Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam İnanç Esasları ILA 109 1 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ZEYNEP ŞEKER
Dersi Verenler Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ, Prof.Dr. RAMAZAN BİÇER, Doç.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin din kavramını, dinin işlevini ve insan için önemini, günümüzdeki belli başlı dinleri ve dinlerdeki ortak ahlâkî ilkeleri ayrıca İslam dininin uluhiyet, nübüvvet ve ahiret konularına dair temel inanç esaslarını ve bunların alt başlıklarını oluşturan meseleleri öğrenmesi ve bu meseleler hakkında tartışabilecek, fikir üretebilecek bir seviyeye gelmesi amaçlanmaktadır. 

Dersin İçeriği

Bu ders, din kavramının etimolojisi, tanımları, işlevi, insan hayatındaki yeri ve önemi, günümüzde yaşayan dinler ve dinlerin ortak ilkeleri, İslâm dininin temel inanç esasları, iman, islam, küfür, şirk, irtidat gibi temel kavramları, Allah’ın varlığı ve sıfatları, Nübüvvet konuları, dua ve duanın önemi, Kıyamet ve ahiretin varlığına dair meseleleri, ahiret hayatına ait amellerin sorgulanması, şefaat, sırat, havz, cennet ve cehennem gibi konuları içerir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Akaidin ve temel inanç esaslarının tanımlar, İslam düşüncesindeki temel akaid kaynakları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 İman-islam, küfür, şirk, irtidat gibi temel kavramları ve bunların çeşitlerini kavrar ve tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Allah´ın varlığı , sıfatları, insan ve fiilleri, kaza-kader konularını kavrar ve tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Peygamberlere iman, peygamberlerin sıfatları, mucize ve diğer olağanüstü hallere ilişkin konuları kavrar ve tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Kitaplara ve meleklere imana ilişkin konuları anlar ve tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Kıyamet ve ahiretin varlığına ve ahirette hayatına ait amellerin sorgulanması, şeffat, sırat, havz, cennet ve cehennem gibi konuları kavrar ve tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Din ve İmanın tanımı, imanın muhtevası ve çeşitleri Yok
2 İman-İslam ve iman-amel ilişkisi Yok
3 Küfür, şirk, irtidad, kavramları ve şirk çeşitleri Yok
4 Allah´ın varlığı ve Allahn varlığının delilleri Yok
5 Allah´ın isimleri ve zatî sıfatları Yok
6 Allah´ın subutî, fiilî ve haberî sıfatları Yok
7 Kaza ve Kadere iman ve İnsanın fiilleri ve irade hürriyeti Yok
8 Kader inancının dünya hayatındaki önemi Yok
9 Peygamberlere iman, mucize ve mucizenin özellikleri Yok
10 Kitaplara iman ve ilahî Kitapların özellikleri Yok
11 Meleklere iman, meleklerin özellikleri ve çeşitleri Yok
12 Ahiret gününe iman ve ahiret gününün evreleri Yok
13 Hesap, Amel defterlerinin dağıtılması, mizan, şefaat Yok
14 Sırat, Havz, Araf, cennet, cehennem ve özellikleri Yok
Kaynaklar
Ders Notu

İlyas Çelebi, İslam'ın İnanç Easları, İstanbul: DİA Yayınları, 2015.

İslâm İnanç Esasları El Kitabı, editör: Şaban Ai Düzgün, Grafiker Yayınları, 2013.

Ders Kaynakları

Toshiko Izutsu, İslam Düşüncesinde İman Kavramı, Pınar Yayıbcılık, 2012.

Hülya Alper, İmanın Psikolojik Yapısı, İstanbul: Rağbet Yayınları, 2002.

Hülya Terzioğlu, İslâm'da Dünya Ahiret Dengesi, Ensar Neşriyat, 2007.

Adil Bebek, Din ve Düşünce Açısından Dua, İstanbul: Rağbet Yayınları, 1998.

İlyas Çelebi, İslâm İnancında Gayb Problemi, İstanbul: Ensar Yayınları, 2007.

İmam-ı A'zam Numan b. Sabit el-Bağdadi Ebu Hanife, İmam-ı A'zam'ın beş eseri,  çev. Mustafa Öz, İstanbul : Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı (İFAV), 1992.

Ebü’l-Hasan Siraceddin Ali b. Osman Fergani Uşi, Emali şerhi, haz. Bekir Topaloğlu, İstanbul : Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı (İFAV), 2008.

İslâm Ansiklopedisi maddeleri: "Din", "Akaid", "Âmentü", "İman", "Ahlak", "Günah", "Dua", "Mü'min", "Kâfir", "Nifak", "Münafık", "Delil", "İstidlal", "Allah", "esma-i hüsna", vd ilgili DİA maddeleri.

Mehmet Baktır, İmanın Temellendirilmesi, Cumhuriyet Ünv. İlahiyat Fak. Dergisi, 2002, cilt: VI, sayı: 2, s. 127-138.

Hülya Alper, Nifak ya da İmanda Çatışma (Kur’ân-ı Kerîm Bağlamında Nifak Psikolojisi Üzerine Bir İnceleme), Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002/1, sayı: 22, s. 5-24.

Muammer Esen, İman Kavramı Üzerine, AÜİFD, 2008, cilt: XLIX, sayı 1, s. 79-91.

Hatice Kelpetin Arpaguş, “İman Bağlamında Kelâm’da Taklid ve Mukallid (Gazzâlî Örneği), Kelam Araştırmaları Dergisi, cilt. 3, sayı: 1, 117-140.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 93
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,72
Dersin AKTS Kredisi 4