Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiyede Siyasal Hayat | SBK 551 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NEBİ MİŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Fikret Topal |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, Türk siyasetinin temel aktörlerini incelemek, Türk siyasetindeki değişim ve süreklilik alanlarını belirlemek, Türk siyasetinin dinamik yönlerini, demokratikleşme sürecini ve temel sorun alanlarını belirlemektir. |
Dersin İçeriği | Türk siyasetinin temel aktörleri, Türk siyasetindeki değişim ve süreklilik alanları ve Türk siyasetinin dinamik yönlerini, demokratikleşme sürecini ve temel sorun alanlarını değerlendirmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk siyasetinin temel parametrelerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Sultanlık rejiminden temsili sisteme geçiş sürecini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Türk siyasetinde temel sorun alanlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Siyasi krizleri çözme yolu olarak askeri müdahaleleri karşılaştırıp eleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Türkiyede cumhuriyetin demokratikleşme sorununu irdeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Avrupa Birliğine uyum sürecinin siyaset üzerindeki etkisini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiyede siyasetin temel parametreleri ve bir model analizi | Şerif Mardin, "Türk Siyasasını Açıklayabilecek Bir Anahtar: Merkez-Çevre İlişkileri", Türkiye´de Toplumu ve Siyaset, İstanbul, İletişim Yayınları, 1990; |
2 | Geleneksel Türk siyasetinin ve iktidar pratiklerinin temel kurumları | Şükrü Hanioğlu, "Siyasal Temsil Olayının Osmanlı İmparatorluğundaki Yeri", Türk Siyasal Hayatının Gelişimi içinde, s.291-296 |
3 | Türk siyasetinin yeniden yapılanma ihtiyacı, modernleşme sorunu | Ersin, KALAYCIOĞLU -Ali Yaşar SARIBAY, "Tanzimat: Modernleşme Arayışı ve Siyasal Değişme", Türk Siyasal Hayatının Gelişim içinde, Ed.: E. Kalaycıoğlu-A.Y. Sarıbay, , Beta Yayım-Basım-Dağıtım, İstanbul, ty |
4 | Sultanlık rejiminden temsili sisteme geçiş ve siyasi değişim | Davut Dursun, "Türk Siyasal Sisteminde Klasik Sistemden Modern Sisteme Geçiş Süreci", Türkler, Cilt: 14, Ankara, Yeni Türkiye Yayınları, 2002; Davut Dursun, Türkiyenin Dönüşüm Süreci ve Dinamikleri , ,Dönüşüm Sürecinde Türkiye, Ed. Davut Dursun vd. |
5 | Siyasi gücü sınırlandırma çabaları ve anayasal hareketler | Davut Dursun, Anayasa Yapımında Temsil Sorunu, Yeni Türkiye: Demokrasi Yeni Anayasa, Yıl: V, Sayı: 29, Eylül-Ekim 1999; |
6 | Parlamenter sistemi kurma süreci | Hüseyin, ÇELİK, "Yeni Osmanlılar Cemiyeti ve Türkiye´de Parlamenter Sistem Tartışmalarının Başlaması", Osmanlı, Cilt: VII, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara,1999, |
7 | ARASINAV | |
8 | Türk siyasetinde ideoloji sorunu ve Kemalizm | Levent KÖKER, Modernleşme, Kemalizm ve Demokrasi, İletişim Yayınları, İstanbul, 1995; Feroz AHMAD, "Kemalist Türkiye´de İdeoloji Arayışı 1919-1939", İttihatçılıktan Kemalizme, Türkçesi: Fatmagül Berktay, Kaynak Yayınları, İstanbul, 1996. |
9 | Türkiyede siyasetin yeniden yapılanması ve temel sorunlar | Davut, DURSUN, Demokratikleşemeyen Türkiye, İşaret Yayınları, İstanbul, 1999. |
10 | Türk siyasetinde laiklik sorunu | Mustafa Erdoğan, Demokrasi, Laiklik Resmi İdeoloji, Siyasal Kitabevi, Ankara; Nuray Mert, Laiklik Tartışmasına Kavramsal Bir Bakış, Bağlam Yayıncılık. |
11 | Siyasi krizleri çözme yolu olarak askeri müdahaleler | Davut Dursun, Türk Demokrasisinde Kurumsallaşma Sorunu ve Krizleri Çözme Yöntemi Olarak Askeri Darbeler, Muhafazakar Düşünce, Yıl: 1, Sayı: 3, Kış 2005, s.175-196; Ali Bayramoğlu, "Asker ve Siyaset", Birikim, Sayı: 160-161, Ağustos-Eylül 2002; |
12 | Cumhuriyetin demokratikleşme sorunu | Ömer Çaha, "Cumhuriyet ve Demokrasi", Sivil Toplum Aydınlar ve Demokrasi, İstanbul, İz Yayınları, 1999, s.15-44; |
13 | AB siyaset üzerindeki etkileri | Kemal İnat, Türkiyenin Dönüşümünde Avrupa Birliğinin Etkisi, Dönüşüm Sürecindeki Türkiye, Ed. Davut Dursun vd., Alfa Yayınları, İstanbul, 2007, 97-120. |
14 | Türk siyasetinin Batıya entegrasyon süreci | Fuat, Keyman, Türkiye Ve Radikal Demokrasi, Bağlam Yayınları, İstanbul,1999, Ergun Özbudun Çağdaş Türk Politikası, Çeviren: Ali Resul Usul, Doğan Kitap, İstanbul, 2003. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme | ||||||
2 | Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme | ||||||
3 | Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma | ||||||
4 | Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme | ||||||
5 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme | ||||||
6 | Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
7 | Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
8 | Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma | ||||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
10 | Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 10 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |