Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yangın Sonrası Olay Yeri İnceleme | YNG 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yangın Kimyası Yangın ve Yanma Esasları |
Önerilen Seçmeli Dersler | Endüstriyel Yangın Güvenliği |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAKAN SERHAD SOYHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | DR. |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Adli bilimlerin gelişimini ve önemini anlatmak, Dünyada ve ülkemizde yangın sonrası olay yeri inelemesinin yasal dayanaklarını ve uygulamalarını tanıtmak, yöntem ve tekniklerin kavranmasını sağlamak, adli olaylarda bilirkişilik yaparak yangın olaylarının sebeplerinin bulunmasında doğru ve güvenilir raporlar hazırlayabilmek, yangın olaylarının analiz çalışmalarını yaparak yangın çıkış sebeplerini ortadan kaldırmaya yönelik standartların oluşturulması ve önleyici tedbirlerin alınmasını sağlamak yüksek önem arz etmektedir. |
Dersin İçeriği | Adli bilimler (Tarihçe), Yangın problemi, Analitik yangın araştırması, Yangın üçgeni, yangın inceleme ve kimyası, Yangın davranışı, Elektrik kökenli yangınlar, Kundaklama yangınları, Patlama, Ölümlü yangınlar, Olay yeri dökümantasyonu, yangın raporlarının hazırlanması, yangın bilirkişiliği. Yangın tanıklığı, Vaka sunum ve tartışmaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yangın, Kriminoloji Ve Kriminalistik tanımlarını öğrenir. | Anlatım, | Sınav, |
2 | Yangın çıkış sebeplerinin araştırılmasını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
3 | Kundaklama ve ilgili mevzuat konusunda bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Proje / Tasarım, |
4 | Yangın bilirkişi raporu hazırlamayı öğrenir | Bireysel Çalışma, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Adli bilimler (Tarihçe) | DERS NOTU |
2 | Yangın ve Ceza Hukuku | Ders notu |
3 | Kriminoloji ve kriminalistik tanımları | Ders notu |
4 | Olay yeri inceleme ve delil toplama teknikleri | Ders notu |
5 | Yangın başlangıç noktasının bulunması | Ders notu |
6 | Yangın çıkış tespitinin yapılması | Ders notu |
7 | Kundaklama ve kundaklama nedenleri | Ders notu |
8 | Kundaklama Kanıtları | Ders notu |
9 | Araç yangınlarının incelenmesi | Ders notu |
10 | Konut Yangınlarının incelenmesi | Ders notu |
11 | Ölümlü yangınların incelenmesi | Ders notu |
12 | Yangın Yeri Olay Yeri İncelemesi Sonrası Bilirkişi raporlarının hazırlanması | Ders notu |
13 | Yangın Olay Yeri Araştırmacısının görevleri | Ders notu |
14 | Proje Sunumları | Ders notu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Olay Yeri İnceleme Ders notu, Prof.Dr. Hakan Serhad SOYHAN |
Ders Kaynakları | Yangın kriminolojisi ders notları ve ders sunuları Jandarma Kriminoloji ders kitabı Adli tıp kriminoloji ders kitabı |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yangın Güvenliği ve Yanma alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Yangın Güvenliği ve Yanma ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
13 | Yangın ve yanmanın sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
14 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
15 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
16 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
17 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
18 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
19 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
20 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
21 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
22 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
23 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
24 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
25 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
26 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
27 | Problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
28 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
29 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
30 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
31 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
32 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
33 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
34 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
35 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
36 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |