Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Modern Dönem Hadis Çalışmaları | ILA 461 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şule Yüksel UYSAL |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | İslam Dünyasında ve Batı´da, son iki asır olan 19. ve 20. yüzyılda hadis ve sünnet alanında yapılan çalışmalar konusunda genel hatlarıyla öğrencileri bilgilendirmek. |
Dersin İçeriği | Bu derste hadis sahasındaki Türkiye´de, İslam Dünyasının çeşitli bölgelerinde, Hint Alt Kıtası´nda ve Batı´daki oryantalist çalışmalar sembol ve etkili olmuş isimler üzerinden işlenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Başlangıçtan günümüze kadar Türkiye´de, İslam dünyasının diğer yerlerinde, Hint Alt Kıtası´nda ve Batı´da yapılan hadis çalışmalarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Hadis çalışmalarının hem aynı bölgenin kendi içinde hem de bölgeler arası farklılıklarını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Modern dönemde hadis alanında yaptığı çalışmalarla ön plana çıkmış âlimleri ayırt eder.. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Oryantalistlerin çalışmalarını ve İslam dünyasındaki etkilerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Âlimlerin hadis ve sünneti değerlendirmelerindeki temel bakışlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | İslam dünyasındaki farklı ilim geleneklerinin hadis karşısındaki tutumlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye´de Hadis: Başlangıçtan 1982ye kadar | |
2 | Türkiye´de Hadis: 1982den 2000e kadar | |
3 | Türkiye´de Hadis: 2000den günümüze | |
4 | İslâm Dünyasında Hadis: Hint Alt Kıtası: Şah Veliyullah, Sindî ve Leknevi, Tehânevî | |
5 | İslâm Dünyasında Hadis: Hint Alt Kıtası: Diyobend ekolü; Sehârenpûrî, Keşmîrî, Bennûrî, Zekeriya Kandehlevî | |
6 | İslâm Dünyasında Hadis: Hint Alt Kıtası: Ehl-i Hadîs: Azîmâbâdî, Mübârekpûrî | |
7 | İslâm Dünyasında Hadis: Hint Alt Kıtası; Fazlurrahman, Azâmîler | |
8 | İslâm Dünyasında Hadis: Mısırlı hadisçiler | |
9 | İslâm Dünyasında Hadis: Suriyeli ve Ürdünlü hadisçiler | |
10 | İslâm Dünyasında Hadis: Mağribli hadisçiler: Kettani, Gımarî | |
11 | İslâm Dünyasında Hadis: Arap Yarımadası: Hicaz ve Körfez ülkeleri hadisçileri | |
12 | Oryantalistler ve Hadis: Goldziher, Schacht, Junyboll | |
13 | Oryantalistler ve Hadis: Horovitz, Motzki, Fück | |
14 | Oryantalistler ve Hadis: Caetani, Margoliouth, Nicholson ve diğerleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Hatiboğlu, İbrahim, Çağdaşlaşma ve Hadis Tartışmaları, İstanbul 2010. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |