Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kuran Semantiği | ILA 318 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kur´an´ın anahtar terimlerinin analizi üzerinden Kur´an´ın anlam dünyası hakkında öğrenciyi bilgilendirmek. |
Dersin İçeriği | Bu derste dilbilimin alt alanlarından semantiğin verileri ışığında Kur´anın semantik haritası, anahtar terimleri örnek çalışmalarla anlatılacaktır |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Genel olarak Semantik, konusu ve gayesini tarif eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Kur´an semantiği ifadesini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Art zamanlı ve eşzamanlı semantik yöntemini uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Klasik dönem dilbilimcilerin semantik (delalet) kuramını çözümler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Usülcülerin semantik (delalet) kuramını eleştirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Kuranın semantik yapısını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kuran Semantiği hakkında genel giriş ve kaynakların tanıtım | |
2 | Semiyoloji ve semantik terimleri, | |
3 | Art zamanlı ve Eşzamanlı semantik yöntemi | |
4 | Dilsel bir metin olarak Kur´an: ilahi hitabın tabiatı. | |
5 | Klasik İslami literatürdeki delalet bahisleri ile semantik ilşkisi | |
6 | Dilcilerin semantik (delalet) tasavvurları | |
7 | Usulcülerin semantik (delalet) Tasavvurları | |
8 | Dilcilerle ve Usulcülerin semantik (delalet) Tasavvurlarının mukayesesi | |
9 | Vucuh ve nezair edebiyatı, Mukatil b. Süleyman´ın Kuran semantiği Çalışmaları | |
10 | Ragıb el-İsfehani ve Müfredat isimli semantik çalışması | |
11 | Firuzabadi ve Besair isimli eseri | |
12 | T. Izutsu´nun Kuran semantiği Çalışmaları: Allah ve İnsan isimli eseri | |
13 | Izutsu´nun Dini ve ahlaki terimler isimli çalışması | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Izutsu, Toshihiko, Kur´anda Allah ve İnsan, ts., İstanbul: Yeni Ufuklar neşriyat. |
Ders Kaynakları | Aksan, Doğan, (1998): Her Yönüyle Dil, Ankara:TDK yayınları Yılmaz, Hasan, (2007):Semantik Analiz Yönteminin Kurana Uygulanması. Bursa: Kurav yayınları Izutsu, (1991): Kuranda Dini ve Ahlaki Kavramlar. İstanbul: Pınar yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | X | |||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |