Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kuyu Loglarında Özel Konular | JFM 517 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kuyu Logları yöntemi jeofiziğin temel yöntemlerinden biridir. Bu derste öğrencilere daha detaylı ve ileri düzeydeki konuların öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Logların tanımlanması ve değerlendirilmesi, SP logunun formasyon suyu rezistivitesinin hesaplanması, elektrik özdirenç eğrilerinden yapısal bilginin eldesi için yaklaşımlar, faktör analizi, verilerin kullanımı, istatisitiksel yöntemler, NMR kayıt verilerini kullanarak CBM rezervuarlarının değerlendirilmesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, kuyu logu yöntemlerini tanır ve ayırt ederler | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
2 | Öğrenciler, kuyu şartlarına göre en uygun ölçüm yöntemlerini tasarlarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
3 | Öğrenciler, ölçülen kuyu logu verilerine gerekli olan düzeltmeleri uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
4 | Öğrenciler, verileri değerlendirir ve yorumlarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
5 | Öğrenciler, değerlendirme için özel yorumlama tekniklerini kullanırlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
6 | Öğrenciler, maden, kömür ve petrol sahaları için özel kuyu logu yöntemlerini uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kuyu Loglarında özel konulara giriş | Kitaplar ve Makaleler |
2 | Kuyu Logları ve yeryüzünden yapılan EM araştırmaların karılaştırılması | Kuyu logu ölçüleri ve değerlendirilmesi |
3 | Sedimanter ortamlarda optik fiber temperature logu uygulamaları | Kitaplar ve Makaleler |
4 | Directional akustik dalga ölçümleri kullanarak kuyu kenar yapısının görüntülenmesi | Kitaplar ve Makaleler |
5 | İndüksiyon Loglarında Anizotropi | Kitaplar ve Makaleler |
6 | Anizotrpopik formasyonlarda flexural sondaj modelleri | Kuyu logu ölçüleri ve değerlendirilmesi |
7 | İndüksiyon Loglarında ters çözüm yöntemleri | Kitaplar ve Makaleler |
8 | Transversal istila zonunda doğru akım rezistivite responsları | Kitaplar ve Makaleler |
9 | Bakıroksit yataklarında jeokimyasal ve jeofizikel log uygulamaları | Kuyu logu ölçüleri ve değerlendirilmesi |
10 | Sığ derinlikteki rezistivite loglarındaki distorsiyon | Kitaplar ve Makaleler |
11 | Kuyu loglarında Monte Carlo simülasyonu | Kitaplar ve Makaleler |
12 | EM log verilerinin ters çözümünden yatak kalınlıklarının kararlaştırılması | Kuyu logu ölçüleri ve değerlendirilmesi |
13 | Tek kuyu ile araştırmalarda croswell tekniği ile çatlak ve kırık belirlenmesi | Kitaplar ve Makaleler |
14 | Kuyu çatlak modellerinde sismoelektrik ölçümler | Kuyu logu ölçüleri ve değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Keary, P., Brooks, M. 1987. “An Introduction to Geophysical Exploration”, Blackwell Scientific Pub.
24.Kamila Wawrzyniak-Guz , Jadwiga A. Jarzyna, Krzysztof Pieniadz and Krzysztof Starzec "Multiple Regression and Modified Faust Equation onWell Logging Data in Application to Seismic Procedures: Polish Outer Carpathians Case Study", Energies 2021, 14, 6300. 25. Shengyan Lu, Rui Deng, Song Linghu, and Shengli Wu “Identification and logging evaluation of poor reservoirs in X Oilfield” Open Geosciences 2021; 13: 1013–1027 26. Norbert P. Szabó, Rafael Valadez-Vergara, Sabuhi Tapdigli, Aja Ugochukwu, István Szabó and Mihály Dobróka “Factor Analysis ofWell Logs for Total Organic Carbon Estimation in Unconventional Reservoirs” Energies 2021, 14, 5978. https://doi.org/10.3390/en14185978 27. Adewale Amosu and Yuefeng Sun "MinInversion: A Program for Petrophysical Composition Analysis of Geophysical Well Log Data" Geosciences 2018, 8, 65; doi:10.3390/geosciences8020065 28. Bogdan Mihai Niculescu and Victor Mocanu "Characterization of Pliocene Biogenic Gas Reservoirs from the Western Black Sea Shelf (Romanian Offshore) by Integration of Well Logs and Core Data" Energies 2021, 14, 6629. https://doi.org/10.3390/en14206629 29. Malgorzata Slota-Valim and Anita Lis-Sledziona "The Use of Well-Log Data in the Geomechanical Characterization of Middle Cambrian Tight Sandstone Formation: A Case Study from Eastern Pomerania, Poland" Energies 2021, 14, 6022. https://doi.org/10.3390/en14196022 30. SebastianWaszkiewicz and Paulina I. Krakowska-Madejska "Vitrinite Equivalent Reflectance Estimation from Improved Maturity Indicator andWell Logs Based on Statistical Methods" Energies 2021, 14, 6182. https://doi.org/10.3390/en14196182 31. Majid Khan, Yike Liu, Asam Farid, and Muhammad Owais “Characterizing Seismo-stratigraphic and Structural Framework of Late Cretaceous-Recent succession of offshore Indus Pakistan” Open Geosci. 2018; 10:174–191 32. Zhi-di Liu, Jing-zhou Zhao, Peng Zhang, and Jia-xing Sun “Evaluating the CBM reservoirs using NMR logging data” Open Geosci. 2018; 10:544–553 33. Ali İsmet Kanlı ve Okan Tezel "Self Potansiyel logunun formasyon suyu rezistivitesinin hesaplanmasında kullanımı" Uygulamalı Yerbilimleri Dergisi, 5, Nisan 2000. 34. Doğan Can KARATAŞ, Uğur ZAMAN ve Emin U. ULUGERGERLİ “Elektrik özdirenç kuyu logu eğrilerinden yapısal bilginin eldesi için bir yaklaşım” MTA Dergisi (2019) 158: 351-359 35. Mehmet Ali DANIŞMAN, Mustafa AKGÜN “Standart Kuyu Logu Yöntemlerinin Yeraltı Suyu Araştırmalarında Kullanılması” DEÜ Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi cilt: 2 sayı: 1 sh. 111-127 Ocak 2000 36. "KUYU ÖLÇÜLERİNE GİRİŞ" MTA GENEL MÜDÜRLÜĞÜJEOFİZİK ETÜTLERİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI KUYU ÖLÇÜLERİ BİRİM YÖNETİCİLİĞİ
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |