Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modern Dönem Hadis Çalışmaları ILA 461 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şule Yüksel UYSAL

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

İslam Dünyasında ve Batı´da, son iki asır olan 19. ve 20. yüzyılda hadis ve sünnet alanında yapılan çalışmalar konusunda genel hatlarıyla öğrencileri bilgilendirmek.

Dersin İçeriği

Bu derste hadis sahasındaki Türkiye´de, İslam Dünyasının çeşitli bölgelerinde, Hint Alt Kıtası´nda ve Batı´daki oryantalist çalışmalar sembol ve etkili olmuş isimler üzerinden işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Başlangıçtan günümüze kadar Türkiye´de, İslam dünyasının diğer yerlerinde, Hint Alt Kıtası´nda ve Batı´da yapılan hadis çalışmalarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Hadis çalışmalarının hem aynı bölgenin kendi içinde hem de bölgeler arası farklılıklarını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Modern dönemde hadis alanında yaptığı çalışmalarla ön plana çıkmış âlimleri ayırt eder.. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Oryantalistlerin çalışmalarını ve İslam dünyasındaki etkilerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Âlimlerin hadis ve sünneti değerlendirmelerindeki temel bakışlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 İslam dünyasındaki farklı ilim geleneklerinin hadis karşısındaki tutumlarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkiye´de Hadis: Başlangıçtan 1982ye kadar
2 Türkiye´de Hadis: 1982den 2000e kadar
3 Türkiye´de Hadis: 2000den günümüze
4 İslâm Dünyasında Hadis: Hint Alt Kıtası: Şah Veliyullah, Sindî ve Leknevi, Tehânevî
5 İslâm Dünyasında Hadis: Hint Alt Kıtası: Diyobend ekolü; Sehârenpûrî, Keşmîrî, Bennûrî, Zekeriya Kandehlevî
6 İslâm Dünyasında Hadis: Hint Alt Kıtası: Ehl-i Hadîs: Azîmâbâdî, Mübârekpûrî
7 İslâm Dünyasında Hadis: Hint Alt Kıtası; Fazlurrahman, Azâmîler
8 İslâm Dünyasında Hadis: Mısırlı hadisçiler
9 İslâm Dünyasında Hadis: Suriyeli ve Ürdünlü hadisçiler
10 İslâm Dünyasında Hadis: Mağribli hadisçiler: Kettani, Gımarî
11 İslâm Dünyasında Hadis: Arap Yarımadası: Hicaz ve Körfez ülkeleri hadisçileri
12 Oryantalistler ve Hadis: Goldziher, Schacht, Junyboll
13 Oryantalistler ve Hadis: Horovitz, Motzki, Fück
14 Oryantalistler ve Hadis: Caetani, Margoliouth, Nicholson ve diğerleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Hatiboğlu, İbrahim, Çağdaşlaşma ve Hadis Tartışmaları, İstanbul 2010.
2. Daudi, Zaferullah, Hindistan ve Pakistan´da Hadis Çalışmaları, İstanbul 1995
3. Motzki, Harald, Batı´da Hadis Çalışmalarının Tarihi Seyri (Ed. Bülent Uçar), İstanbul 2006

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5