Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Analitik Yöntem Validasyonu | KIM 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CAN SERKAN KESKİN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. CAN SERKAN KESKİN, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Yeni bir yöntemin rutin kullanımına geçmeden önce, mutlaka validasyon çalışması yapılmalıdır ve çeşitli durumlarda da tekrarlanmalıdır. Analitik yöntemlerin geçerli olabilmesi için gereken geçerlilik parametrelerinin (doğruluk, kesinlik v.s.) incelenmesi gerekmektedir. Deneysel olarak elde edilen veriler değerlendirilmeli ve validasyon ve istatistik açısından deney sonuçları yorumlanmalıdır. Bu maksatla lisans aşamasındayken verilemeyen ve Yüksek Lisans öğrencisine çalışmasında yol gösterici ve tamamlayıcı olacak bilgilerin verilmesi sağlanacaktır. |
Dersin İçeriği | Validasyonun tanımı. Hangi durumlarda validasyon yapılmalı. Analitik yöntem validasyonu ve kriterleri. Validasyon Parametreleri. Sistem uygunluk testleri. Hatalar ve sapmalar. Hatalı sonuçların atılması. Sonuçların Yuvarlatılması. Sonuçların istatistiksel karşılaştırılması. Güven aralıkları. Kalibrasyon grafiklerinin elde edilmesi. Lineer regresyon analizi. Sonuçların değerlendirilmesi. Örnekler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Validasyon parametrelerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
2 | İstatistiki hesaplamaları öğrenir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
3 | Verifikasyon hakkında bilgi sahibi olur. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
4 | Pestisit ve ilaç analizlerinde validasyon örneklerini inceler. | Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, | Sınav, |
5 | Güncel validasyon çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur. | Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Validasyonun tanımı ve önemi, neden validasyon? | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
2 | Analitik yöntem validasyonu ve kriterleri | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
3 | Validasyon parametreleri | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
4 | Sistem uygunluk testleri | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
5 | Hatalar ve sapmalar | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
6 | Hatalı sonuçların atılması | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
7 | Sonuçların yuvarlatılması | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
8 | Sonuçların istatistiksel karşılaştırılması | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
9 | ARASINAV | |
10 | Güven aralıkları | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
11 | Kalibrasyon grafiklerinin elde edilmesi | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
12 | Lineer regresyon analizi | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
13 | Sonuçların değerlendirilmesi | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
14 | Örnekler | Hazırladığım dersle ilgili sunu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
Haftalık hazırlanmış ders sunuları sisteme eklenecektir. |
Ders Kaynakları | [1] SKOOG, D.A., WEST, D.M., HOLLER, F.J., Analitik Kimya Temelleri, Bilim Yayıncılık, Ankara, 1996. [2] SKOOG, D.A., HOLLER, F.J., NIEMAN, T.A., Enstrümental Analiz, Bilim Yayıncılık, Ankara, 1998. [3] GÜNDÜZ, T., Instrümental Analiz, Gazi Kitapevi, Ankara, Şubat 2002. [4] MALM, M., Drug Analysis, Bioanalysis Method Development and Validation, Uppsala University, Sweden, 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | X | |||||
10 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |