Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Genel Kamu Hukuku | HUK 106 | 2 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Siyasi Tarih
|
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALPER IŞIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ALPER IŞIK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Ders, hukukun uygulayıcısı olan devlet kavramını tarihsel süreçte geçirdiği evrim ile birlikte düşünürler üzerinden ele almaktadır. Dersin amacı siyasi düşünce tarihinin ve üzerinde şekillendiği tarihsel sürecin toplumsal dönüşümlerle olan bağını ortaya koyabilmek, öğrencinin, siyasi düşünceyi bağlam ve bütünlük içerisinde kavramasını sağlamaktır. Bu bağlamda siyasi iktidarın kurumsallaşması, demokrasi, sekülerleşme ve liberalleşme sürecinin arkasındaki düşünürler ve toplumsal olaylar dersin içeriğinde önemli bir yer tutmaktadır. Dersin diğer bir amacı da insan hakları hukukunun ortaya çıkışına zemin hazırlayan tarihsel ve kuramsal gelişmeleri açıklamak, bu alanda öncül belgelere değinmek ve insan haklarının genel teorisine ışık tutmaktır. |
Dersin İçeriği | Hukuk biliminin bir alt disiplini olarak genel kamu hukukunun iki ana inceleme konusu vardır. Bunların birincisi devlet örgütünün kökeni, oluşumu ve işleviyle ilgili görüşlerdir. Buna "Devlet Doktrinleri veya Siyasal Düşünceler Tarihi" denir. Genel Kamu Hukukunun ikinci inceleme konusu ise kişinin devlete karşı korunması sorunsalı yani devlet iktidarının sınırlanmasıdır. Buna da temel hak ve özgürlükler denilmektedir. Devlet doktrinleri ve temel hak ve özgürlükler birbirine çok bağlıdırlar. Çünkü devlet ve iktidar, otorite ve buna bağlı olarak zorlama yetkisi vermekte ve bireyler buna karşı zayıf ve korumasız kalmaktadırlar. İşte temel hak ve özgürlükler kavramı bireylerin devlet otoritesine karşı korunmasını sağlamaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı ve uygulanacak yöntemle ilgili açıklamalarda bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
2 | Antik Yunanda siyasi düşünce ve gelişimi hakkında açıklamalarda bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
3 | Roma ve Orta Çağ Dönemlerinde Siyasal Düşüncesinin Ana Hatlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
4 | İslam Dünyasında Siyasal Düşüncenin Ana Hatlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
5 | Modern siyasal düşüncenin doğuşu hakkında açıklamalarda bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
6 | Toplum Sözleşmesi teorisi konusunda açıklamalarda bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
7 | Fransız Devrimi ve Etkilerini Kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
8 | Liberal Demokrasi, Çoğulculuk ve Küreselleşme kavramlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
9 | Hak ve Özgürlüklerin Ortaya Çıkışı ve Temel Belgelerini Öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
10 | Hak ve Özgürlüklerin Sınıflarını, Düzenlenmesini ve Sınırlandırılmasını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
11 | İnsan haklarının ulusal ve uluslararası koruma mekanizmalarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
12 | Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Devlet ve Özgürlük kavramlarının gelişimini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Açılış Dersi: Konu, Yöntem, Kaynaklar | Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019. ilgili bölümler |
2 | Site Devleti: Atina Sitesinde Yönetim ve Siyasal Düşünce | Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019. ilgili bölümler |
3 | Roma Döneminde ve Orta Çağ’da Siyasal İktidar | Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019. ilgili bölümler |
4 | Orta Çağ İslam Dünyası: Farabi'den İbn-i Haldun'a | Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019. ilgili bölümler |
5 | Modern Siyasal Düşüncenin Doğuşu: Machiavelli ve Bodin | Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019. ilgili bölümler |
6 | Toplum Sözleşmesi Teorisi: Hobbes, Locke ve Rousseau | Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019. ilgili bölümler |
7 | Montesquieu, Sieyès, Fransız Devrimi ve Sonrası | Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019. ilgili bölümler |
8 | Ara Sınav | Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019. ilgili bölümler |
9 | Liberal Demokrasi, Çoğulculuk ve Küreselleşme | Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019. ilgili bölümler |
10 | Liberal Demokrasinin Eleştirileri: Marksizm, Faşizm, Nasyonal Sosyalizm | Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019. ilgili bölümler |
11 | Hak ve Özgürlüklerin Evrimi, Düzenlenmesi ve Sınırlandırılması | Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019. ilgili bölümler |
12 | Hak ve Özgürlüklerin Ulusal ve Uluslararası Alanda Korunması | Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019. ilgili bölümler |
13 | Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Devlet ve Özgürlük | Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019. ilgili bölümler |
14 | Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Nitelikleri: Hukuk Devleti, Sosyal Hukuk Devleti, Demokratik Devlet, Laik Devlet | Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019. ilgili bölümler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019. Oktay UYGUN, Devlet Teorisi, Oniki Levha Yayınları, 2018. Cemal Bali AKAL (Ed.), Devlet Kuramı , Dost Kitabevi, 2011. |
Ders Kaynakları | Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019. Oktay UYGUN, Devlet Teorisi, Oniki Levha Yayınları, 2018. Cemal Bali AKAL (Ed.), Devlet Kuramı , Dost Kitabevi, 2011. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
10 | İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |