Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Triboloji | MKM 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NESLİHAN ÖZSOY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. VAHDET UÇAR, Doç.Dr. NESLİHAN ÖZSOY, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | “Triboloji”, karşılıklı etkileşim halinde olan ve birbirine göre bağıl hareket yapan yüzeyler (malzemeler) arasındaki sürtünme, aşınma ve yağlama olayları ile bu olaylar arasındaki ilişkilerin bilimi, teknolojisi ve mühendisliği şeklinde tanımlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Tribolojinin tanımı, bileşenleri ve endüstrideki önemi, |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Triboloji, sürtünme ve aşınma olaylarını; bunların ekonomik, ekolojik, teknolojik ve endüstriyel etkilerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
2 | Sürtünme ve aşınma olaylarının optimum (en uygun) şartlarda gerçekleşmesi için önlemler alır | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
3 | Tribolojik yüzeylerin ölçüm ve değerlendirme tekniklerini bilir ve sonuçları tribolojik açıdan değerlendirir | Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, |
4 | Tribolojik açıdan en uygun malzeme seçimini ve değerlendirilmesini yapar | Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Anlatım, | Sınav, |
5 | Tribolojik açıdan en uygun yüzey modifikasyon işlemini, uygulanmasını ve değerlendirmesini yapar | Tartışma, Problem Çözme, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
6 | Tribolojik açıdan en uygun yağlayıcı ve yağlama yöntemini seçer ve uygular | Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Anlatım, | Sınav, |
7 | Sürtünme, aşınma ve yağlama açısından en uygun yatak seçimini ve uygulamasını yapar | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tribolojinin tanımı, bileşenleri ve endüstrideki önemi | |
2 | Sürtünme | |
3 | Sürtünme olayı, sürtünme teorileri ve farklı malzemeler arasındaki sürtünme davranışları | |
4 | Aşınma | |
5 | Aşınma ve aşınma mekanizmaları | |
6 | Tribolojik test sistemleri (sürtünme direnci ve aşınma dayanımı ölçüm yöntemleri) | |
7 | Tribolojik test sistemleri (sürtünme direnci ve aşınma dayanımı ölçüm yöntemleri) | |
8 | Yağlayıcı maddeler, yağlama teknik ve teknolojileri | |
9 | Yataklar, seçimi ve yatak uygulamaları | |
10 | Yıl içi sınavı | |
11 | Polimerlerde tribolojik davranışlar | |
12 | Polimerlerde tribolojik davranışlar | |
13 | Öğrenci Sunumları | |
14 | Öğrenci Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Soydan Y. ve Ulukan L., Temel Triboloji; Sürtünme-Aşınma-Yağlama Bilimi ve Teknolojisi, Tagem Kopisan Yayınevi, Sakarya, 2013. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |