Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Araştırma Yöntemleri EKO 403 7 2 + 0 2 7
Ön Koşul Dersleri

İstatistik

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AVNİ ÖNDER HANEDAR
Dersi Verenler Doç.Dr. AVNİ ÖNDER HANEDAR,
Dersin Yardımcıları

Görüşme saatleri: Çarşamba 13-16.00, Perşembe 13-16.00

Oda: D-43/P-322

 

 

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrencileri bilimsel araştırma yöntemleri ile tanıştırarak; iktisadi inceleme konusunda değerlendirme yeteneğini arttırmak ve eleştirel düşünce gücü kazandırmaktır. Ders içerisinde, seçilen metinler okunacak, tartışılacak ve diğer ülke vakalarıyla karşılaştırılacaktır. Ders kapsamında bilimsel araştırma yöntemleri konusunda bilgi verilmesi ve araştırma metinlerinin oluşturulmasına ilişkin temel bilgiler sağlanırken bir taraftan da temel istatistik uygulamalarına dayanan bir yaklaşım sergilenecektir. Çeşitli veriler ile ekonometrik analizler ve veri toplama yöntemleri değerlendirmesi yapılacak, bu amaçla, STATA gibi programlar hakkında bilgi verilecek ve kullanılacaktır.

 

Dersin İçeriği

İlk olarak, bilimsel araştırma yöntemleri konusunda bir başlangıç niteliğinde bilgi verilecektir. Daha sonrasında, bilimsel araştırma metinlerinin oluşturulması üzerine fikir sağlanacaktır. Veri kaynaklarına ilişkin genel bir değerlendirme yapılacaktır. İzleyen aşamalarda niceliksel ve niteliksel yöntemlere ilişkin değerlendirmelerde bulunulacaktır. Bu bağlamda ders içerisinde iktisadi hayata ilişkin çeşitli konularda tartışılacaktır. Ayrıca, öğrenciler çeşitli bilgisayar programları ile çalışacaklar ve veriler üzerinde değerlendirme yapacaklardır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilgi kavramını ve bilginin kaynaklarını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Bilimsel araştırma süreci ve araştırma konusunun belirlenmesi hakkında gerekli değişkenleri tanımlar ve yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Bilimsel etik ilke ve kurallarını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
5 Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Eleştirel kaynak incelemesi yapar, hipotez ve strateji geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Kaynaklardan etik değerlere uygun bir şekilde alıntı yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
8 Veri toplama yöntemlerini öğrenir, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
9 ARA SINAV Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
10 Veriyi yorumlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
11 Şekil şartlarına uygun tezler ve ödevler yazar, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
12 Bilimsel araştırmada yararlanılan kaynaklardan düzgün kaynakça oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
13 Bilimsel araştırmada alternatif veri toplama tekniklerini ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
14 Araştırma raporu hazırlama tekniklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel Kavramların Tanımı Temel Kavramların Tanımı
2 Bilimsel Araştırma Süreci Bilimsel Araştırma Süreci
3 Not Alma ve Litaratür Taraması Not Alma ve Litaratür Taraması
4 Eleştirisel Kaynak İncelemesi Eleştirisel Kaynak İncelemesi
5 Araştırmanın Yazılması Araştırmanın Yazılması
6 Etik Kurallar ve Atıf Etik Kurallar ve Atıf
7 Ara sınav
8 Ara sınav Ara sınav
9 Şekil, Tablo ve Grafiklerin Yorumlanması Şekil, Tablo ve Grafiklerin Yorumlanması
10 Veri ve Ölçme Veri ve Ölçme
11 Araştırma Evreni ve Örnekleme Araştırma Evreni ve Örnekleme
12 Bilimsel Araştırmada İkincil Veri Bilimsel Araştırmada İkincil Veri
13 Anket Anket
14 Mülakat ve Gözlem Mülakat ve Gözlem
Kaynaklar
Ders Notu

 

Sabis

Ders Kaynakları

Sekeran, Uma; Bougie, Roger. Research methods for business: A skill building approach. John Wiley & Sons, 2016.

Bryman, Alan. Social research methods. Oxford university press, 2015.

Glennerster, R. ve ‎ Takavarasha, K., Running randomized evaluations: A practical guide, Princeton University press, 2013.

Angrist, J. D. ve J. Pischke. Mostly harmless econometrics: an empiricist's companion, Princeton University Press, 2009.

Wooldridge, J. M. Introductory econometrics, South Western College. 2008.

Baum, C. An Introduction to Modern Econometrics using Stata. STATA Press. 2006.

Halil Seyidoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Güzem Yayınları, İstanbul, 1997.

Day, Robert A.. Bilimsel bir makale nasıl yazılır ve yayımlanır?. Tübitak, 1996.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma X
2 Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. X
3 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. X
4 Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma. X
5 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. X
6 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme X
7 Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak X
8 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme X
9 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme X
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma X
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 12
1. Ödev 6
2. Kısa Sınav 8
2. Ödev 5
3. Ödev 1
4. Ödev 4
5. Ödev 3
6. Ödev 4
7. Ödev 1
8. Ödev 5
9. Ödev 10
10. Ödev 1
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 4 10 40
Ödev 2 5 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 176
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,04
Dersin AKTS Kredisi 7