Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Din ve İletişim ILA 316 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT ZENGİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Kübra Cevherli

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, dinin öğrenilmesi ve öğretilmesi süreçlerinde farklı iletişim etkinliklerinin rolünün, öneminin ve iletişim ilkelerinin öğretilmesidir.

Dersin İçeriği

İletişimin mahiyeti ve ilkeleri, iletişim şekilleri, din-iletişim ilişkisi, din konulu iletişimlerin özellikleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İletişimle ilgili kavramları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 İletişim kuramlarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
3 Kişiler arası iletişimin unsurlarını ve sürecini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Farklı iletişim becerilerini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
5 İletişimin din olgusu ile ilişkisini tahlil eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Dini konulardaki iletişim özelliklerini ve sınırlıklarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
7 İletişim ilkelerini din açıdan değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İletişimin tanımı ve mahiyeti
2 İletişim unsurları ve birbirleriyle ilişkisi
3 İletişim-öğrenme ilişkisi
4 İletişim ilkeleri
5 Farklı iletişim becerileri
6 Dinin öğretilmesi sorumluluğu
7 İletişim-din ilişkisi
8 Dini iletişim alanları
9 Dini iletişimi engelleyen faktörler
10 Okulda dini iletişim
11 Toplumda dini iletişim
12 Ailede dini iletişim
13 Dini iletişimin sınırlıkları
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Merih ZILLIOĞLU, İletişim Nedir?, Cem Yayınevi, İstanbul, 1996
[2] Suat Cebeci, Öğrenme ve Öğretme Süreçlerinde Dini İletişim, İstanbul, 2003
[3] Mustafa KÖYLÜ, Psiko-Sosyal Açıdan Dini İletişim, Ankara, 1994
[4] Mevlüt KAYA, Din Eğitiminde İletişim ve Dini Tutum, Etüt Yay. Samsun, 1998

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 1 5 5
Toplam İş Yükü 72
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,88
Dersin AKTS Kredisi 3