Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sanat ve Siyaset RES 612 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL
Dersi Verenler Doç.Dr. ŞİRİN YILMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ders sanat ve siyasetin kesişim noktalarını tartışmak

 

Dersin İçeriği

Sanat ve siyaset arasındaki bağı tartışan, modern dönem ve sonrasını  ele alan seçilmiş okumalar

Sanatın toplumsal yönü

Sanatçının Toplumsal Sorumluluğu

Sanatın direniş biçimleri

Artistik aktivist örneklerle sanat-siyaset ilişkisini tartışan metinler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modernlik ile modernleşme arasındaki temel farkları öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Türkiye modernleşmesinin temel özelliklerinin farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Ahmet Hamdi Tanpınar’ın çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Türkiye’de sanatın özellikle de romanın sosyolojik işlevi hakkında bir farkındalık geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Sanat sosyolojisinin önemi hakkında fikir sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Sosyoloji ve Hermeneutik
3 Kimlik ve Kişilik
4 Modernizm Meselesi
5 Yahya Kemal ve Tanpınar
6 Benjamin ve Tanpınar
7 Bergson ve Bergsonculuk
8 Hafıza ve Tarih
9 Muhafazakârlık ve Rönesans
10 Doğu-Batı Tartışması
11 Gelenek ve Çağdaşlık
12 Modernleşmeden Modernliğe I
13 Modernleşmeden Modernliğe II
14 Sonuç; Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Benjamin, Walter, (2011). “Üretici Olarak Yazar”. Ali Artun (ed.).Sanat/Siyaset. İstanbul: İletişim Yayınları. ss. 69-91.

Foster, Hal. (2011).  “Çağdaş Sanatta Siyasal Kavramı”. Sanat/Siyaset. Ali Artun (ed.). ss: 131-154.

Kreft, Lev. (2011). “Sanatın Siyaseti ve Siyasetin Sanatı”. Sanat/Siyaset. Ali Artun (ed.). ss: 9- 48.

Baker, Ulus. (2005). Siyasal Alanın Oluşumu Üzerine Bir Deneme, ss: 5-34; 35-90.

Baker, Ulus. (2015). “21 Mayıs 1998 Tarihli Ders: İktidar ve eyleme kudreti”. Sanat ve Arzu, ss:183-216.

Touraine, Alain. (2017). Eşitliklerimiz ve Farklılıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz?, II, Bölüm: Özne,  ss:77-123.

Delier, B. (2009). Karşı-Güç Olarak Sanat, Dersimiz Güncel Sanat, ss. 81-86

Kalaycı, Nazile. “Doğruyu Söylemek” Hakikat, Eleştiri ve Toplumsallık _ E-Dergi, Sanat Tarihi

Steyerl, Hito, Sanatın Politikası: Çağdaş Sanat ve Post-Demokrasiye Geçiş, e-skop



Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek X
2 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması X
3 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak X
4 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi X
5 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması X
6 Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek X
7 Kültürel ve sanatsal birikimi yaratıcılık ve tasarım temelli alanlara ( Sahne, vitrin vs. tasarımı gibi) uyarlamak X
8 Sanatsal projelerin yaratımı, sunulması, dolaşımı ve satışını içeren bir yelpazede yer alabilecek bir birikimi organize etmek X
9 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek
10 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması
11 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak
12 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi
13 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması
14 Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6