolojisi, Görüntüleme Teknikleri, Ayak anatomisi, Tıbbi Bilişim | |
12 | Kavşak etkinliğinin kimyasal iletimi- nörotransmitterler, SCALP ve mimik kasları , Kan şekeri ölçme becerisi, Gen terapi ve klinik önemi, Suboccipital bölge ve derin sırt kasları | |
13 | Kavşak etkinliğinin kimyasal iletimi- nörotransmitterler, SCALP ve mimik kasları , Kan şekeri ölçme becerisi, Gen terapi ve klinik önemi, Suboccipital bölge ve derin sırt kasları | |
14 | Kavşak etkinliğinin kimyasal iletimi- nörotransmitterler, SCALP ve mimik kasları , Kan şekeri ölçme becerisi, Gen terapi ve klinik önemi, Suboccipital bölge ve derin sırt kasları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Tıp Pç1 | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | ||||||
3 | Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler | ||||||
4 | Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar | ||||||
5 | Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir | ||||||
6 | Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir | ||||||
7 | Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir | ||||||
8 | Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur | ||||||
9 | Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | ||||||
10 | Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | ||||||
11 | Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. | ||||||
12 | Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir | ||||||
13 | Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir | ||||||
14 | Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. | ||||||
15 | Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar | ||||||
16 | Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir | ||||||
17 | Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir | ||||||
18 | Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. | ||||||
19 | Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | ||||||
20 | Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. | ||||||
21 | Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | ||||||
22 | Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | ||||||
23 | İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar | ||||||
24 | İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar | ||||||
25 | İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | ||||||
26 | Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular | ||||||
27 | Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir | ||||||
28 | Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular | ||||||
29 | Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır | ||||||
30 | Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir | ||||||
31 | Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir | ||||||
32 | Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|