Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Servıce Marketıng GBA 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MERVE TÜRKMEN BARUTÇU
Dersi Verenler Prof.Dr. NİLGÜN SARIKAYA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Today, the share of the service sector in the economy has started to increase day by day. The welfare level of consumers has increased more than in the past. Technological developments have provided more free time. For this reason, the desire of consumers to spend their free time in a different way has led to the mobilization of different service sectors. For this reason, in this course, in the context of service marketing, various service sectors (Tourism sector, Health sector, Transportation, Consulting, Education sector etc.) intended to be placed.

 

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriği, hizmet pazarlaması kavramının tanımı ile çeşitli hizmet sektörlerinin gözden geçirilmesi, hizmet pazarlama sürecinin elemanları olan hizmet pazarlaması karma elemanlarının ele alınması, hizmet işletmelerinde müşteri şikayetleri ve müşteri tutma yolları ve konuların bunlara ilişkin örnek olaylarla pekiştirilmesi ve tartışma fırsatı yaratılmasıdır.

 

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Lecture, Question-Answer, Discussion, Group Study, Testing, Homework,
2 Brain Storming, Group Study, Discussion, Question-Answer, Lecture, Testing, Homework,
3 Group Study, Discussion, Question-Answer, Lecture,
4 Brain Storming, Group Study, Discussion, Question-Answer, Lecture, Homework, Testing,
5 Brain Storming, Group Study, Discussion, Question-Answer, Lecture, Homework, Testing, Project / Design,
6 Group Study, Discussion, Question-Answer, Lecture, Performance Task, Project / Design, Homework, Testing,
7 Brain Storming, Group Study, Discussion, Question-Answer, Lecture, Performance Task, Oral Exam, Testing,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Introduction to service marketing
2 Customer Satisfaction and service quality
3 Customer expectations management
4 Consumer behavior and perceptions of service quality
5 Service cape in service offer
6 Product concept in service marketing
7 Blueprint
8 Midterm Exam
9 services pricing
10 Gelir Yönetimi ( Yield Management)
11 Supply management ve demand management
12 services distribution
13 Customer satisfaction ve customer retention ways
14 Services Communication
Kaynaklar
Ders Notu

Hizmet Pazarlaması ve Stratejileri, Beta Yayınları,  editör: R. Altunışık, 2015.

 

Ders Kaynakları

Yardımcı kaynaklar:

Christion Grönroos, Service Management and Marketing, Toronto, 1990.
Adrion Payne, The esence of Services Marketing, Prentice Hill, 2000.
David A. Aker, Strategic Marketing Management, 3. Ed. Newyork, 1992.
Cengiz Haksever, Barry Render, Roberta S. Russell, Robert G. Murdick, Service Management and Operations, Second Edition, New Jersey, 2000.
Öztürk Ayşe, Hizmet Pazarlaması,, Ekin Kitabevi, 2006.
Karahan Kasım , Hizmet Pazarlaması, Beta Yayıncılık, 2000.
Ahmet H. İSLAMOĞLU ve diğr. Hizmet Pazarlaması, Beta Yayıncılık, 2006.
Tek, Ömer Baybars, Pazarlama İlkeleri, Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları, 7.B., Cem ofset, 1999.
Bloomberg Businessweek Türkiye

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Demonstrate understanding of the business fundamentals and the business functions including economics, finance, marketing, accounting and management. X
2 Evaluate an organization’s strategic direction and organizational integration. X
3 Identify and evaluate the logic, validity, and relevance of data and/or information. X
4 Make informed and feasible conclusions and recommendations. X
5 Write business documents that are clear, concise and logical. X
6 Developing effective and understandable verbal communication skills X
7 To develop suggestions for the sustainability of organizations and social responsibility studies. X
8 Analyzing ethical conflicts and producing effective solutions. X
9 Formulate strong approaches to lead others according to their individual leadership styles X
10 To be able to interact effectively in teams. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 15
2. Ödev 20
3. Ödev 25
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)