Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kelam Epistemolojisi | ILA 472 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RAMAZAN BİÇER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere, İslam inanç esaslarını konu alan Kelam problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarda, yeterlilik kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste İslam dininin temel iman ve akaid meseleleri (Uluhiyet, ilahî sıfatlar, insan özgürlüğü, aklın yetkinliği ve ecel gibi konular ) dini naslar ve aklî delillerle işlenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tanrının varlığı, birliği ve zatî- subutî sıfatlarını tanır ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Tanrının fiili ve haberi sıfatlarını tanır ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | İnsanın irade sahibi bir varlık olduğunu, Tanrı iradesi ile ilişkisini tanır ve bu konuları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | İyilik-kötülük, salah-aslah, hidayet ve dalalet meselelerini dinî-aklî delilleriyle birlikte tanır ve değerlendirir. | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
5 | İnsan ömrünün sonluluğu ve ecelin değişip değişmeyeceği ile ilgili meseleleri tanır ve değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Canlıların rızkının Tanrının garantisi altında olup olmadığı, rızkın değişip değişmeyeceği gibi konularını tanımlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Allahın Sıfatları (Zatî-Subutî Sıfatlar) | |
2 | Allahın Sıfatları ( Fiilî- Sıfatları) | |
3 | Allahın Sıfatları (Haberî Sıfatlar) | |
4 | Kaza ve Kader | |
5 | İnsan İradesi ve Hürriyeti | |
6 | Hayır-şer, hidayet-dalalet | |
7 | Hikmet-illet kavramları | |
8 | İnsanın karşılaştığı olaylar ve hikmet | |
9 | Salah-Aslah meselesi (insan için en hayırlı olanın yaratılması) | |
10 | Hüsün-kubuh sorunu ( iyi ve kötünün akliliği) | |
11 | Hikmet-illet meselesi | |
12 | İnsanın güç yetirilemeyecek şeylerle sorumlu tutulması | |
13 | Ecel | |
14 | Rızık |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | A.Saim Kılavuz, İslam Akaid ve Kelama Giriş, Ensar Yay. , İst.,2004. |
Ders Kaynakları | Mevlut Ozler, İslam Düşüncesinde Tevhid, Nun Yayıncılık, İstanbul 1995. Emrullah Yüksel, Sistematik Kelam, İz Yay.,İst. 2005. Mehmet S. Aydın, Din Felsefesi, Selçuk Yayınları, Ankara 1996 Metin Yurdagür, Allahın Sıfatları, İstanbul 1984 TDV İslam Ansiklopedisi (ilgili maddeler) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 12 |
1. Ödev | 25 |
2. Kısa Sınav | 13 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |