Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
V. Ders Kurulu (Hücre Bilimi V ve Hareket Sistemi) TIP 1500 0 68 + 40 8 8
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GAMZE GÜNEY ESKİLER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Doç.Dr. GAMZE GÜNEY ESKİLER

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

I. Sınıf öğrencileri bu ders kurulu sonunda, doku ve iskelet sistemlerinin yapı ve işlevleri, kas ve sinir sistemlerinin normal yapı ve işlevleri hakkında bilgi sahibi olacak, kas dokusu tiplerini ve sinir hücrelerini ayırt edebilecek, hekimliğin toplumsal ve düşünsel boyutları hakkında bilgi sahibi olacaklar.

Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kas ve sinir dokusu proteinlerinin yapı ve işlevini tanımlayabilecek, metabolizmasını yorumlayabilecek. Anlatım, Sınav,
2 Sinir sistemine ait anatomik oluşumların yapı ve fonksiyon ilişkilerini tanımlayabilecek. Anlatım, Sınav,
3 Kas ve sinir dokularının yapısal elemanlarını bilecek, kas ve sinir dokusunu oluşturan öğeleri mikroskopta inceleyip tanıyabilecek, çizgili kas, kalp kası ve düz kas kesitlerini mikroskopta inceleyerek ve tanımlayabilecek Anlatım, Sınav,
4 Otonom sinir sisteminin organizasyonu ve işlevini bilecek Anlatım, Sınav,
5 Sinir kas kavşağının yapısını öğrenecek; İskelet kası, düz kas ile kalp kasının yapısal ve işlevsel özelliklerini, uyarılma ve kasılma mekanizmalarını bilecek Anlatım, Sınav,
6 Zar üzerinden su ve madde taşınımı, zar dinlenim potansiyeli, aksiyon potansiyeli, hücreler arası iletişim, kimyasal ileticiler ve ikinci habercileri bilecek Anlatım, Sınav,
7 Sinir hücresinde uyarılma ve ileti mekanizmalarını (membran dinlenim potansiyeli, aksiyon potansiyeli, sinir hücresinde yayılımı, sinaptik ileti, nörotransmiterler) kavrayacak. Anlatım, Sınav,
8 Sinir-kas kavşağının yapısını, kas dokusunun uyarılma-kasılma mekanizmalarını, kas tipleri arasındaki farklılıkları öğrenecek Anlatım, Sınav,
9 Duysal sinir hücrelerinin uyarılma ve ileti özellikleri, otonom sinir sisteminin yapısı ve işlevlerini bilecek Anlatım, Sınav,
10 Bağ dokusu, örtü epiteli, kemik dokusu proteinlerinin yapı, işlevi ve metabolizmasını öğrenecek. Anlatım, Sınav,
11 Hareket sistemine ait anatomik oluşumları yapı ve fonksiyonlarını tanımlayabilecek Anlatım, Sınav,
12 Alt ekstremite ve kalça bölgesi kasları ile bu bölgelerde yer alan önemli damar ve sinir yapılarını öğrenip sayabilecek Anlatım, Sınav,
13 Kan basıncı ölçme, Yüzeysel sütür atma ve alma, arteryal ve venöz kan alma ve kan şekeri ölçme işlemlerinin basamaklarını sayabilecek ve uygulayabilecek Anlatım, Sınav,
14 Non iyonize radyosyonun tanımının, temel kavramlarının ve biyolojik etki mekanizmalarının ve sağlık üzerine etkilerinin kavrayabilecek Anlatım, Sınav,
15 İyonize radyasyonun tanımının, temel kavramlarının, tıpta kullanım alanlarının, biyolojik sistemlerde etki mekanizmalarının ve sağlık üzerine etkilerinin öğrenebilecek Anlatım, Sınav,
16 Görüntüleme yöntemlerinin (termografi, endoskopi, bronkoskopi, kolonoskopi, ultrasonografi, radyografi, bilgisayarlı tomografi, pozitron emisyon tomografi, tek foton emisyon bilgisayarlı tomografi, manyetik rezonans görüntüleme) temel biyofiziksel çalışma prensiplerinin ve uygulama alanlarının öğrenebilecek Anlatım, Sınav,
17 Nükleik asitlerin yapı ve işlevini tanımlayabilecek, pürin, pirimidin nükletodilerinin metabolizmasını anlatabilecek Anlatım, Sınav,
18 DNA yapısı, replikasyonu, onarımındaki temel kavramları açıklayabilecek Anlatım, Sınav,
19 RNA sentezi, işlenmesi ve düzenlenmesi hakkında bilgileri anlatabilecek Anlatım, Sınav,
20 Protein biyosentezi ve sentez sonrası modifikasyonları tanımlayabilecek Anlatım, Sınav,
21 Rekombinant DNA teknolojisi hakkında bilgileri anlatabilecek Anlatım, Sınav,
22 Gen ifadelerinin düzenlenmesini ve bu mekanizmaların gen patolojisi ve hastalıkların etiyolojisindeki rolünü kavrayabilecek Anlatım, Sınav,
23 Genomik evrimin mekanizmalarını, FISH tanı yöntemlerini kullanım amaçlarını kavrayabilecek Anlatım, Sınav,
24 Hücre ve dokuların histolojik ve fonksiyonel özelliklerini bilecek, epitel, bağ, kıkırdak ve kemik dokularını ayırt edebilecek, iskelet sisteminin organizasyonunu kavrayabilecek Anlatım, Sınav,
25 Tıp fakültesi öğrencisi olarak, güncel bilgiye ulaşma gerekliliğinin farkında olacak Anlatım, Sınav,
26 Tıp fakültesi öğrencisi olarak, çalışma disiplininin gerekliliğinin farkında olacak.
27 Tıp fakültesi öğrencisi olarak, tıp eğitiminin bir bütün olduğunu, tüm bilgilerinin bir sonraki eğitim için gerekli olduğunun farkında olacak.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genetik tanı yöntemleri, Gluteal bölge ve Plexus lumbosacralis, Nükleotidler, Sinir, Non iyonizan radyasyon, Uyluğun ön ve medial bölgesi, Kas, Rekombinant DNA teknikleri, DNA yapısı, Sinir, Nöron tipleri ve nöroglia, RNA sentezi,Tıbbi Bilişim
2 İyonize radyasyonun biyolojik etkileri, Kan Basıncı Ölçme , Iyonize radyasyonun Tıpta Kullanımı, Uyluğun arka ve lateral bölgesi, fossa poplitea, Protein biyosentezi ve sentez sonrası modifikasyonlar, Tıbbi Bilişim
3 Yüzeysel sütür atma ve alma becerisi, Bacağın arka bölgesi, Düz Kas ve Kalp Kası Fizyolojisi, Görüntüleme Teknikleri, Gen haritalanması ve İnsan genom Projesi, Bacak ön ve lateral bölgesi , Proteinlerin hücre içi dağılımı ve trafiği, Tıbbi Bilişim
4 Gen ifadesinin düzenlenmesi , Sinir kas kavşağı ve kavşak iletimi, Arteryal ve Venöz Kan Alma becerisi , Periferik Sinir histolojisi, Sinir ganglionlarının histolojisi, Görüntüleme Teknikleri, Ayak anatomisi, Tıbbi Bilişim
5 Kavşak etkinliğinin kimyasal iletimi- nörotransmitterler, SCALP ve mimik kasları , Kan şekeri ölçme becerisi, Gen terapi ve klinik önemi, Suboccipital bölge ve derin sırt kasları
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir.
3 Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler
4 Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar
5 Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir
6 Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir
7 Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir
8 Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur
9 Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur
10 Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır.
11 Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir.
12 Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir
13 Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir
14 Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur.
15 Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar
16 Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir
17 Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir
18 Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar.
19 Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır
20 Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21 Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22 Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır
23 İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar
24 İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar
25 İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26 Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular
27 Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir
28 Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular
29 Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır
30 Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir
31 Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir
32 Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)