Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kimyasal Kinetik | KIM 466 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Bölüm anabilim dallarına ait temel mesleki derslerin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT TEKER |
Dersi Verenler | Doç.Dr. EMRAH BULUT, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Başlangıçtan dengeye ulaşıncaya kadar geçen süre içinde bir kimyasal reaksiyonun hızının ve reaksiyon hızı ölçüm yöntemlerinin belirlenmesi Reaksiyon hızına etki eden değişkenlerin incelenmesi ve şartların kontrollü seçimi ile en uygun hızın elde edilmesi Reaksiyon mekanizmalarının anlaşılması ve karmaşık reaksiyonların bir dizi basit basamaklar halinde analiz edilebilmesi Temel reaksiyon hızı teorilerinin öğrenilmesi |
Dersin İçeriği | Kimyasal tepkimelere giriş, kinetik verilerin değerlendirilmesi, tepkime hızının kuramsal belirlenmesi, gaz fazı tepkimeleri, çözelti tepkimeleri, kataliz, kompleks tepkimeler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Reaksiyon hızı ve mekanizmasını belirlemek için bilgi kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
2 | Hız kontrolü hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Ödev, |
3 | Karmaşık problemleri analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, |
4 | Bilimsel düşünme yeteneği ve problem çözme tekniği gelişir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
5 | Verileri en etkin ve doğru şekilde analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
6 | Verileri değerlendirme ve sunma becerisi gelişir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş (Kimyasal tepkimeler, tepkime hızı, tepkime hızı üzerine derişimin etkisi, tepkime derecesi, tepkime hız sabiti) | [1] Sayfa 1-16 |
2 | Tepkime mekanizması, molekülarite, yarılanma süreleri, psödo dereceler, aktivasyon enerjisi. | [1] Sayfa 16-31 |
3 | Tepkime hızı üzerine sıcaklığın etkisi, aktivasyon enerjisinin bulunması, katalizör ve tepkime hızı üzerine etkisi, aktivasyon enerjisi ve tepkime entalpisi ilişkisi | [1] Sayfa 31-53 |
4 | Kinetik verilerin değerlendirilmesi (Diferansiyel yöntem, integral yöntem | [1] Sayfa 65-100 |
5 | Kinetik verilerin değerlendirilmesi (Diferansiyel yöntem, integral yöntem) | [1] Sayfa 65-100 |
6 | Kinetik verilerin değerlendirilmesi (Genel hız yasası, derişimler ve fiziksel özellikler arasındaki ilişki, tepkime derecelerinin belirlenmesi) | [1] Sayfa 103-126 |
7 | Tepkime hızının kuramsal belirlenmesi (Çarpışma kuramı) | [1] Sayfa 135-159 |
8 | Gaz fazı tepkimeleri | [1] Sayfa 163-196 |
9 | ARASINAV | |
10 | Çözelti tepkimeleri | [1] Sayfa 201-213 |
11 | Gaz fazı tepkimeleri | [1] Sayfa 163-196 |
12 | Kataliz | [1] Sayfa 221-242 |
13 | Kataliz | [1] Sayfa 221-242 |
14 | Kompleks tepkimeler | [1] Sayfa 255-287 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Saçak, M., Kimyasal Kinetik, Gazi Kitabevi, Ankara, 2004. |
Ders Kaynakları | [2]Sarıkaya, Y., Fizikokimya, Gazi Kitabevi, Ankara, 2004. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | ||||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | ||||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | X | |||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | ||||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | ||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |