Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektrik Enerji Sistemlerinde Sayısal Koruma | EEM 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET BAYRAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgisayar teknolojisinin gelişmesiyle, mikroişlemcili sistemler elektrik güç sistemlerinin işletilmesi ve korunmasında yer almaya başlamıştır. Güç sistemlerinde ölçme, koruma ve kontrol amacıyla tek bir mikroişlemcili sistem tasarımı son yıllarda gündeme gelmiş ve bu konuda birçok çalışma yapılmaktadır. Bu nedenle, bu derste mikroişlemcili sistem tasarımı ve koruma algoritmalarının dijital olarak gerçekleştirilmesi anlatılacaktır. |
Dersin İçeriği | Mikroişlemci tabanlı sistemler, Sayısal korumaya giriş, Sayısal korumanın matematiksel temelleri, İletim hatlarının korunması, Transformatörler ve dönen makineler için koruma algoritmaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mikroişlemci tabanlı sistemlerin yapısını bilir, | ||
2 | Gerilim ve akımın sayısal olarak ölçülmesi için gerekli donanımları tasarlar, | ||
3 | Sayısal koruma için gerekli matematiksel yöntemleri bilir, | ||
4 | Güç sistemlerinde ortaya çıkan geçici olayların sayısal korumaya etkisini inceler, | ||
5 | Sayısal koruma algoritmalarını güç sistemlerindeki elemanlara uygular. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayısal korumanın tarihçesi | |
2 | Sayısal röle donanımı | |
3 | Alçak geçiren filtreler | |
4 | Analog ölçeklendirme ve yalıtım birimi | |
5 | Fourier serileri | |
6 | Fourier transformu | |
7 | Fourier dönüşümünün özellikleri | |
8 | Fourier dönüşümü uygulamaları | |
9 | Ayrık fourier dönüşümü | |
10 | Lineer kestirim | |
11 | İletim hatlarının korunması | |
12 | Dalga şekli algoritmaları | |
13 | Diferansiyel eşitlik algoritmaları | |
14 | Generatör koruması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Bayrak, M., Sayısal Koruma Ders Notları |
Ders Kaynakları | [2] Marven, C. and Ewers, G., 1994. Digital Signal Processing, Texas Instruments, Great Britain. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 12 | 24 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |