Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tasavvuf Edebiyatı ILA 451 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Tasavvuf Edebiyatının mahiyetini, muhtevasını ve nazım türlerini kavratmak

Dersin İçeriği

Tasavvuf Edebiyatının manası, muhtevası ve bu sahadaki farklı nazım türleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasavvuf Edebiyatının kavramsal içeriğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Tasavvuf Edebiyatında Kurân ve Hadisin rolünü kavrar. Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
3 Tasavvuf Edebiyatındaki Vahdet-i Vücûd ve Vahdet-i Şühûd anlayışlarını analiz eder. Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
4 Tasavvuf Edebiyatında Allah hakkında yazılan nazım türlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
5 Tasavvuf Edebiyatında peygamberler hakkında yazılan nazım türlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
6 Tasavvuf Edebiyatında din ve tasavvuf büyükleri hakkında yazılan nazım türlerini öğrenir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tasavvuf Edebiyatının kavramsal içeriği
2 Tasavvuf Edebiyatı Muhtevasında Kuran ve Hadisin Rolü
3 Tasavvuf Edebiyatında Vahdet-i Vücûd Anlayışı
4 Tasavvuf Edebiyatındaki Vahdet-i Şühûd Anlayışı
5 Tasavvuf Edebiyatında Allah Hakkında Yazılan Nazım Türleri (Tevhîd, Münacat, Esmâ-i Hüsna, Elif-nâme)
6 Tasavvuf Edebiyatında Peygamberler Hakkında Yazılan Türler (Nat, Gevher-nâme, Dolab-nâme, Esmâ-i Nebî, Mucizât-ı Nebî)
7 Tasavvuf Edebiyatında Peygamberler Hakkında Yazılan Nazım Türleri (Sîretün-Nebî, Hicret-nâme, Mevlid, Hilye, Kırk Hadis)
8 Din ve Tasavvuf Yolunun Büyükleri Hakkında Yazılan Nazım Türleri (Menâkıb-nâme, Velâyet-nâme, Medhiye)
9 Din ve Tasavvuf Yolunun Büyükleri Hakkında Yazılan Nazım Türleri (Mersiye, Maktel-i Hüseyin, Düvâz-nâme)
10 Dinî ve Tasavvufî Düşüncelerle İlgili Yazılan Nazım Türleri (Vücûd-nâme, İbret-nâme, Besmele-nâme, Kâbe-nâme, Tac-nâme)
11 Dinî ve Tasavvufî Düşüncelerle İlgili Yazılan Türler (Fütüvvet-nâme, Gazavât-nâme, Tenbîh-nâme, İstimdâd-nâme)
12 Dinî ve Tasavvufî Düşüncelerle İlgili Yazılan Nazım Türleri (Salât-nâme, Ramazân-nâme, Minber-nâme, İstihrâc-nâme, Kıyâmet-nâme)
13 Tasavvuf Edebiyatında Şathiye
14 Yûnus Emrenin Çıktım erik dalına şathiyesinin tasavvufî şerhleri
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1. Ömür CEYLAN, Tasavvufî Şiir Şerhleri, Kapı Yayınları, İstanbul, 2007.
2. Abdurrahman GÜZEL, Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara, 2004.
3. Mustafa KARA, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, Dergâh Yayınları, İstanbul, 1999.
4. M. Erol KILIÇ, Sufî ve Şiir (Osmanlı Tasavvuf Şiirinin Poetikası), İnsan Yayınları, İstanbul, 2000.
5. Ethem CEBECİOĞLU, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Ağaç Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2009.
6. Mustafa TATÇI, Yûnus Emre Külliyatı (I-VI), H Yayınları, İstanbul, 2008.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. X
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 2 8 16
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5