Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yaşayan Dünya Dinleri ILA 499 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FUAT AYDIN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bugün varlığını ve insanların hayatını etkilemeye devam eden dinler hakkında bilgi edinmek.

Dersin İçeriği

Günümüzde varlığı devam ettiren başlıca dinler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dünyanın dini coğrafyasını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Hint dinlerinin geçmişini, bu gününü ve temel özelliklerini kavrar ve dinler içindeki yerinin farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Çin dinlerinin geçmişini, bu gününü ve genel özelliklerini kavrar ve dinler içindeki yerinin farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Hıristiyanlığın tarihini, bugünün ve temel özelliklerini kavrar ve dinler içindeki yerinin farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Yahudiliğin tarihi, bugünün ve temel özelliklerini kavrar ve dinler içindeki yerinin farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 İslam´ın tarihini, günkü durumunu, temel özelliklerini kavrar ve kültürümüzün belirleyicileri arasındaki yerinin farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
7 Dinin ölü bir şey olmayıp, canlı ve inanınlarını yönlendiren bir işlev gördüğünün farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dinler tarihinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışı ve özellikleri.
2 Din kavramı, din tanımları ve tasnifleri
3 Hinduizm (tarihi-inanç esasları, bugünkü durumu)
4 Budizm (tarihi-inanç esasları, bugünkü durumu)
5 Cayinizm, Sih Dini (tarihleri-inanç esasları)
6 Konfüçyanizm-Taoculuk (tarihleri-inanç esasları, bugünkü durumları)
7 Şintoizm ve Zen Budizm (tarihleri-inanç esasları, bugünkü durumları)
8 Sınav
9 Yahudilik (tarihi, inanç esasları)
10 Hıristiyanlık (Tarihi ve inanç esasları)
11 Yahudiliğin ve Hıristiyanlığın diğer dinlere bakışı
12 İslam (tarihi)
13 İslam´ın inanç esasları
14 İslam´ın diğer dinlere bakışı
Kaynaklar
Ders Notu

[1]Fuat Aydın, Yahudilik, İnsan Yayınları, İstanbul 2010.
[2]Fuat Aydın, Hıristiyanlık, İlitam Ders Notları.
[3]Fuat Aydın, Hint Dinleri, Dinler Tarihi, EAF. Önlisans Ders Kitabı.

Ders Kaynakları

[4]Muhammed Hamidullah, İslam´a Giriş.
[5]İsmail Raci el-Faruqi, İslam Kültür Atlası, İnkilap Yayınevi, İstanbul.
[6]İslam´a Giriş, Gençliğin İslam Bilgisi, Diyanet İşleri Başkanlığı.
[7]İslam´a Giriş, Ana Konularıyla Yeni Yaklaşımlar, Diyanet İşleri Başkanlığı.
[8]William Chitic, İslam´ın Vizyonu, İnsan Yayınları.
[9]Süleyman Uludağ, İslam Düşüncesinin Yapısı, Dergah Yayınları, İstanbul.
[8]Cafer Sadık Yaren, İslam ve Öteki, Kaknüs Yayınları, İstanbul.
[9]Muhammed Hamidullah, İslam Peygamberi, İrfan Yayınları, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5