Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dahili Bilimler Seçmeli Stajı (Halk Sağlığı) | TIP 631 | 6 | 0 + 160 | 6 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH UÇAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bireyin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmede yapılması gerekenleri, sağlıkta karar verme sürecini bilir. Toplumda bulaşıcı hastalıkların önlenmesine yönelik uygulamaları ve tarama programlarını bilir. Sağlık Örgütü kavramını ve önemini bilir, toplumların sağlık düzeyi ölçütlerini yorumlayabilir. Çevre sağlığı ile ilgili terminoloji ve uygulamaları bilir.
|
Dersin İçeriği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1. Literatür tarayarak araştırma konusu saptayıp, anket formu hazırlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Proje / Tasarım, |
2 | 2. Anne çocuk sağlığı kavramı ve ilişkili faktörleri tanımlamak, Modern aile planlaması yöntemleri ile ilgili danışmanlık yapabilmek | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, |
3 | 3. Evde Bakim Hizmetlerini bilmek, Ziyaret Edilen Hastalara İlişkin Rapor Hazırlayabilmek | Gösteri, Anlatım, | Ödev, |
4 | 4. Verem Savaş Dispanserinde Tüberkülozlu Hastayı İzleyebilmek ve Akciğer filmini değerlendirebilmek | Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, |
5 | 5. Tüberküloz temaslı bireye yaklaşım ve doğrudan gözetimli tedavi uygulayabilmek | Örnek Olay, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, |
6 | 6. Bağışıklama yöntemlerini ve bağışıklama takvimini bilme ve uygulayabilme | Gösteri, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, |
7 | 7. Serviks, meme, kolon kanseri taramalarını bilme ve uygulayabilme | Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, |
8 | 8. Çalışan sağlığı, çalışanların işe giriş ve periyodik muayeneleri yapabilme | Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, |
9 | 9. Bilimsel makale okuma, yorumlayabilme ve yazma prensiplerini bilme | Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, | Ödev, |
10 | 10. Tütün kontrolünde TSM’nin rolünü kavrama ve uygulayabilme | Örnek Olay, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, |
11 | 11. Çocuk, ergen, kadın ve üreme sağlığı hizmetlerinin (çeküs) uygulayabilme | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, |
12 | 12. 15-49 yaş kadın izlemlerini kavrama | Anlatım, | Ödev, |
13 | 13. Saha araştırması verilerinin analizi | Proje Temelli Öğrenme , Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Proje / Tasarım, |
14 | 14. Yenidoğan tarama programlarının gözlemlenmesi ve emzirme danışmanlığı verebilme | Anlatım, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Saha araştırması konularının seçimi ve ön hazırlık yapılması | |
2 | Anne çocuk sağlığı, Aile planlaması danışmanlığı | |
3 | Evde Bakim Hizmetlerine Katılma, Ziyaret Edilen Hastalara İlişkin Rapor Hazırlama | |
4 | Verem Savaş Dispanserinde Tüberkülozlu Hasta İzlemine Katılma Ve Akciğer Filmi Değerlendirme | |
5 | Tüberküloz temaslı bireye yaklaşım ve doğrudan gözetimli tedavi | |
6 | Bağışıklama ve TSM tarafından verilen bağışıklık hizmetlerine katılma | |
7 | Serviks kanseri, meme kanseri, kolon kanseri taramasına katılma, tarama sonuçlarını değerlendirme | |
8 | Çalışan sağlığı, çalışanların işe giriş ve periyodik muayeneleri | |
9 | Bilimsel makale okuma, yorumlayabilme ve yazma prensipleri | |
10 | Tütün kontrolünde TSM’nin rolü | |
11 | Çocuk, ergen, kadın ve üreme sağlığı hizmetlerinin (çeküs) işleyişinin incelenmesi | |
12 | 15-49 yaş kadın izlemleri | |
13 | Saha araştırması verilerinin analizi | |
14 | Yenidoğan tarama programlarının gözlemlenmesi ve emzirme danışmanlığı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Slayt setleri |
Ders Kaynakları | Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Güler Ç, Akın L (Eds), Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, Genişletilmiş II. Baskı, Ankara, 2012 GülerÇ. (Ed). Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloji Bağlantılarıyla), 1. ve 2. Cilt, Yazıt Yayıncılık, Ankara, 2012. Last JM. John, M. Last’tan sözler;”Quotations from John M. Last;Çev. Çağatay Güler, Yazıt Yayıncılık, Ankara,2007. Sağlık Bakanlığı İstatistik Yıllıkları Dünya Sağlık Örgütü web sayfası, http://www.who.int/en/ |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
3 | Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler | X | |||||
4 | Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar | X | |||||
5 | Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir | X | |||||
6 | Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir | X | |||||
7 | Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir | X | |||||
8 | Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur | X | |||||
9 | Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
10 | Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | X | |||||
11 | Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. | X | |||||
12 | Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir | X | |||||
13 | Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
14 | Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. | X | |||||
15 | Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar | X | |||||
16 | Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir | X | |||||
17 | Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
18 | Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. | X | |||||
19 | Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
20 | Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. | X | |||||
21 | Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | X | |||||
22 | Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
23 | İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar | X | |||||
24 | İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar | X | |||||
25 | İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
26 | Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular | X | |||||
27 | Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir | X | |||||
28 | Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular | X | |||||
29 | Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
30 | Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir | X | |||||
31 | Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir | X | |||||
32 | Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 4 | 4 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 18 | 5 | 90 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |