Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Contemporary Turkısh World Lıteratures TDE 471 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri INTRODUCTION TO NEW TURKISH LITERATURE
NEW TURKISH LITERATURE FROM TANZIMAT TO MESRUTIYET
TURKISH LITERATURE AFTER MESRUTIYET
TURKISH POEM IN CUMHURIYET PERIOD
TURKISH PROSE IN CUMHURIYET PERIOD
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ,
Dersin Yardımcıları Res. Ast.Dr. Selda Gürel, Res. Ast. Neşe Demirdeler, Res Ast. Elmas Karakaş, Res. Ast. Samet Çakmaker, Res. Ast. M.Musrafa Örücü
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı To introduce 20th century Turkish world literature.
Dersin İçeriği Aim of this lesson is to introduce Turkish world literature by exemplifing from significant literary characters; to determine similarities, differences and mutual points with their reasons.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Student has this lesson knows 20th centuryTurkish world literature. Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Oral Exam, Homework,
2 Determines similarities and differences among works of Turks lived in different regions. Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Oral Exam, Homework,
3 Compares reasons of differences that emerged in literature and culture. Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Oral Exam, Homework,
4 Analyses the literature developed in Turkey and Turkey world literature. Lecture, Question-Answer, Discussion, Group Study, Brain Storming, Testing, Oral Exam, Homework,
5 Synthetizes relationship between literary work and historical events. Lecture, Question-Answer, Discussion, Group Study, Brain Storming, Testing, Oral Exam, Homework,
6 Assesses relationship between religion, culture and literature. Lecture, Question-Answer, Discussion, Group Study, Brain Storming, Testing, Oral Exam, Homework,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 20th century Turkish world region: Turkish governments and Turkish communities
2 Preliminary information about history of Turkish world
3 Social and political events which are influential on Turkish world literatures forming
4 Kyrgyz Literature, Cengiz Aytmatovs place and importance in world literature
5 Cengiz Aytamtovs life, works; assassment of his novel "Gün olur Asra Bedel" and his story "Cemile"
6 Crimea Turkish-Tataric Literature; Assesment of Şakir Selimspoem Bahçesaray
7 Cengiz Aytamtovs life, works; Assessment of his novel "Korkunç Yıllar"
8 Uzbek Literature, assessment of M.T. Aybeks novel Nevai and Adil Yakubovs work named Uluğbeyin Hazinesi
9 MIDTERMS
10 Kazakh Literature, assessment of Tahavi Ahtanovs novel Boran
11 Turkish Literature in Balkans
12 Azerbaijani Literature, assessment of Mevlüt Süleymanis novel Göç
13 Şehriyar Haydar Babaya Selâm, Bahtiyar Vahabzade
14 Karachay Literature, assessment of Halimat Bayramuks novel İki Kasım Bindokuzyüz Kırküç
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1.Türk Dünyası El kitabı
2.Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi
3.Başlangıcından Günümüze Kadar Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatı Antolojisi. (Nazım-Nesir), Kültür Bakanlığı, Ankara, 1999.
4.Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü, 6. Cilt, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara, 2006.
5.Türk Dünyası Edebiyat Tarihi 1. Cilt, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara, 2002.
6.Sanatı, Tarihi, Edebiyatı ve Musikisiyle Kırım, (editör, Prof. Dr. Oktay ASLANAPA), Yeni Türkiye Yayınları, Ankara, 2002, 260 s.
7.ÇAĞIN, Sabahattin, Cengiz Aytmatov ve Gün Olur Asra Bedel Romanı, Akademi Kitabevi, İzmir, 2000, 74 s.
8.ERCİLASUN, Ahmet Bican, Türk Dünyası Üzerine İncelemeler, Ankara, 1993.
9.DEVLET, Nadir, Rusya Türklerinin Millî Mücadele Tarihi (1905-1917), Ankara, 1985.
10.KOLCU, Ali İhsan, Çağdaş Türk Dünyası Edebiyatı, Salkımsöğüt Yayınları, 2006, 624 s.
11.KOLCU, Ali İhsan, Bozkırdaki Bilge Cengiz Aytmatov, Akçağ Yayınları, 352 s.
12.KOLCU, Ali İhsan, Millî Romantizm Açısından Cengiz Aytmatov, Ötüken Neşriyat, İstanbul, 1997.
13.SÖYLEMEZ, Orhan-AŞLAR, Halit, Çağdaş Kırgız Hikâyeleri Antolojisi, Salkımsöğüt Yayınevi, Erzurum, 2009, 304 s.
14. SÖYLEMEZ, Orhan, Türk Dünyası Edebiyatları. Roman I, Akçağ Yayınları, Ankara, 2005, 250 s.
15.SÖYLEMEZ, Orhan, Çağdaş Kazak Hikâyeleri Antolojisi, Ankara, 2004.
16.SÖYLEMEZ, Orhan, Cengiz Aytmatov, Hayatı ve Eserleri Üzerine İncelemeler, Karam Yayınları, Ankara, 2002, 184 s.
17. ATNUR, Gülhan, Cengiz Aytmatov’un Cengiz Han’a Küsen Bulut Adlı Romanı Üzerine, A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, S:8, Erzurum, 1997, s. 105-128.
18.ERCİLASUN, Bilge, Cengiz Aytmatov Hakkında Bir İnceleme, Türk Kültürü, 325(Mayıs 1990), s. 287-294.
19.ERCİLASUN, Bilge, Cengiz Aytmatov’un Romanlarında Tabiat, Türk Kültürü Araştırmaları, Ankara, 1988, s. 113-121.
20.KARA, Mehmet, Yirminci Yüzyıl Türkmen Edebiyatı, Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 3(Bahar 1997), s. 3-9.
21.KAZIMOĞLU, Samir, Cengiz Aytmatov ve Dünya Edebiyatı, Littera Edebiyat Yazıları, 5(1994), s. 26-34.
22.KOCAOĞLU, Timur, Çağdaş Özbek Şiiri, Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 1(Bahar 1996), s. 3-53.
23.KOÇ, Murat, İki İnsanın Psikolojisi: Cengiz Aytmatov’un Yüz Yüze Adlı Hikâyesi, Türk Edebiyatı, 34(Nisan 1993), s. 49-51.
24.NASKALİ, Emine Gürsoy, Yirminci Yüzyıl Sovyet Kırgız Edebiyatı I, Türk Dili, 505(1994), s. 25-36.
25.NASKALİ, Emine Gürsoy, Yirminci Yüzyıl Sovyet Kırgız Edebiyatı II, Türk Dili, 506(1994), s. 25-36.
26.ÖZDEK, Refik, Cengiz Aytmatov ve Eserleri, Türk Edebiyatı, 231(Ocak 1993), s.27.36-39.
28.YILMAZ, Ayşe, Cengiz Aytmatovda Eser-Biyografi İlişkisi, Türk Edebiyatı, 299(Eylül 1998), s. 48-49.
29.KAPLAN, Ramazan, Kurgulama Tekniği Bakımından Cemile Hikâyesi, Doğumunun 70. Yıldönümünde Cengiz Aytmatov Uluslar Arası Bilgi Şöleni Bildirileri, (8-10Aralık 1998), Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı, Ankara, s. 119-126.
30.SOUCEK, Cengiz Aytmatov’un Eserlerinde Millî Renk ve İki Dillilik, Türk Lehçeleri ve Edebiyatı Dergisi, 10(Aralık 1996), s. 7-40.
31.ŞAHİN, İbrahim, Cengiz Dağcı’nın Hayatı ve Eserleri, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara, 1996, 604 s.
32.KOCAKAPLAN, İsa, Cengiz Dağcı’nın Dört Romanı, M.E.B. Yayınları, İstanbul, 1992.
33.KOCAKAPLAN, İsa, Kırım’dan Londra’ya Cengiz Dağcı, Damla Yayınları, İstanbul, 1998.
34.KOCAKAPLAN, İsa, Kırım’ın Ebedî Sesi Cengiz Dağcı, Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları, İstanbul, 2010, 240 s.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Students gain the ability of speaking and writing in Turkish language correctly, clearly and literary. X
2 Students be informed about Atatürk’s principles and reforms.
3 Students aim to gain knowledge of a foreign language at a level of which lets them to follow current researches about Turkish Language and Literature field.
4 Students can analyze Turkish language phonetically, grammatically, syntactically and semantically.
5 Students can evaluate texts written in Turkic languages from the beginning up to modern Turkish literary and grammatically. X
6 Students recognize basic texts of Turkish Language and Literature field; can read and transcribe texts which are representatives of development of Turkic Languages. X
7 Students can evaluate theories of modern and classical literature with regards of literary movements and literary theories and can make critical in point of literature and linguistics. X
8 Students can make literary and interdisciplinary scientific researches about literary periods, literary movements and authors in a sense of professional liability. X
9 Students comprehend contents of knowledge of dialects and accents; can analyze texts belonging to Turkey Turkish dialects.
10 Students can make researches about folklore by learning required methods and technics.
11 Students gain the basic knowledge and skills of the ability of making researches and studies in Turkish Language and Literature field. X
12 Students can apply and use their knowledge in academy and in public services which they have gained by their education in Turkish Language and Literature department. X
13 Students gain the awareness of necessity of lifelong learning and gain skills to put it into practice. X
14 Students look out for professional liability and moral values in Turkish Language and Literature field. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
3. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 16 3 48
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 16 3 48
Mid-terms 1 7 7
Quiz 1 2 2
Assignment 1 10 10
Oral Examination 1 2 2
Final examination 1 8 8
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5