Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kur’An Tilavet Tarzları | ILA 383 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kur´an okuyuş tarzlarına uygun okuyabilme yeteneğinin kazandırılması. |
Dersin İçeriği | Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda ve sanatsal niteliklerini ön plana çıkararak okumak. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kur´an harflerini niteliksel özelliklerini de dikkate alarak telaffuz edebilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Kur´an-ı Kerim´i yüzünden hadr tarzında okuyabilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Tahkîk/tertîl, tedvîr ve hadr gibi Kur´an okuyuş tarzlarını kavrar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Tecvid kurallarını gereği gibi uygulayabilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Neml 89-93., Kehf 1-12., Muminun 1-17. ayetlerin, İnşikak, Mutaffifin ve Müzzemmil Sûrelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Ayetül Kürsi, Amenerresulu, Haşr Suresi son dört ayeti ve Nâs-Duha sûrelerini ezberden tertil tarzında uygulayabilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yüzünden okuma (15. cüz). Okuyuş tarzları. | |
2 | Neml Sûresinin 89-93. âyetlerinin ezberlenmesi. Harflerin mahreçleri. | |
3 | Yüzünden okuma (16. cüz).Harflerin sıfatları. | |
4 | Kehf Sûresinin 1-12. âyetlerinin ezberlenmesi. | |
5 | Yüzünden okuma (17. cüz). Nakil konusu. | |
6 | Müminûn Sûresinin 1-17. âyetlerinin ezberlenmesi. İmâle konusu. | |
7 | Yüzünden okuma (18. cüz). İşmam konusu. | |
8 | Tecvid tahlilleri. | |
9 | İnşikak Sûresinin ezberlenmesi. Teshil konusu. | |
10 | Mutaffifin Sûresinin ezberlenmesi.Yüzünden okuma (19. cüz). | |
11 | Müzzemmil Sûresinin ezberlenmesi. | |
12 | Ayetül Kürsî ve Amenerresulunun ezberlenmesi ve tahkik tarzında okunması. | |
13 | Haşr Sûresinin son dört ayetinin ezberlenmesi ve tahkik tarzında okunması. | |
14 | Kısa Sûrelerin tekrarı (Nâs-Duhâ). |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Dağdeviren, A. (2016): Kur’an Okuma Sanatı Tecvid. Sakarya: Beşiz Yayınları. |
Ders Kaynakları | [2] Dimyâtî, A. M. (2006): İthâfü Füdalâi´l-Beşer bi´l-Kırââti´l-Erbeate Aşer. Beyrut: Alemül-Kütüb. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | ||||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Sözlü Sınav | 15 |
2. Sözlü Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |