Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Düşünce Tarihi ILA 330 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk düşünce tarihi hakkında öğrenciyi bilgilendirmek
Dersin İçeriği Türk düşüncesi, Düşünce tarihinde türk düşüncesi, Türk düşüncesinin öneli temsilcileri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Seçilmiş Türk düşünce tarihinin temsilcilerini ve problemlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Türk düşünürlerini tasnif eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Türk düşünürlerinin görüşlerini, yöntemlerini ve yaklaşımlarını mukayese eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Türk düşünürlerini kısmi olarak eleştirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Türk Düşünürleri arasındaki temel farkları ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Türk düşüncesinin muhtemel gelecek sorunları hakkında tahminde bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Türk Düşünce tarihini sınıflandırabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
8 Türk düşüncesinin çağdaş problemlerini kendi cümleleriyle ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Kültür ve Düşüncesinin Kökleri
2 Eski Türk Kültür ve Düşüncesinin Ana Kavramları
3 Selçuklu Dönemi Türk Düşüncesi
4 Selçuklu Dönemi Türk Düşüncesi
5 Osmanlı Dönemi Türk Düşüncesi
6 Osmanlı Dönemi Türk Düşüncesi
7 Osmanlı Dönemi Türk Düşüncesi
8 Osmanlı Dönemi Türk Düşüncesi
9 Modernleşme Döneminde Türk-Osmanlı Düşüncesi
10 Baha Tevfik, Abdullah Cevdet, Rıza Tevfk
11 Sait Halim Paşa,
12 İzmirli İsmail Hakkı, Şehbenderzade Ahmed Hilmi
13 Ziya Gökalp, Prens Sabahattin, Yusuf Akçura
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, İstanbul, 2000
Ders Kaynakları Hilmi Ziya Ülken, Türkiyede Çağdaş Düşünce Tarihi, İstanbul, 2001
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 4 4
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 73
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,92
Dersin AKTS Kredisi 3