Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Divan Edebiyatı ILA 305 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler Doç.Dr. KENAN MERMER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Divân Edebiyatının mahiyetini, menşeini, muhtevasını kavramak ve örneklerini incelemek

Dersin İçeriği

Divan Edebiyatının manasını, ehemmiyetini ve farklı ilimlerle olan münasebetini örnekler ışığında anlamak

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Divan Edebiyatının kavramsal içeriğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Divan Edebiyatının Felsefe, Tasavvuf, Tarih ve Efsaneyle olan bağlantısını çözümler. Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Sınav , Ödev,
3 Divan Edebiyatında resmi çizilen günlük hayat ve güzellik anlayışını tanımlar. Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav , Ödev,
4 Divan Edebiyatında tarikatların rolünü öğrenir. Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Sınav ,
5 Divan Edebiyatında Kıssaların, Darb-ı Mesellerin ve Bezm Âlemlerinin nasıl işlendiğini görür. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
6 6. Divan Edebiyatının genel çehresini örnekler eşliğinde öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Divan Edebiyatının Kavramsal İçeriği
2 Divan Edebiyatı Muhtevasında Felsefe ve Tasavvufun Rolü
3 Divan Edebiyatında Tarih ve Esatir
4 Divan Edebiyatında Tasvir Edilen Günlük Hayat
5 Divan Edebiyatında Bezm ü Rezm Âlemi
6 Divan Edebiyatında Sanat ve Güzellik Telâkkisi
7 Divan Edebiyatında Tarikatların rolü
8 Divan Edebiyatında Darb-ı Mesellerin Kullanımı
9 Divan Edebiyatının Musikiyle İlişkisi
10 Divan Edebiyatında Mizah ve Latife
11 Divan Edebiyatında Kıssalar
12 Divan Edebiyatında Mazmûnlar
13 Divan Edebiyatında Aşık-Maşuk İlişkisi
14 Divan Edebiyatında Çarh-Felek Algısı
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1. Ali Nihad TARLAN, Ali Nihad Tarlandan Divan Şiiri Dersleri, Haz. H. Ataş-G. Güven, Türk Edebiyatı Vakfı, İstanbul, 2009.
2. Ahmed Hamdi TANPINAR, XIX. Asrı Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan Kitabevi, İstanbul, 2003.
3. Agâh Sırrı LEVEND, Türk Edebiyatı Tarihi, TTK Yayınları, Ankara, 1988.
4. Agâh Sırrı LEVEND, Divân Edebiyatı (Kelimeler ve Remizler; Mazmûnlar ve Mefhûmlar), Enderun Kitabevi, İstanbul, 1984.
5. Fuat KÖPRÜLÜ, Edebiyat Araştırmaları (I-II), Akçağ Yayınları, Ankara, 2004.
6. Kazım YETİŞ, Dönemler ve Problemler Aynasında Tanzimat Edebiyatı, Kitabevi, İstanbul, 2007.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. X
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 5 5
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 79
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,16
Dersin AKTS Kredisi 3