Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sinemayı Anlamak ITM 035 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. TOLUNAY KAĞAN ERGİN
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. AYŞE GÜL TOPRAK ÖKMEN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Sinemaya giriş niteliğinde olan ders, ekonomik ve kültürel bağlamı içinde sinemanın tarihsel gelişimini; sinematografinin temel ilkelerini; sinemadaki estetik eğilimlerin ve kuramsal yaklaşımların başlıca özelliklerini açıklamayı amaçlamaktadır. 

Dersin İçeriği

Ders, sinematografinin temel ilkelerini, kültürel, estetik, ekonomik bağlamını içinde sinemanın tarihsel gelişimini ve temel film analizi yaklaşımlarını kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenci sinemanın gelişimine ilişkin temel bilgileri öğrenir Anlatım, Gösteri, Sınav,
2 Sinema tarihini şekillendiren önemli film örneklerini izler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav, Ödev,
3 Sinematografinin temel ilkelerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav, Ödev,
4 Sinemanın ekonomik politik kültürel bağlamını anlar Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
5 Sinema tarihinin temel estetik eğilimlerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav, Ödev,
6 Film eleştirisindeki temel yaklaşımları kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş; Sinema nedir? Sinema ve temsil ilişkisi Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir
2 Sinema deneyimi, seyirci ve sinema ilişkisinde kültürel yaklaşımlar Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir
3 Sinematografinin temel ilkeleri; klasik anlatı yapısı, plan, sahne, sekans, çekim ölçekleri, görüş açıları, kamera hareketleri, kurgu, aydınlatma, oyunculuk, kostüm Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir
4 Edwin S. Porter, David W. Griffith, Hollywood Sineması’nın endüstriyel gelişimi, stüdyo sistemi, estetik eğilimler, sessiz güldürüler Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir
5 Avrupa’da sinemanın doğuşu: Lumière Kardeşler, Méliès Sineması, Avrupa’da Film Endüstrisi Biçim üzerine düşünmek: Alternatif anlatı yapıları ve sinematografik öğelerin kullanımı, avangard yaklaşımlar, gerçekçi yaklaşımlar ve film örnekleri Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir
6 II. Dünya Savaşı Döneminde ulusal sinemalar Gerçeklik üzerine düşünmek: İtalyan Yeni Gerçekçiliği: Yönetmenler, filmler, estetik eğilimler Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir
7 Kültür endüstrisi ve sinema; tür filmleri, Hollywood ve anlatı kalıpları ve örnek film analizi Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir
8 Yeni Dalga Akımı: yönetmenler, filmler; öznellik – nesnellik problemi, eleştirel yaklaşım biçimleri. Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir
9 Post-fordist süreç ve Hollywood Stüdyo sisteminin çözülüşü Bağımsız Amerikan Sinemasının doğuşu ve ekonomik- estetik dönüşüm Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir
10 Auteur Sinemayı kavramak: temel özellikler, estetik eğilimler; Bergman, M.Antonioni, A.Tarkovsky, Nuri Bilge Ceylan, Zeki Demirkubuz Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir
11 Üçüncü dünya sineması ve iletişim politikaları:1960’larda dünyadaki gelişmeler; üçüncü sinema kavramı ve tartışma alanları Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir
12 Ulus ötesi Sinema kavramı, film festivalleri, değişen ulusal sinemalar; sinemada bağımlılık ve oryantalizm tartışmaları Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir
13 Sinemada Feminist ve Psikanalitik yaklaşımın temel özellikleri, film örneklerinin incelenmesi Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir
14 Dijital sinema, film felsefesi, film analizinde farklı yaklaşımların kesişmesi ve tartışmalar: örnek film analizi Ödev olarak belirlenen film/filmler izlenmelidir
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Abisel, Nilgün. Sessiz Sinema. 2.Basım. İstanbul: Om Yayınevi, 2003.
Biryıldız, Esra. Sinemada Akımlar. 2.Basım. İstanbul: Beta Yayınları, 2000.
Biryıldız, Esra ve Zeynep Çetin Erus (drl.). Üçüncü Sinema ve Üçüncü Dünya Sineması. İstanbul: Es Yayınları, 2007.

Bordwell, D. Film Sanatı, De Ki Yayınları / Sinema Tarihi-Kuramı Dizisi
Brown, Blain. Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Hil Yayınları / Sinema Dizisi
Butler (2011), Andrew M. Film Çalışmaları, İstanbul: Kalkedon Yay.
Büker, S,Y. Gürhan Topçu, Sinema: Tarih, Kuram, Eleştiri. İstanbul: İthaki, 2019

Dorsay, Atilla. 100 Yılın Yönetmeni. 3.Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2000.

Karadoğan, Ali. Sanat Sineması Üzerine, De Ki Yayınları

Kolker, R. Film, Biçim ve Kültür, De Ki Yayınları
Kovacs, Andras Balint, Modernizmi Seyretmek, De ki yayınları
Kılıç, Levent. Fotografın ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. Ankara: Dost Yayınevi, 2008.
Monaco, James. Bir Film Nasıl Okunur. Ertan Yılmaz (çev.). İstanbul: Oğlak Yayınları, 2001.
Hill, Jhon ve Pamela Church Gibson (ed.). World Cinema Critical Approaches, New York: Oxford University Press, 2000.

Smith, Geoffry Nowell ve Steven Ricci (ed.). Hollywood and Europe, Economics, Culture, National Identity: 1945-95. London: British Film Institute, 1998.

Oluk, Ayşen (2008). Klasik Anlatı Sineması, İstanbul: Hayalet Kitap. 
Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi: Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi, Ankara: İmge Kitabevi Yay.

Öztürk, S. Sinema Felsefesine Giriş, Film-Yapımı Felsefe. Ankara, Ütopya, 2017
Tarkovski, Andrey. Mühürlenmiş Zaman, Füsun Ant (çev.), İstanbul: Agora Kitaplığı, 2007.
Teksoy, Rekin. Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi. İstanbul: Oğlak Yayınları, 2005.
Yılmaz, Ertan. Filmde Yöntem ve Eleştiri, De ki yayınları

 

 

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
2. Ödev 10
3. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 3 10 30
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5